הרב לאו עצר את היוזמה של הרב יוסף בנוגע למינוי דיינים

אחרי שהרב יוסף ביקש שכל דיין שירצה להתמודד לבית הדין הגדול יצטרך את אישורו. החליט הרב לאו להילחם בהחלטה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 18/01/16 11:18 ח בשבט התשעו

הרב לאו עצר את היוזמה של הרב יוסף בנוגע למינוי דיינים
לשכת הרב לאו, צילום: לשכת הרב לאו

אין רגע דל במועצת הרבנות הראשית. לשכת הרב הראשי, הרב דוד לאו הודיעה כי הרב לאו החליט להסיר מעל סדר היום את הצעתו השנויה במחלוקת של הרב הראשי הספרדי, הרב יצחק יוסף בנוגע לשינוי התקנות בנוגע לכושר להגשת מועמדות לדיינות בבית הדין הגדול.

צעדו של הרב לאו, כנשיא המועצה, לעצור את הדיון בנושא לבטח לא מצא חן במיוחד בעיניו של הרב יוסף, אך הרב לאו מעדיף ככל הנראה להימנע להנמיך את הלהבות, לאור התגובות הקשות שהתעוררו למשמע הצעתו של הראשון לציון.

על פי היוזמה המקורית שיוחסה לרב יצחק יוסף, נשיא בתי הדין הרבניים, יש לחייב את המועמדים לבית הדין הרבני הגדול לקבל את חוות דעתו מטעמו בטרם קבלת הכושר להגשת מועמדות לבית הדין הגדול ולשמש בתפקיד אב"ד, אשר כפוף להחלטתו של הראשון לציון בלבד. מדובר במהלך אשר נועד לתת לרב יוסף כוח חסר תקדים ולבטל את שיקול דעתה של הועדה למינוי דיינים שכן רק לאחר אישורו יהיה בכלל ניתן להגיע לוועדה.

ההצעה עוררה כאמור תגובות קשות בעיקר מכיוונם של ארגוני הנשים, "הרב יצחק יוסף רוצה להשתלט על בית הדין הרבני הגדול" ,אמרה בתיה כהנא דרור מנכ"לית ארגון 'מבוי סתום' במכתב ששלחה ליועהמ"ש ופרקליט המדינה.

לדברי כהנא דרור מהלך זה יהפוך את כלל הדיינים לבני ערובה של הרב יוסף ויהפוך אותו לשלטון יחיד של בית הדין הרבני הגדול. "למעשה מדובר בהשתלטות של הרב יוסף על בית הדין הרבני הגדול ובמסר ברור לכל הדיינים: מי שיתאים את דעותיו לדעתי, יזכה להתקדם ומי שלא יישאר מאחור. אם לא נעצור את זה עכשיו, כלל הציבור שלא חושב כמו הרב יוסף יהפוך להיות שבוי שלו. אם ההחלטה תעבור, העגונה הבאה מצפת ונשים רבות כמוה יכולות לשכוח מקבלת גט".

גם שרת המשפטים איילת שקד פנתה לרבנים הראשיים וביקשה מהם למנוע את אישור התקנות החדשות והבעייתיות. לדברי שקד, "שינוי התקנות מהווה עקיפה של חוק הדיינים, שעליו הופקדה הועדה לבחירת דיינים, ומייתר את עבודת הוועדה כוועדה בוחרת ועצמאית".

שרת המשפטים הוסיפה כי "יו"ר הוועדה לבחירת דיינים ורוב חברי הוועדה לא יתנו ידם לפגיעה קשה בחופש הבחירה שלהם כאמונים על בחירת דיינים מקצועיים לבית הדין הגדול", וקראה להידברות בין בית הדין לוועדה לבחירת דיינים טרם אישור התקנות החדשות.

כאמור, הנחה הבוקר נשיא מועצת הרבנות הראשית, הרב דוד לאו את מזכירות מועצת הרבנות הראשית לישראל להסיר מסדר יומה של ישיבת מועצת הרבנות הראשית הצפויה להתקיים היום את ההמלצות על שינוי התקנות לקבל כושר לכהן כדיין ביה"ד הרבני הגדול. הרב הראשי הנחה את וועדת הרבנים להתכנס ולבחון שנית את המלצותיה בטרם יובאו ההחלטות לאישור המועצה.

לדברי בכירים ברבנות הראשית, הרב לאו ביקש לעצור כרגע את הסאגה בתקווה להגיע להסכמות בנושא הנפיץ זאת כדי למנוע טענות קשות נגד בתי הדין והרבנות הראשית.