הרב אליעזר מלמד: "הרב הצבאי הראשי כבר לא 'מרא דאתרא' בצבא"

הרב אליעזר מלמד סובר שתמו הימים בהם תפקד הרב הצבאי הראשי כסמכות הרוחנית העליונה של החיילים הדתיים. "לצערנו כבר אין לרב הצבאי הראשי סמכות של "מרא דאתרא", הואיל ואין לו את העצמאות הנדרשת"

חדשות כיפה משה ויסטוך 05/11/16 14:49 ד בחשון התשעז

הרב אליעזר מלמד: "הרב הצבאי הראשי כבר לא 'מרא דאתרא' בצבא"
marko FLASH90, צילום: marko FLASH90

הרבנות הצבאית כבר לא על תקן 'מרא דאתרא', ורבניה משמשים לכל היותר כיועצי דת. כך כתב בסוף השבוע, הרבאליעזר מלמד, בעיתון 'בשבע'.

בטורו השבועי בעיתון, שכותרתו היתה "כשהרבצ"ר הופך ליועץ דת", הלין הרב מלמד על "כרסום נוסף בפקודת השילוב הראוי, ולא רק שכופים על חיילים דתיים לשמוע זמרות, אלא אף הותר למפקדים לכפות אותם לשרת ביחידות מעורבות". לטענתו, נתבעה הרבנות הצבאית, ע"י מפקדי הצבא הבכירים, להכשיר את סוגיית שירת נשים, "כדי להעביר החלטה זו, דרשו מפקדי הצבא מהרבנות הצבאית לקבוע הלכה, שמותר לחיילים לשמוע שירת נשים". עד שלבסוף, ממשיך לטעון הרב, "אנשי ענף הלכה ברבנות הצבאית, ובראשם הרב קרים, מצאו היתר לפיו החיילים הדתיים יוכלו להשפיל עיניהם ולהישאר במסדר בעת שנשים שרות".

בהמשך טורו, כותב ראש ישיבת הר ברכה, כי "בעקבות הכרסום במעמדה של הרבנות הצבאית, שאף מבטא יחס מזלזל למסורת ישראל, כתבתי כמה פעמים שלצערנו כבר אין לרב הצבאי הראשי סמכות של "מרא דאתרא" שהוראותיו ההלכתיות מחייבות, הואיל ואין לו את העצמאות הנדרשת למרא דאתרא". עם זאת, מציין הרב מלמד כי "אין זה אומר שתפקיד הרבצ"ר ושאר הרבנים הצבאיים אינו חשוב; להפך, חשיבותם עצומה. עליהם מוטל התפקיד לתת ביטוי לרוח ישראל בצבא, לסייע ביד החיילים לקיים את התורה והמצוות ולשמור על קדושת המחנה. גם מבחינה הלכתית, לכתחילה יש לשאול כל שאלה את הרבנים הצבאיים, שכן הם המצויים בתחום, ובתשובתם הם גם יכולים לפתור את הבעיה מעיקרה, שכן הם בקשר שוטף עם החיילים והמפקדים כאחד".

הרב מסביר שאין לו תלונות לרבנים הצבאיים באופן אישי "כמובן גם אין בכוונתי לפגום במעלתם האישית של הרבנים הצבאיים הראשיים, שאני מעריך אותם מאוד, כתלמידי חכמים ובעלי מידות תרומיות, וגם זכיתי להיות ידידם באופן אישי. לא קל הוא תפקיד הרבצ"ר. הנה עתה יש לרב פרץ רמטכ"ל וראש אכ"א בעייתיים במיוחד, ולמרות זאת בזכות אישיותו התרומית השפעתו רבה. אבל לא הכול בידיו כי הוא כפוף להם".

הרב מלמד מייעץ בטורו כיצד על הרבנות הצבאית לנהוג בעת הזו ואומר כי "מן הראוי היה שנציגי הרבנות הצבאית יאמרו למפקדיהם: בהיותנו כפופים לפיקוד הצבאי, אין בסמכותנו לדון בסוגיה זו. לכן מוטב שנתרכז במילוי תפקידנו הקבוע בחוק, לייעץ למפקדים בענייני דת. כלומר: לתאר בפני המטכ"ל את הסוגיה ההלכתית ואת הנוהג המקובל בחוגים הדתיים השונים, להמליץ שלא לכפות על חיילים דתיים לשמוע זמרות, ובזה לסיים את חלקם בסוגיה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן