הציבור בישראל רוצה מדינה יהודית יותר

סקר המכון הישראלי לדמוקרטיה מציג מגמת אהדה כלפיי הצבא והזדהות עם ערכים יהודיים ודתיים. בקונפליקט בין יהדות לדמוקרטיה, הישראלים מעדיפים את ההגדרה כ"יהודית"

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 11/11/15 13:05 כט בחשון התשעו

הציבור בישראל רוצה מדינה יהודית יותר

הישראלים רוצים מדינה יהודית יותר, שמרנית יותר ואוהבים את צה"ל. כך עולה ממדד הדמוקרטיה לשנת 2015 של המכון הישראלי לדמוקרטיה, שהוגש אמש לנשיא המדינה. בין הנתונים המעניינים שהוצגו לנשיא, עולה כי צה"ל שומר על מעמדו כגוף האהוד ביותר בקרב האזרחים (85%) ואחריו נשיא המדינה (70%). הישראלים סבורים שהמתח הגדול ביותר בישראל הוא בין ערבים ליהודים (67%). עוד בלט הנתון שהציג כי קיים מתח גדול בין עשירים לעניים (51%) יותר מאשר בין חילונים לדתיים ( 47%) ושכמעט מחצית מהמזרחים חשים שישנה אפלייה כלפיהם (42%).

אחד הממצאים, אולי המדאיגים ביותר בקרב הנתונים שהוצגו, היה מגמה של חוסר סובלנות כלפיי מגזרים ואוכלוסיות שונות בחברה הישראלית. בין אם מדובר בחרדים, עובדים זרים, זוגות הומוסקסואלים, ערבים או בעלי מוגבלויות.

בקרב בין יהדות לדמוקרטיה, נראה כי היהדות מנצחת, בהפרש קטן. ונראה כי הקונפליקט בין ערכים יהודיים לערכים דמוקרטיים נחשב לבולט ביותר. 37% טענו שמדינת ישראל חשובה להם בהגדרתה כ'מדינה יהודית', לעומת 36% שאמרו שההגדרה 'מדינה דמוקרטית' חשובה להם יותר. רק 27% העדיפו שלא להכריע על הגדרה אחת לעומת השניה וענו ששניהם חשובות להם באותה המידה.

עוד עולה מהסקר כי שיעור גבוה בשני המגזרים מתנגדים לנישואי תערובת בין יהודים לערבים וחלק לא מבוטל מהמשתתפים אף תומכים בשימוש באמצעים כוחניים, לפעמים לא חוקיים, כדי למנוע נישואים כאלה.

בתגובה לסקר הביע הרב שמואל ליפשיץ, מארגון יד לאחים, סיפוק מהמגמה ואמר: " אך טבעי שהציבור היהודי חפץ בהמשכו של עמנו, כעם. ההתנגדות להתבוללות היא מקיר לקיר, אנו מקבלים טלפונים קורעי לב של משפחות, אמהות ואבות שבניהם נישאים לבני עם אחר, וחשים כי זו משאלה של העם כולו שיהיה לו המשכיות"

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן