הרבנות הראשית: אין לנו "רשימות שחורות" של רבנים פסולים להוכחת יהדות

נוכח הביקורת על הרבנות הראשית סביב סוגיית רבני התפוצות ותהליך הוכחת יהדות על ידם, נחתמה השבוע אמנה ראשונה המסדירה את היחסים בין הרבנות לרבני הגולה

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 14/11/13 16:58 יא בכסלו התשעד

הרבנות הראשית: אין לנו "רשימות שחורות" של רבנים פסולים להוכחת יהדות
מארק ניימן / לע"מ, צילום: מארק ניימן / לע"מ

ברבנות הראשית לישראל מבהירים היום (ה‘), נוכח גל של ביקורת מצד ארגונים חשובים כמו ”צהר“ ו“עתים“, לצד התבטאויות של חברי הכנסת אלעזר שטרן ועליזה לביא, כי הרבנות הראשית איננה מחזיקה ב“רשימה שחורה“ של רבנים בתפוצות אשר אינם זכאים או נאמנים להוכחת יהדות.

במדינת ישראל נדרש כל המבקש להירשם לנישואין כדת משה וישראל להוכיח את יהדותו כתנאי מקדים לרישום. עבור אזרחים שהוריהם התחתנו בארץ - כל שעליהם לעשות הוא להציג כתובה או תעודת נישואין של הוריהם וזו משמשת הוכחה ליהדותם. עולים (חדשים וותיקים), גרים ומי שהוריו התחתנו בחו"ל נדרשים להביא מסמכים שיהוו עדות ליהדותם, בדרך כלל מכתב אישור מרב הקהילה אליה השתייכו בחו"ל.

בעת האחרונה, כאמור, נשמעות טענות כלפי הרבנות הראשית בעניין ההליכים לאישור מסמכים כגון אישורי יהדות, רווקות, נישואין, גיטין, כתובות ותעודת גיור, המגיעות מרבנים מחו"ל.

דובר הרבנות הראשית, זיו מאור, אומר לכיפה כי הוכחת יהדות המגיעה אל הרבנות הראשית נבחנת בשלושה שלבים: האם הרב החתום על המסמך הוסמך לרבנות על ידי גורם המוכר על ידי הרבנות הראשית לישראל, האם הרב החתום על המסמך והמוסדות הציבוריים בקהילתו פועלים על פי ההלכה והאם הרב החתום על המסמך מחזיק בכלים והידע הנדרשים כדי לאמת את תוכן המסמך.

”בניגוד לטענות שנשמעו, הרבנות הראשית לישראל לא מחזיקה "רשימות שחורות" של רבנים אשר מסמכיהם פסולים, וגם לא רשימות של רבנים אשר מסמכיהם מוכרים. כל מסמך נבדק לגופו“, אומר מאור.

מאור מציין כי מוקדם יותר השבוע חתמו הרבנים הראשיים לישראל, יחד עם נציגות של אלפי רבנים מאירופה ומארה"ב, על אמנה המסדירה את היחסים בין הרבנות הראשית לישראל לבין הרבנים בגולה. בין השאר נכתב באמנה כי הרבנות תפעל בשיתוף פעולה עם רבני אירופה וארה"ב בענייני יהדות הנוגעים לקהילותיהם. ”אמנה זו סותרת מהיסוד את הטענות על קרע שנוצר כביכול בין הרבנות לבין יהדות ארה"ב“, טוען מאור.