הרב אבינר לח"כ לביא: פגיעה בחופש הדיבור זה סימן שאין לך תגובה עניינית

הרב אבינר לא מתרגש ממכתב בקשת ההחרמה של ח"כ לביא: "מי שמשתיק אחרים, כנראה שדעתו לא שווה הרבה". ובחותם אמרו:"רבני הארגון אינם זקוקים לאישורה כדי להביע את דעתם"

חדשות כיפה משה ויסטוך 26/02/17 15:44 ל בשבט התשעז

הרב אבינר לח"כ לביא: פגיעה בחופש הדיבור זה סימן שאין לך תגובה עניינית
דוברות, צילום: דוברות

היום פורסם ב'כיפה' כי ח"כ עליזה לביא דרשה מצה"ל שימנע מהם להרצות בצבא בגין התנגדותם הפומבית לגיוס בנות. הרב שלמה אבינר וארגון חותם לא נשארים חייבים ועונים בצורה חריפה לא פחות.

"זה סימן טוב", אומר הרב אבינר ל'כיפה', "מכיוון שזו תגובה לא לעניין ואם מישהו אומר משהו לא לעניין זה מסביר מדוע דעתו לא נכונה. אם אדם בוחר שלא להתמודד עם הטיעונים שלך ומנסה לפגוע לך בחופש הדיבור, זה סימן שאין לו מה לענות".

ראש ישיבת עטרת כהנים מרחיב את ההסבר מדוע לדעתו אין למתנגדים לדעתו נימוקים של ממש. "אחד הפילוסופים המפורסמים הסביר את התנגדותו לשלילת חופש הדיבור בארבעה נימוקים. 1. מי אמר שאתה זה שצודק ולמה אתה לא נותן ליריב לדבר?. 2. גם אם אתה צודק, יתכן ובדעתו של השני ישנם דברים נכונים שאי אפשר להתעלם מהם. 3. אם אתה בטוח בצדקתך אתה צריך לשמוח שיש דעה נגדית, שכן כך מתעורר ויכוח והאמת מתבררת ומתחדדת. 4. אם אתה משתיק את האחרים זה משדר שדעתך לא שווה הרבה".

לדבריו, השיטה הזאת של השתקת דעותיו של האחר, במקום להתייחס לגופו של עניין היא בעייתית. אני הרי לא סתם מדבר נגד גיוס בנות לצבא, אלא אני מביא נימוקים, אז המתנגדים צריכים להתייחס לנימוקים".

מוקדם יותר פורסם באופן בלעדי ב'כיפה' כי ח"כ לביא שיגרה מכתב לקצין חינוך ראשי תא"ל אבנר פז-צוק בו כתבה בית היתר כי "לאחרונה אנו עדים לקמפיין אגרסיבי היוצא נגד גיוסן של צעירות דתיות לצה"ל. בין ביטויו הבולטים ניתן להצביע על סרטון של ארגון חותם, המצייר את צה"ל כצבא הפוגע בצביונן ואורח חייהן של חיילות דתיות, ואת תפקידיהן של חיילות בצבא כשוליים וריקים מתוכן. דוגמא נוספת לכך היא מכתב שפרסם הרב אבינר בו הוא מציג עצמו כצעירה לפני גיוס, הפונה לרמטכ"ל ופורשת שורה של טענות שקריות כנגד גיוס ופגיעתו בנשים דתיות".

(צילום: דוברות עליזה לביא)

הרב אבינר מנצל את מתן התגובה ללביא וממשיך לפרוש את משנתו בנוגע לגיוס בנות לצבא. "אני נפגשתי פעם עם קצין חינוך ראשי", הוא מספר, "והוא אמר לי שיש תפקידים מסויימים שבנות באמת טובות בהם, כמו עבודה מול מחשב וכן הלאה. אמרתי לו שאם זה כך, לא צריך לגייס אותן אלא ניתן להעסיקן כאזרחיות עובדי צה"ל. הוא אמר לי שזה לא אפשרי מכיוון שזה עולה כסף. אז אם זה רק עניין של כסף, בוודאי שיש לזה פיתרון".

הרב סובר שמדובר במלחמת תרבותית-חינוכית שאותה צריך לנהל מחוץ לצבא, "מי שדגל בגיוס בנות היה דוד בן גוריון. וכיצד הוא נימק זאת? בכך שהצבא שלנו לא נועד רק למלחמה אלא גם לעיצוב האזרח, וזה וודאי נכון. הנימוק השני שלו היה שכדי לעצב את האזרח, צריך חברה מעורבת כי זו החברה הטבעית של האזרח. אנחנו רואים מכאן שהרצון לגייס בנות לא נובע משיקול צבאי אלא משיקול חינוכי. ואם מדובר בשיקול חינוכי, המחנכים צריכים להחליט ולא הצבא. ומי שרוצה לגייס בנות מהטעמים האלה, צריך לנהל מאבק תרבותי כדי לשכנע את האומה שכך צריך לנהוג".

לטענות העיסוק של צה"ל בענייני מאבקי תרבות מחטיא את מטרתו וייעודו האמיתי, "לא ניתן להשתמש בצבא כדי לקדם אג'נדה תרבותית. הצבא לא קיבל מנדט לדבר כזה. הצבא קיבל מנדט להילחם ולהגן על העם. זו רמיה. מי שקורא את ההנחיות של פקודת השירות המשותף, יכול להבין שמדובר באידיאל לערבב בנים ובנות כמה שאפשר. זו מלחמה תרבותית וזה אינו תפקידו של הצבא לנהל את המלחמה הזו".

לסיום עוקץ רב היישוב בית אל את לביא ואומר שאין לה מה לדאוג ושדרישתה מהקח"ר ריקה מכל תוכן: "אני לא נותן הרצאות בצה"ל ומעולם לא נתתי".

בארגון חותם הגיבו גם הם לקריאתה של ח"כ לביא לצה"ל למנוע מרבני חותם לדבר בפני חיילים. "חשיפת העובדות הקשורות לבעיות הקשות שבגיוס בנות דתיות לצה"ל ככל הנראה ערערה את עמידתה של חברת הכנסת לביא, אשר שכחה לפתע שהיא ליברלית ופלורלסטית". לטענתם, "הדבר אינו מפתיע כיוון שהיא מצטרפת לשורה ארוכה של ליברלים ואבירי חופש הביטוי, שסותמים את הפה למי שלא חושב כמותם, ומשתמשים ברדיפות אישיות וחרמות. הדבר מתבטא בכפיית הנאורות בידי בג"ץ, ארגוני השמאל וארגונים אנטי דתיים שונים".

בחותם תקפו את לביא ואמרו: "לא שמענו על מינוייה של לביא לדוברת הציונות הדתית, ורבני ארגון חותם אינם זקוקים לאישורה של לביא כדי להביע את דעתם ואת דעת התורה, וימשיכו לאומרה בגאון וללא חשש. רבני חותם ובהם נשיא הארגון הרב יעקב אריאל ועמו הרב אבינר שהוזכר במכתבה של לביא הינם ראשי ישיבות, רבני ערים ויישובים שהעמידו אלפי תלמידים ותלמידות, ובהם אין ספור לוחמים וקצינים בצה"ל".

לסיום הם אומרים כי "מצער לראות כיצד חברת כנסת הנושאת תואר דוקטור אינה יכולה להבין שמץ מורכבות והיא סבורה כי כל מי שמעודד שירות לאומי לבנות במקום השירות הצבאי מטרתו להחליש את צה״ל. אנו אוהבים את צה"ל אך עם זאת לא מסכימים לכל דבר המתרחש בו, וסבורים כי מקומן של הבנות בשירות הלאומי ולא בשורות הצבא".