הפרקליטות: בעל הגמל שהרג את מנכ"ל מכינת עצמונה לא יועמד לדין

בעל הגמל טען כי מכר את הגמל מספר חודשים לפני התאונה. המשפחה: החלטה מקוממת שויוצרת תחושה חזקה של זלזול במת וגם של זלזול בחיים

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 07/12/16 15:01 ז בכסלו התשעז

הפרקליטות: בעל הגמל שהרג את מנכ"ל מכינת עצמונה לא יועמד לדין
באדיבות המשפחה, צילום: באדיבות המשפחה

לפני שנתיים נהרג דוד כהן, מנכ"ל מכינת 'עוצם', מהתנגשות בגמל משוטט, לאחרונה החליטה פרקליטות המדינה כי לא תעמיד לדין את בעל הגמל והודיעה לתנועת רגבים, המייצגת את המשפחה, כי היא סוגרת את תיק החקירה באופן סופי. משפחתו של כהן קיבלה את הבשורה בכאב ובכעס ואומרת כי החלטת הפרקליטות הינה "זלזול במתים ובחיים".

כהן היה נשוי לתהילה ואב לשלושה ילדים, הוא שימש כמנכ"ל מכינת 'עצם' אשר עברה עם הגירוש מגוש קטיף מהיישוב עצמונה ליישוב נווה והיה מהדמויות הבולטות ביישובו כפר רתמים, הוא נהרג בחנוכה לפני שנתיים לאחר שהתנגש בגמל ששוטט בכביש הגישה ליישוב.

בעל הגמל, תושב ביר הדאג' שליד רתמים, נחקר זמן קצר לאחר התאונה, ובחקירתו טען כי מכר את הגמל מספר חודשים קודם לכן לבדואי אחר שאיננו מכיר. החשוד נחקר על ידי משטרת התנועה ושוחרר, פרקליטות המדינה החליטה כי החקירה לא הניבה די ראיות כדי להעמידו לדין.

"קיבלנו בתדהמה את ההחלטה של הפרקליטות שלא להעמיד לדין את בעל הגמל", אומר איתי כהן, אחיו של דוד. "כדי לשמור על בריאותנו השתדלנו כל התקופה לא להתעסק בזה יותר מדי, אבל כשזה מגיע לפתחנו זה מערבב את הבטן. המחשבה על כך שבעל הגמל לא נענש ואפילו לא ישלם קנס, מקוממת מאוד ויוצרת תחושה מאוד חזקה של זלזול במת וגם של זלזול בחיים - בכבישי הדרום נוסעים כל יום אנשים שממשיכים להיות בסכנה, ונראה שלאף אחד לא באמת אכפת".

(צילום: באדיבות המשפחה)

בתנועת רגבים, שניהלה את התיק המשפטי מטעם המשפחה, תוקפים בחריפות את ההחלטה. "מדובר בהחלטה אומללה ומקוממת, שהינה תוצאה ישירה מהתרשלות המשטרה לחקור את המקרה באופן רציני", אומר עמיחי יוגב, רכז מחוז דרום בארגון. "זהו אחד המקרים היחידים שזהותו של בעל הגמל היתה ידועה, ובמבחן התוצאה העבריין נמלט מעונש בעזרת תירוץ מגוחך כי הוא מכר את הגמל לאדם לא ידוע. ההתנהלות המשטרתית בפרשה גורמת לזילות בחיי אדם, ומעבירה מסר ברור לעבריינים, כי הם יכולים להתנהל ככל העולה על רוחם ולהימלט מאימת הדין".

"אנחנו שילמנו את המחיר הכבד ביותר שניתן להעלות על הדעת, ולצערנו ישנן עוד שלוש משפחות שאיבדו את יקיריהן אחרי המקרה של דוד", מוסיף אחיו של כהן. "אנחנו מקווים שנראה שינוי גם ברמת החקיקה וגם ברמת הענישה, כדי שמקרים כאלו לא יחזרו על עצמם, שיהיה טיפול בתשתיות, בחינוך למודעות ובהעלאת ההרתעה והענישה. לא סביר ולא הגיוני שמדינת ישראל מפקירה את המתים ואת החיים. אפילו תחושה בסיסית של עשיית צדק אין פה".

לאחר מותו של כהן, החלה תנועת רגבים, יחד עם ח"כ בצלאל סמוטריץ', לקדם הצעת חוק שתחייב את סימון החיות באמצעות שבב תת עורי שיאפשר רישום ברור והעברת בעלות במקרה של מכירה, וכן תעניק סמכויות פיקוח והחרמה במקרה בו ייתפסו בהמות משוטטות סמוך לצירי תנועה. הצעת החוק זכתה לתמיכה רחבה מכל סיעות הבית ואף עברה בקריאה ראשונה, אלא שמשרד החקלאות ביקש לקבוע בעצמו תקנות בנושא, ובכך מעכב מזה מספר חודשים את קידום החוק.

לפני כשנה נחשפו נתוני משטרת ישראל לפיהם מדי שנה מתקבלות כאלף תלונות בדבר שוטטות גמלים בנתיבי תחבורה במרחב הדרום. במהלך התקופה שנבדקה התרחשו לפחות 73 תאונות דרכים כתוצאה מפגיעה בבעלי חיים משוטטים, נפצעו לפחות 19 בני אדם ונהרג אדם אחד. בינתיים מאז מותו של כהן, נהרגו שני בני אדם נוספים כתוצאה מהתנגשות בבעל חיים.

"בוחני תאונות הדרכים תרים אחר תגי הזיהוי שעל הגמלים מיד בהגיעם אל זירות תאונות הדרכים", הודתה המשטרה בתגובתה. "התגים מחוברים לאוזני הגמלים וברוב המקרים, נתלשים טרם הגעת המשטרה בכדי למנוע את זיהוי בעלי הגמלים". רק בתאונה אחת, בה נהרג כהן, הצליחה המשטרה לאתר את בעל הגמל, בזכות אזרח שנקלע למקום ושמר את תג האוזן כדי להעביר אותו לידי המשטרה.