הרב אליעזר איגרא מונה רשמית לדיין בביה"ד הגדול בבית הנשיא

בטקס צנוע שנערך בבית הנשיא בהשתתפות חברי הוועדה למינוי דיינים ומשפחה קרובה מונה הרב אליעזר איגרא כדיין בבית הדין הגדול. בנאומו קרא לממשלת ישראל "לחזק את בתי הדין"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 07/06/16 16:50 א בסיון התשעו

הרב אליעזר איגרא מונה רשמית לדיין בביה"ד הגדול בבית הנשיא
יחצ, צילום: יחצ

היום (ג') ממונה הרב אליעזר איגרא לדיין בבית הדין הגדול. מועמדותו של הרב איגרא אושרה במפתיע לפני כחודש על ידי הוועדה למינוי דיינים במהלך הכינוס האחרון של הוועדה זאת בשל החלטת הגוש החרדי בוועדה למנוע כל מינוי לבית הדין הגדול והאזורי.

בתום הצהרת האמונים של הרב איגרא ברך נשיא המדינה את הרב ואמר: "התלמוד מלמד אותנו שהספר והסיף ירדו כרוכים לעולם. כזה הוא הדיין, הרב אליעזר איגרא, שהוא רב, דיין, ושירת בצבא ההגנה לישראל כטנקיסט. כששלמה התמנה למלך, הוא פנה בתפילה לבורא- 'ונתת לעבדך לב שומע, לשפוט את עמך להבין בין טוב לרע'. 'לב שומע' הוא לב המסוגל להבין את רחשי בעלי הדין, לשמוע מעבר למילים הנאמרות. סיפרו לי עליך, הרב איגרא שבאחד התיקים בהם דנת, אסיר סרבן גט התנה את הסכמתו לגט בהחזר כספים ששולמו על ידו בעבר כערבות להתייצבותו בדיון. אתה הרב איגרא, העדפת שלא להמתין עד להסדרת ההחזר בצינורות הבירוקרטיים מתוך חשש שהמתנה זו תגרום להארכת עיגון האישה ותביא להחמצת השעה. וכך, השבת לסרבן את הסכום כולו מכיסך הפרטי. אני חושב שזה משמעות הביטוי 'לב שומע'."

בסיום דבריו הביע הנשיא תקווה כי מינוי זה יביא עמו מינויי דיינים נוספים ואמר: "כבוד הרב איגרא, נבחרת כאחד מגדולי ישראל לבית הדין העליון וזה כבוד למדינת ישראל להתברך בך. בשבע השנים האחרונות לא מונו דיינים לבית הדין הרבני הגדול. העומס הרב יוצר מתח בין הרצון לדון דין אמת לאמתו לבין הצורך למנוע עינוי דין. אני תקווה שמינוי זה הוא סנונית ראשונה ובעקבותיה יתמנו דיינים רבים נוספים. עם התמנותך לתפקיד, אאחל לך במילותיו של הרב מרדכי אליהו שנהג להתפלל בבואו ליישב בדין- שלא תאמר על טהור- טמא ועל טמא- טהור ותציל עשוק מיד עושקו."

הרב איגרא העלה בדבריו את חשיבות בתי הדין ואמר: "כדיין השתדלתי לשרת את עם ישראל בהקשבה ונאמנות לתורת השם. אני רואה כשותף למערכת בתי הדין כיצד היא הולכת ומתמסדת משנה לשנה. כולי תפילה שבית מדרש ראוי זה ימשיך לגדול. מיוחדים בתי הדין בכך שהם מהווים אחווה אמיתית בין כל חלקי הפוסקים בתורה. האחדות הזו עליה להקרין על החברה הדתית והחברה הישראלית כולה. כולנו עם אחד ואני קורא לממשלת ישראל לחזק את בתי הדין ולאפשר שירות טוב יותר לאזרחי ישראל."

הרב איגרא למד במוסדות הציונות הדתית, בית הספר הממלכתי-דתי מוריה ובישיבה התיכונית חורב. לאחר מכן למד במשך עשר שנים בישיבת ההסדר כרם ביבנה. שירת בחיל השריון ולחם במלחמת יום הכיפורים.

לאחר נישואיו התגורר בעפרה. היה ממקימי ההתנחלות פסגות וכולל הדיינות ביישוב. בשנת 1989 התמנה כדיין בבית הדין הרבני בבאר שבע. כמו כן נבחר לרב היישוב כפר מימון. מאז 1999 הוא עומד בראש בית הדין המיוחד לענייני יוחסין באזור הדרום. לקראת הבחירות לרבנות העיר פתח תקווה היה מועמד מוסכם מטעם הציונות הדתית ומפלגת ש"ס, אך לבסוף הסיר את מועמדותו. בשנת 2012 התמנה לדיין בבית הדין הגדול בירושלים, במינוי זמני, היחיד כיום מקרב רבני הציונות הדתית בבית דין זה. לימד בישיבת עוד יוסף חי, בישיבת עתניאל ובבית מוריה בבאר שבע.

בשנת 2013 התמודד הרב איגרא למשרת הרב הראשי לישראל‏ במקביל לרב סתיו והרב לאו. בפברואר 2013 התכנסה קבוצה של רבנים בציונות הדתית, בהם הרב דב ליאור, הרב יעקב אריאל, הרב מרדכי שטרנברג, הרב שלמה אבינר והרב מרדכי גרינברג, כדי להצביע על מועמד מוסכם למשרה זו. הרב איגרא זכה ברוב קולות המצביעים‏ אך יומיים לפני הבחירות הודיע על פרישתו מההתמודדות.

הרב אליעזר איגרא נחשב כאיש של הציונות הדתית והוא אף חובש כיפה סרוגה, למרות שהוא זוכה להערכה רבה גם בקרב החרדים, שאחד מהם הצביע עבורו בוועדה והביא למינויו. זאת למרות שמלכתחילה לא היה אמור להתבצע שום מינוי בשל המחלוקת בין הגוש החרדי והגוש הדתי ציוני בוועדה.

לאחר טקס המינוי שמתקיים כאמור בבית הנשיא, הרב איגרא יהיה הדיין היחיד במינוי קבוע בבית הדין הגדול מלבד הרבנים הראשיים, וכרגע לא ברור אם מעמד זה יכניס אותו באופן אוטומטי לוועדה למינוי דיינים שם שמורים שני מקומות לדיינים מבית הדין הגדול. לטענת גורמים בוועדה הרב איגרא ימונה רק באופן זמני לוועדה עד למינוי שאר הדיינים או אז יערכו בחירות בבית הדין הגדול מי יהיו הדיינים שייצגו את בית הדין בוועדה.

(צילום: אורי איגרא)

(צילום: יחצ)



(צילום: יחצ)

(צילום: יחצ)