הרב חיים אמסלם: הציונות הדתית הבריחה את רבני עדות המזרח

הרב אמסלם מגיב לכתבה על אודות "זקני השבט" ולמאמר התגובה של נריה כנפו. "הציונות הדתית הבריחה את רבני עדות המזרח. הם חוו על בשרם את האליטיזם, ואת ההתנשאות, ולא מצאו את מקומם שם"

חדשות כיפה הרב חיים אמסלם 01/05/15 13:38 יב באייר התשעה

הרב חיים אמסלם: הציונות הדתית הבריחה את רבני עדות המזרח
יחצ, צילום: יחצ

נריה כנפו מצעירי הבית היהודי, היותר מוכשרים ומהפעילים הדואבים את מעמדם של הספרדים ויוצאי עדות המזרח בציונות הדתית, תוהה בעקבות הכתבה על אודות רבני הציונות הדתית, מדוע אין ולו רב דתי לאומי אחד מזרחי בגיל המתאים ובסדר הגודל הרוחני, הראוי להיכלל בין רשימת ראשי הציונות הדתית ורבניה הרוחניים.

כלפי דידי כמי שהכיר אישית לא מעט מהרבנים הספרדיים הגדולים שמרביתם כבר אינם איתנו בין החיים והיו מראשי המפד"ל ההסטורית, שכולם היו רבני ערים וגדולי תורה, ואמנה רק חלקם בראשם הבבא חאקי הרב יצחק אבוחצירא סבך רבה של רמלה וחבר מועצת הרה"ר לישראל, שהיה מראשי הציו"הד, אבל מרבית צאצאיו נמצאים כיום בש"ס. הרב דהאן רבה של באר שבע, הרב אליזרע מאשדוד, הרב הלוי מתל אביב, הרב אלמליח מדימונה ומנכ"ל בתי הדין הרבנים, הרב אביעד משפיר, הרב בר מוחא מנשר, ועוד עשרות עשרות רבנים שכולם היו בציונות הדתית, והיום בני משפחותיהם אינם שם. הם או בש"ס או שנקעה נפשם מהציוה"ד הקלאסית.

אך גם אותם הרבנים לקראת סוף ימיהם התאכזבו ממפלגת הבית שהיו בה המפד"ל והתכנסו בתוך עצמם וחדלו להזדהות איתה. למה?

נריה אתה יודע למה? מפני שהציוה"ד הבריחה אותם, הם חוו על בשרם את האליטיזם, ואת ההתנשאות, ולא מצאו את מקומם שם.

ובאותה התקופה שלטה בכיפה בציונות הדתית תרבות הדתיות "לייט" שהרבנים הספרדים לא אהבו במיוחד, אז אצל היותר מקפידים נוצרה החרדליו"ת ואצל הספרדים נוצרה ש"ס, כי חשבו שיהיה שם אולי יותר טוב.

כבר כתבתי לא פעם שמי שייצר את ש"ס החרדית והעצים אותה, זו המפד"ל ההיסטורית. גם הרב עובדיה בעצמו לו לא היה מקבל יחס קר מתנכר ומתנשא, לא היה נאלץ לחבור ל"מרביצי" מבני ברק להקמת ש"ס שלימים הפכה להיות הליטאיות הספרדית האנטי יצרנית והלא ציונית.

אז היום נריה היקר אתה מלין שנפקד מקומם של הרבנים המבוגרים מההנהגה, הם לא שם ולא יהיו גם בעתיד, מפני שאין שם את יכולת ההכלה לספרדיות אוטנטית.

ההוכחה?! זה אני, שלמרות פערי ההקפה והאידאולוגיה, חשבתי לתומי ששם אולי מקומי, כי הציונות והדת יהיו המכנה המשותף הרחב בו אנחנו צריכים להיות יחדיו.

אך מה גדלה תדהמתי ואכזבתי כאשר הבנתי שבעיני ראשי הבית היהודי, שחקן כדורגל שמוצאו המזרחי הוא המאפיין אותו, הוא בעיני ההנהגה הציונית דתית הראוי לייצג את בני התרבות הנחותה, ולא רב או תלמיד חכם מוכר, אז נפל לי האסימון והבנתי למה הרבנים שלנו "ברחו" מהמפלגה שהיתה ביתם.

יתכן ושמות בעלי קונוטאציה מזרחית כמו בן דהאן, שרקי, מלול, גיגי,ף ודומיהם שחונכו על ברכי האסכולה האחרת יהיו בבוא העת ברשימה שאתה חפץ, אך זו למרבה היאורניה בבואה שסי"ת של ספרדים עם נשמה אשכנזית.

שלא תטעה נריה יש לי ידידים רבים מהציונות הדתית רבנים מחנכים ואנשי עשייה אשר אני מוכיר ומעריך אותם.

אולם ראשי הציוה"ד אינם מצליחים להבין את הצורך של ציבור רחב מחובשי הכיפות הסרוגות דוקא, המעוניין בספרדיות אמיתית אוטנטית ומקורית היונקת את השקפת עולמה גם מתורת גדוליה ורבניה ולא רק מתורת רבנים אחרים גדולים ככל שיהיו.

ליתר הרחבה אני מציע שתפנה לדודך היקר אהרון אבוחצירא שהיה שר הדתות מטעם המפד"ל ומראשי המפלגה.