הצבעה ביום ראשון: זוג שיעבור קורס הכנה לנישואים יזכה להטבת מס

השבוע פורסם כי בחמש השנים האחרונות התגרשו כ-56,000 זוגות. יוזמת חקיקה שתעלה בשבוע הבא מבקשת לעסוק במניעה: זוג שיעבור הדרכה בזוגיות בעידן המודרני יקבל הטבת מס ופטור מאגרת נישואים

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/02/17 15:00 כ בשבט התשעז

הצבעה ביום ראשון: זוג שיעבור קורס הכנה לנישואים יזכה להטבת מס
Shutterstock, צילום: Shutterstock

ועדת השרים לחקיקה תדון ביום ראשון בהצעת חוק שתעניק הטבות מס לזוגות שיעברו קורס הכנה לנישואים. הקורס נועד להקנות לנשואים הטריים כלים להתמודדות עם חיי הזוגיות והמשפחה בעידן המודרני, וכן לנסות למנוע מקרי אלימות בתוך המשפחה. כך פירסם היום כתב 'הארץ' בכנסת, יהונתן ליס.

את ההצעה יזמו חברי כנסת מימין ומשמאל במפה הפוליטית: חבר הכנסת יהודה גליק (ליכוד) ואליו חברו ח"כים מהקואליציה ומהאופוזיציה, בהם מרב מיכאלי (המחנה הציוני), חיים ילין (יש עתיד), בצלאל סמוטריץ' ושולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי). ההצעה שגובשה ביוזמת "צהר לחקיקה" - מיזם החקיקה של רבני צהר, תעודד זוגות טרם נישואיהם או בשנת נישואיהם הראשונה לקבל את ההדרכה.

על פי ההצעה, משרד הרווחה יסמיך מוסדות שיספקו קורס הכנה לנישואים. כדי לעודד את הזוגות לעבור את ההדרכה מעניק החוק לזוגות שיעברו את הסדנא זכאות לחצי נקודת זיכוי במס הכנסה עם הצגת שובר השתתפות בקורס. כמו כן, הם יהיו זכאים לפטור מאגרת נישואים ולהחזר הוצאות ההשתתפות בקורס.

מיקי גיצין, מנכ"ל תנועת "ישראל חופשית" אמר בתגובה להצעת החוק: "חיי משפחה הם עניין אישי של כל אחד ואחת מאזרחי ישראל. יש משפחות שונות, עם תפיסות עולם שונות ואין זה מתפקידה של המדינה להתערב או לעודד מבנה משפחתי או תפיסה משפחתית מסוימת. אין שום סיבה שבעולם שהמדינה תעודד הכשרות כאלה, זה לא תפקידה וזה פתח לעוד מנגנונים של מיסיונריות וכפיה דתית. נכון שהמדינה תעודד חופש בחירה בנישואים מאשר עוד מנגנונים שמנסים לכפות על הציבור הישראלי תפיסות שמרניות של משפחה בעידן המודרני".

בהצעת החוק נכתב כי "מרבית השיח בנושא חוסנה של המשפחה והטיפול באלימות במשפחה, מתמקד בטיפול לאחר מעשה, וממילא לאחר השתרשות הבעיה לעתים ללא יכולת לסייע. לעומת זאת, דגש מועט מושם על גורמי מניעה הכוללים הכנה לחיי נישואין, איתור קבוצות סיכון והתערבות בצעדים הראשונים של חיי הנישואין".

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי ההכנה תספק לזוג כלים בתקשורת ובפתרון בעיות, יידונו מודלים שונים של זוגיות ויילמדו כלים נוספים אשר נמצאו יעילים לשיפור הזוגיות בהתחשב באתגרים העומדים בפני המשפחה בעידן המודרני. בנוסף לכך, ישולבו לימודים בנושא אבחון גורמי סיכון והתערבות אפשרית במקרים של אלימות.

"המשפחה היהודית היוותה לאורך הדורות גורם חוסן משמעותי בעבור בני המשפחה ובעבור העם היהודי בכללותו", נכתב בנוסח החוק. "חוסנה של המשפחה נשחק בעקביות בשנים האחרונות. בראש ובראשונה שחיקה זו באה לידי ביטוי במגמת עלייה בהיקף הגירושין. על פי נתוני הלמ"ס, כמות מקרי הגירושין גדלה פי שלושה מאז שנות ה-70 ביחס לכמות הזוגות הנישאים".