הרב יעקב אריאל ל'כיפה': "אשה יכולה לשתות בפורים יותר מהרגלה"

רבה הראשי של רמת גן סובר שנשים רשאיות לשתות בפורים אך מתנגד לתופעת השכרות. "יש שלוקחות את ערך השוויון לדברים שליליים". לגבי קריאת מגילה הוא קורא להן "לא לפרוש מן הציבור"

חדשות כיפה משה ויסטוך 09/03/17 15:21 יא באדר התשעז

הרב יעקב אריאל ל'כיפה': "אשה יכולה לשתות בפורים יותר מהרגלה"
גילי צרפתי, צילום: גילי צרפתי

השינוי במעמד הנשים, לפחות זה הדתי, מקבל משנה תוקף בפורים בעיקר בהקשר של קריאת מגילה לנשים. אך מה עם השתיה? האם גם נשים מחוייבות בלגימת יין, האם 'חייב איניש לביסומי' ואי ההבדלה בין ארור המן לברוך מרדכי, תקפים גם לבנות המין הנשי?

"נשים שרוצות להשתוות לגברים בכל דבר שישתכרו", אומר ל'כיפה' הרב יעקב אריאל, "אם לוקחים את ערך השיוויון גם לדברים שליליים, כדי להפוך את זה לערך עליון, שישתכרו".

לדבריו, "אשה נורמלית וגם גבר, לא נכון שישתכרו. גם לגבי הביסום יש גדולי ישראל שמדקדקים בזה ומחמירים. צריך לשתות יותר מההרגל. כמובן שיש חשיבות למצב רוח טוב ושמחה במיוחד בפורים, אבל להגיע למצב של איבוד עשתונות? בחורים צעירים עושים את זה וחושבים שזו מצווה גדולה והיום גם בחורות צעירות שחושבות שעליהן להשתוות לגברים בהכל, הן מנסות להשתוות גם בשטות הזו".

(צילום: shutterstock)

בהתייחסות ספציפית לסוגיית שתיית נשים בפורים טוען רבה הראשי של רמת גן כי "הגמרא אומרת שצניעות של אשה מחייבת גם בנושא של שתיה. שתיה משחררת את האדם וגורמת לו להתנהג בצורה יותר חופשית. נכנס יין יצא סוד. ודווקא אשה צריכה לשמור יותר על פנימיותה. אסתר היא אישה פנימית ולא מוחצנת. שתיה גורמת למוחצנות ואשה צריכה להיות יותר בעלת פנימיות. היא צריכה לשמור על הגבולות שלה".

הרב ממשיך ואומר כי "אדם צריך לשתות יותר מהרגלו, אז אם אשה לא שותה בכלל, בפורים היא יכולה לשתות כוסית אחת, אם היא רגילה לשתות כוסית אחת, אז בחג היא יכולה לשתות שתיים".

לשיטתו של הרב אריאל, העיסוק הזה של שתייה לנשים מלמד על מוחצנות שלא נעצרת שם, "זה מתבטא גם בנושא קריאת המגילה. יש היום מנייני נשים וכדומה, זה לא מתאים שנשים יעסקו בזה. ההלכה אומרת 'ברוב עם והדרת מלך', אז לדוגמא אם יש בבית הכנסת מאה מתפללים, לא יתכן שתהיינה נשים שיפרשו מן הציבור ויקימו להן מניין נפרד".

לדבריו, "אם הן רוצות לכבד את אסתר הן צריכות להיות חלק מרוב עם והדרת מלך. אם יש נשים שלא הצליחו להיות במניין ראשון ואשה קוראת במניין שני בפני נשים, אז בסדר, ההלכה לא מתנגדת, אבל להפוך את זה לעניין של דווקא לפרוש מן הציבור ולעשות מזה סיפור גדול, זו יחצנות שלדעתי לא ראויה לאישה וזה פשוט לקחת את ערך השיוויון למחזות לא נכונים".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן