הרב דרוקמן על סגירת אור עציון: "צה"ל עושה עוול"

הרב דרוקמן בהקלטה של שיחה, על הההחלטה לסגור את הפנימיה הצבאית באור עציון ולהשאיר את הריאלי בחיפה: "בצוק איתן היו לנו שבעה מח"טים בוגרי הפנימיה ותא"ל אחד. באחוזים זה כפול מהריאלי בחיפה"

חדשות כיפה ישי פרידמן, עתון ´שביעי´ 19/01/17 11:36 כא בטבת התשעז

הרב דרוקמן על סגירת אור עציון: "צה"ל עושה עוול"
פלאש 90, צילום: פלאש 90

לפני שנה התקבלה החלטה במערכת הצבאית לסגור את הפנימיות הצבאיות לפיקוד, הפנימייה הצבאית בחיפה והפנימיה הצבאית הדתית אור עציון. סיבת הסגירה היא קיצוצים נרחבים שצה"ל מבצע מאז שנכנס הרמטכ"ל גדי אייזנקוט.

אנשי אור עציון קיבלו את הגזירה ולא תקפו או העבירו ביקורת פומבית על ההחלטה. עם זאת, לאחר שהוחלט לפתוח מחדש את הפנימיה הצבאית בחיפה על ידי שר הביטחון אביגדור ליברמן החלה להישמע ביקורת חריפה ביותר נגד התנהלות צה"ל על ידי הרב חיים דרוקמן, יו"ר מרכז ישיבות בני עקיבא וראש ישיבת אור עציון.

בהקלטה שהגיעה לידי שביעי מבקר הרב דרוקמן בחריפות את ההתנהלות הצבא ביחס לחיילים הדתיים ולציבור הדתי. הרב דרוקמן דיבר באותה שיחה על הפרשיות התקשורתיות שגרמו לחיכוכים בין צה"ל לחיילים הדתיים (פרשת הזקנים, תודעה יהודית והשילוב המשותף) ואז הוא ביקש להוסיף את סגירת הפנימיה הצבאית אור עציון כחלק מאותה מגמה כללית של פגיעה בציבור הדתי.

"אחרי 'תודעה יהודית' היה את עניין הזקנים ואחר כך השירות המשותף", אמר הרב דרוקמן והמשיך, "ואפשר להוסיף עוד דבר. היו במדינת ישראל שתי פנימיות צבאיות. פנימייה צבאית אחת בחיפה שקשורה לבית הספר התיכון הריאלי ופנימייה צבאית דתית שקשורה לישיבת אור עציון. והנה החליטו לפני שנה לסגור את הפנימיות הצבאיות. משרד הביטחון התקשר אלי ואמר שצה"ל לא צריך את זה היום. ב'צוק איתן' לפנימייה הצבאית אור עציון היו שבעה מח"טים, בוגרי הפנימייה ובסך הכול שמונה אלופי משנה ואחד תת אלוף. אחד מהם זה עופר וינטר. מבחינת אחוזים זה כמעט כפול מאשר הפנימיה הצבאית בחיפה למרות שהיא יותר גדולה במספר. אבל אם צה"ל מחליט - בסדר."

אלא שלפני כמה חודשים ראה הרב דרוקמן פרסום שהוחלט לפתוח מחדש את הפנימייה בחיפה. "זה פשוט עוול", אמר הרב דרוקמן, "כי אם לא צריך פנימיות - אז לא צריך. אבל את הלא דתית צריך ואת הדתית סוגרים? איזה מין דבר זה? זה פשוט עוול. לא ברור מה יקרה עם העוול הזה אבל גם את זה אפשר לצרף לעניין", אמר הרב דרוקמן כשהוא מתכוון ב"צירוף" למגמה הכללית של פרשיות שמגבירות את המתח בין החיילים הדתיים לצה"ל.

עם זאת, טען הרב דרוקמן שאין החלטות מכוונות נגד הציבור הדתי אך מ"תחת להכרה", כלשונו, צה"ל מושפע מהלכי רוח שמבקשים להצר את הציבור הדתי בצבא. "אני לא חושב שהייתה החלטה רוצים לפגוע בדתיים. אבל יכול להיות שמאחורי כל הדברים האלה, מתחת להכרה, יש משהו בזה."

הרב דרוקמן טען כי קברניטי הצבא מושפעים מתפיסת ה"הדתה" שמפיץ הפרופ' יגיל לוי. "ישנו איזה יהודי אחד, פרופ', שכותב כל הזמן מאמרים על 'הדתה בצה"ל'. כל הזמן שהדתיים משתלטים על צהל וכו', אי אפשר להגיד שזה לא משפיע. אין הכוונה שמישהו החליט או אפילו הרמטכ"ל 'אני הולך להצר את צעדי הדתיים' אבל יש השפעה גם על הרמטכ"ל ממאמרים שיוצרים הסתה כל הזמן שהדתיים משתלטים, וכופים דברים וצריך לבלום אותם. מושפעים מזה".

הרב דרוקמן הוסיף כי למרות המתח יש מגעים ושיחות עם אנשי הצבא והרמטכ"ל. בעניין פקודת השירות המשותף גילה הרב דרוקמן כי הרמטכ"ל הבטיח לו ולרבנים מהציונות הדתית כי הפתיח של הפקודה ישונה. "הרמטכ"ל אמר שהוא מכוון לשנות את הפתיחה. שינוי הפתיחה משנה את הכול. כי כל הפתיחה אומרת שצריך לערב את הכול. מה פתאום לערב?".

תגובת דובר צה"ל:

"במסגרת תר״ש גדעון נבחנו מגוון אפשרויות להתמקדות בליבת העשייה הצבאית. הוחלט, בין היתר, על סגירת הפנימיות הצבאיות. בשלב מאוחר יותר, הוחלט שלא לסגור את הפנימייה הצבאית בחיפה. הפנימייה תמשיך לפעול תחת משרד הביטחון ולא במסגרת צבאית. נדגיש שההחלטה אינה נובעת מטעמי דת. כל הסוגיות הרלוונטיות ייבחנו באמצעות הידברות, בהתאם לפקודות ומבלי לפגוע ברגשותיהם של החיילים."

הכתבה תפורסם השבת בעתון 'שביעי'