הנשק החדש של 8200: מקלדת שבת

מכון צומ"ת סיפק באחרונה מאות מקלדות שבת לשימושה של יחידת העילית של אגף המודיעין, זאת כדי לאפשר שמירת שבת מקסימאלית להיקף גדל והולך של חיילים דתיים ביחידה

חדשות כיפה אורי פולק 23/03/12 13:09 כט באדר התשעב

הנשק החדש של 8200: מקלדת שבת
יחצ, צילום: יחצ

מכון צומ"ת, המפתח פתרונות הלכתיים לשימוש בטכנולוגיות לצורך מבצעי או הכרחי בשבתות, סיפק באחרונה 500 מקלדות לצה"ל, שחלקן הגיעו והופעלו כבר בשבת האחרונה ביחידת ההאזנות היוקרתית של חיל המודיעין - 8200.

הכמות הגדלה והולכת של חיילים חרדים ביחידות המחשוב של חיל המודיעין, מביא לא רק לשילובם אחר-כך בשוק העבודה הטכנולוגי - אלא גם להכנסתם לשירות הצבאי של עזרים ממוחשבים, שנועדו להקל על עבודת המודיעין בשבת ובחג מבחינה הלכתית.

המקלדת שפותחה בצומ"ת פועלת כך כשלוח המקשים מחליף לוח כפתורי מגע. ראש המכון הרב והמהנדס ישראל רוזן מסביר כי "מגע אצבע על מקש מסוים משנה את הקיבוליות ואת התדר של אותו מעגל חשמלי - וכל זאת מבלי לפתוח או לסגור מעגל חשמלי. ההיתר ההלכתי מבוסס על כך שרק בפתיחת מעגל חשמלי או בסגירתו קיים איסור, אך שינוי ערכים בתוך מעגל קיים לא נאסר מבחינה הלכתית בשעת הדחק".

בתחילת השבוע ביקר הסגל הבכיר של הרבנות הצבאית ובראשו תא"ל הרב רפי פרץ, במשרדי צומ"ת שבאלון שבות. הרבנים ראו כיצד בשיטה החדשה ההקלדה נעשית ברצף, וכן כל הפעולות הפנימיות של המחשב (או של הרשת) - שמירה, פתיחה וסגירת תוכנות, גלישה וכדו'. מאידך פעולות פלט (OUTPUT) כגון הדפסה, סריקה, פתיחת שערים וסגירתם - ימשיכו להיעשות בעזרת השיטה המסורתית - שיטת ה'גרמא', ע"י לחיצה על לחצן גרמא המצוי אף הוא במקלדת זו.

למקלדות הגרמא אמנם קיימת עדיפות הלכתית, אך מבחינה מעשית הן אינן ישימות עבור הזקוקים בשבת לכתיבה של ממש במחשב. אלו - משתמשים בכל מקשי המקלדת, וגם ההמתנה לסורק המחזורי אחרי כל לחיצה אינה באה בחשבון עבורם. עניין מיוחד הושם על אפשרות ההדפסה, הנחשבת לפעולה החמורה ככתיבה מן התורה, מאידך, שמירת הנתונים בדיסק איננה כתיבה של ממש ואינה אסורה אלא מדרבנן.

(צילום: יחצ)