הרב יהושע שפירא: מורים במדרשות לא יקבעו אם בנות יכולות ללכת לצבא

ראש ישיבת רמת גן יוצא בחריפות נגד תופעת גיוס בנות לצה"ל ומבקר רבנים המתירים זאת. "אם יש ויכוח בין רופא צעיר לבין רופא ותיק ומנוסה, בוודאי שלא מקשיבים לרופא הצעיר"

חדשות כיפה משה ויסטוך 05/02/17 10:56 ט בשבט התשעז

הרב יהושע שפירא: מורים במדרשות לא יקבעו אם בנות יכולות ללכת לצבא
ויקיפדיה, צילום: ויקיפדיה

סרטון 'חותם' על גיוס בנות דתית לצבא, הצית סערה גדולה בשבוע שעבר. אחד מרבני המכון, הרב יהושע שפירא, לא מעוניין בהורדת הנושא מסדר היום ופורש את משנתו בנושא.

בהודעה שהוציא היום (א'), אומר ראש ישיבת רמת גן כי "במסגרת הדיון שהתעורר אנחנו צריכים לחזור ולהדגיש כי אנחנו מנהלים את דרכנו על פי התורה". הרב שפירא תוקף את אלה שמתירים גיוס בנות ואומר כי "הדרכת התורה לא נקבעת על ידי מורים במדרשות, או במקומות כאלה ואחרים, אלא רק על ידי גדולי ישראל. רבותינו מקיר לקיר פסקו שהדרך הנכונה של בת בישראל היא לא ללכת לצבא. זה הדבר המשמעותי. אפילו הידיעה המזעזעת ש40% מהבנות מתקלקלות בצבא, משנית בשאלה מה התורה מדריכה אותנו. התורה מדריכה אותנו בצורה ברורה לא להתגייס לצבא. אנחנו אנשי תורה ואמונה, צועדים והולכים בדרכה של תורה".

בנוגע לארגונים הפועלים בשנים האחרונות לליווי ואף עידוד גיוס בנות ונסמכים על פסיקות חלק מהרבנים, הוא משווה זאת לעולם המקצועי, "כל אדם שנתקל בבעיה מסוימת וצריך בעל מקצוע, ככל שהבעיה יותר רצינית ורחבה, כך הוא לוקח בעלי מקצוע יותר מנוסים. אדם שיש לו משפט שחייו תלויים בו, לא לוקח עורך דין מתחיל. גם בנושא הרפואי, אם יש ויכוח בין רופא צעיר לבין רופא ותיק ומנוסה, בוודאי שלא מקשיבים לרופא הצעיר".

לדבריו, "כך גם בנושאים התורניים, אלא שבתורה נוסף עניין יותר עמוק והוא שבכל מקצוע, העיקר הוא החכמה שלו. בתורה, רק מי שיראתו קודמת לחכמתו, חכמתו מתקיימת. לכן אנחנו הולכים רק אחרי כאלה שיראתם קודמת לחכמתם, והם כמעט כולם פה אחד ענו ואמרו שלא ללכת לצבא. לא יעזרו רופאים צעירים בשאלה הזאת".

(צילום: פלאש 90. הדס פרוש)

הרב שפירא לא מסכים עם הגישה הליברלית ומה שלדעת חלק מהרבנים נחשב פריצת גבולות, "האם גם בשאר האיסורים נרצה לבדוק? נלבש שעטנז עד שנבין לבד שזה אסור? התורה לא אומרת לאנשים לנסות, אלא מה נכון ומה לא נכון. כל דברי התורה הן הדרכות שבאות ממעמקי הקודש והם מאירות המציאות".

ראש ישיבת רמת גן, שממנה מתגייסים לא מעט תלמידים לצה"ל, לא חוסך את שבטו גם מהמערכת הצבאית וטוען כי "הדרך שבה הצבא מנהל את הסוגיא הזאת עם פגיעות חוזרות ונשנות בעולם בתורני, עם בעיות קשות בשטח, בוודאי פוגעת ביכולת להמשיך יחד בשלווה ובשקט. אנחנו מחוייבים לזעוק. כל הדרמה הזאת מיותרת וצריך להפסיק לשים את המשקל הכבד על הבנות הדתיות. צריך להפסיק לקרוא לרבנים 'צווחנים'. כל אלה הורסים את צה"ל. אנחנו צריכם לחזור יחד באהבה".

לשיטתו, "צה"ל צריך להבין שאנשי התורה הם אנשים שממשיכים את מסורת ישראל סבא והם ימשיכו גם לדורות הבאים. צריך להמשיך ללכת יד ביד כמו שהיה ועוד יותר ממה שהיה. הציבור הדתי מוכיח את מסירותו, שותפותו ונאמנותו. גם אחרי שקיבל מכות כואבות כמו בגוש קטיף, הוא ממשיך להתגייס ליחידות הכי קרביות ונותן את עצמו בלב ונפש והוא רוצה תמיד להיות יחד. היחד הזה מופר כשפוגעים בתורה והוא יחזור כשזה יפסק".

לסיום, אומר הרב שפירא כי רק אם גורמי הצבא ישכילו להבין מה מקומה של התורה בחיי חלק מחייליו, ניתן יהיה להתגבר על המחלוקות. "אנחנו מצפים", הוא אומר, "שכבוד התורה יחזור ויחד איתו האהבה והאחווה והיכולת לעבוד ביחד מתוך הבנה שיש לנו שונות ואנחנו נותנים בראש ובראש לתורה את מקומה ואת כבודה. ממילא היא תיתן את כל המסירות שלה ואת כל התרומה המופלאה שלה לצה"ל שאין לה אח ורע".