הרבנות הראשית תעקוף את רב העיר פתח תקוה

בגלל הכשל ברישום תושבים יוצאי אתיופיה, ותלונות בדבר אפלייתם, תמנה הרבנות הראשית עורך דין, להיות אחראי על רישום הנישואין בפתח תקווה

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 22/03/16 13:24 יב באדר ב'

הרבנות הראשית תעקוף את רב העיר פתח תקוה
אילוסטרציה. יוסף ארנפלד, צילום: אילוסטרציה. יוסף ארנפלד

ברבנות הראשית החליטו לנקוט בצעדים שיעקפו משפטית את רב העיר פתח תקווה, בשל הכשל ברישום אזרחים לנישואין ממוצא אתיופי. כך פורסם היום (ג') בגל"צ.

כזכור, לפני חודש פורסם כי זוגות יוצאי אתיופיה בעיר פתח תקווה אינם יכולים להירשם לנישואין בעירם מפני שמפקפקים ביהדותם. רשם הנישואין ברבנות פתח תקווה אמר בשיחה עם צעירה בת העיר ממוצא אתיופי, העתידה להינשא בחודש אפריל הקרוב: "הרב רוצה אישור שאת עברת את הגיור ואת שומרת שבת. הוא בודק את הגיור של כולם. תביאי לי אישור מרב שאת שומרת מצוות מאז שהתגיירת".

הרב יוסף דהאן, האחראי על הרישום ברבנות פתח תקווה אמר אז, בתגובה ל'כיפה' כי :"כל זוג שהתגייר, חייב לתת אישור מרב שמכיר שהוא שמר תורה ומצוות בזמן הגיור. זו הנחייה שהתקבלה מהרבנות הראשית לישראל. אין לנו שום דבר נגד בני הקהילה האתיופית, אנחנו פותחים 4-5 תיקי נישואין בשבוע לבני הקהילה".

כעת, מתברר כי על פי הנחיית היועץ המשפטי לרבנות הראשית, עורך הדין הראל גולדברג, המועצה הדתית בפתח תקווה תהיה אחראית לפנות לרשם נישואין חיצוני שהוסמך על ידי מועצת הרבנות הראשית, והוא זה שיחתום על תעודות הנישואין של בני הקהילה האתיופית שהתגיירו עם עלייתם ארצה.

בדרך הזאת, תהליך פתיחת תיקי רישום הנישואין יהיה בעבור יוצאי אתיופיה קל ומהיר כפי שצריך להיעשות. כמו כן, רשמי הנישואין שישרתו אותם יהיו על פי רוב מאירי פנים ומקלים יותר מבחינה הלכתית.

כך למעשה מנחה הרבנות הראשית את המועצה הדתית בפתח תקווה להתעלם מרב העיר בנימין אטיאס בענייני גרים, ושוללת ממנו את הסמכות עליהם. לנוכח הצעד הזה של הרבנות הראשית, נשאלת השאלה מדוע עוקפים את סמכות הרב מהצד ולא נוקטים צעד משמעתי וחמור נגדו.