הרב לאו: חלק מהגופים שעוסקים בעירוב לא בקיאים בהלכה

הרבנות הראשית יוצאת בפעולה להסדיר את נושא העירוב ברחבי הארץ. הרב לאו מתריע במכתב לרבני הערים והמועצות הדתיות וטוען כי בחלק מהמקומות נעשו תקלות הלכתיות בבניית העירוב

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 18/05/16 18:34 י באייר התשעו

הרב לאו: חלק מהגופים שעוסקים בעירוב לא בקיאים בהלכה

הרב הראשי, דוד לאו, פנה השבוע במכתב לרבני הערים והמועצות הדתיות ברחבי הארץ והזהיר מפני תקלות הלכתיות חמורות בבניית העירובין ברחבי הארץ כשהוא מפנה את האצבע כלפי גופים ועמותות שעוסקות בתחום בצורה לא מפוקחת.

"לאחרונה הוקמו עמותות וגופים שונים שעניינם בניית עירובין בערי וביישובי ישראל. חלק מעמותות וגופים אלו מציגים עצמם שהם פועלים מטעם הרבנות הראשית. פעילותן מבורכת שכן יש בה להעלות את המודעות, אבל לא כל העוסקים בנושא בקיאים בדרישות ההלכה, לצערי. ולתועלת נכון יהיה שכל פניה לביצוע פעילות בנושא עירובין תעשה לאחר אישור המתווה ע"י גורמים מטעם הרבנות הראשית לישראל, למנוע תקלה ח"ו", כתב הרב לאו.

הרב הראשי מלין גם על היחס של המועצות הדתיות לבקשת הרבנות הראשית. על פי המכתב כבר לפני כשנתיים פנתה הרבנות הראשית למועצות הדתיות וביקשה מהן את מפות קו העירוב שבתחומן אך למרות הבקשות החוזרות והנשנות לקבל מידע מדויק ומסודר חלק גדול מהמועצות הדתיות לא נענו לבקשה ולא שלחו את המידע הנדרש לרבנות הראשית.

יו"ר ועדת העירובין הארצית, הרב חיים קלמנוביץ', מסביר ל'כיפה', כי במקומות רבים ישנם תקלות הלכתיות חמורות כאשר העירוב נבנה בצורה לא תקינה בעליל מבחינה הלכתית "בחלק מהמקומות נעשו שגיאות הלכתיות ברורות בבניית העירוב כמו גם טעויות טיפשיות של בניית עירוב במקום שאמור לעבור שיפוץ זמן קצר לאחר מכן שהרס את כל תשתית העירוב", מסביר הרב קלמנוביץ'.

"ברצוני להבהיר כי כידוע העירוב בנוי ממרכיבים הלכתיים שונים ופרטי ההלכות בעניין הקמת העירוב הינם סבוכים ומורכבים. חוות דעת בעניין העירוב המקומי העוסקת בפסולים הקיימים בעירוב לצורך תיקון ושיפוץ הקו, אמורה להיות מקצועית והלכתית הבוחנת את כל המרכיבים ההלכתיים", כתב הרב לאו במכתב נוסף שנשלח לראשי המועצות הדתיות.

הרב קלמנוביץ' מסביר כי הרבנות הראשית מעוניינת להסדיר את נושא העירוב וליצור אחידות הלכתית שתמנע בעיות הלכתיות קשות, "הלכות עירובין מורכבות וסבוכות ויש צורך לפעול בצורה מסודרת הלכתית כדי למנוע מכשול".