המתנה לנכדים: סידור בן 99 מהצבא הבריטי

בלעדי ל'כיפה': במלחמת העולם השניה חייליו היהודיים של הצבא הבריטי לא רק לחמו באויב הנאצי, אלא גם מצאו זמן להתפלל. "הנותן תשועה למלכים", נכתב בסידורים שחולקו ללוחמים, "הוא יברך וישמור וינצור את אדונינו המלך"

חדשות כיפה משה ויסטוך 09/04/17 15:48 יג בניסן התשעז

המתנה לנכדים: סידור בן 99 מהצבא הבריטי
באדיבות משפחת רביבי, צילום: באדיבות משפחת רביבי

כ-50,000 יהודים לחמו במסגרת הצבא הבריטי בזמן מלחמת העולם הראשונה ועוד כ-62,000 במלחמת העולם השניה. מסתבר שמעבר לכלי נשק, תחמושת ואוכל, בממלכה הבריטית הכירו גם בחשיבות הרוח והדפיסו לחיילים היהודיים סידורי תפילה מיוחדים. אחד מהם, שיצא לאור לפני 99 שנים, היה שייך לאייב אברהם נדלר ז"ל שאלמנתו הביאה אותו לראשונה לארץ הקודש.

"חמי נלחם במלחמת העולם השניה מסגרת הצבא הבריטי ולקח חלק בקרבות מפורסמים ביניהם קרב אל-עלמיין", מספר ל'כיפה' חתנו של נדלר, ראש המועצה המקומית אפרת עודד רביבי. "הוא נפטר לפני כ-9 שנים וכשחמותי הגיעה לארץ לביקור לרגל החג, היא הביאה סידור, שמסתבר שהוא קיבל בזמן שירותו בצבא".

(צילום: באדיבות משפחת רביבי)

(צילום: באדיבות משפחת רביבי)



בשנת 1914 יצאה המהדורה הראשונה של הסידור בכ- 16,000 עותקים. שלוש שנים לאחר מכן הודפסה מהדורה נוספת והפעם בכ-80,000 עותקים. חלק מהסידורים שימשו ככל הנראה את החיילים שלחמו במלחמת העולם הראשונה בין השנים 1914-1918. חלק אחר נשמר וחולק לאלה שנטלו חלק במלחמה מול הנאצים בשנות ה-40.

כסא"ל במילואים וכמי שנתקל בלא מעט סידורים צה"ליים, את רביבי עניין מאוד לתהות על קנקנו של הסידור, "היה מעניין לראות איזה תפילות הוכנסו בו ואיך בדיוק הוא נערך". עיון קצר בסידור הישן לימד כי "הסידור כולל את תפילות כל השנה כולל ימי חול שבתות וחגים". עם זאת, "הוא בסה"כ 106 עמודים וכל תפילה בעברית מתורגמת גם לאנגלית, כך שהתפילות מקוצרות".

(צילום: באדיבות משפחת רביבי)

בפתחו של הסידור רשומים דברי ברכה של נציגות הרבנות הראשית של בריטניה ולצדה גם דברי הממלכה. מי שכיהן כרב הראשי, מתקופת הדפסת הסידורים ועד לזמן מלחמת העולם השניה,הוא הרב יוסף צבי הרץ.

פרט מעניין נוסף, הוא חיבור תפילה מיוחדת לבית המלוכה הבריטי שהוכנס לסידור. המלך ג'ורג' החמישי הוא זה שמלך בזמן הדפסת הסידורים, אך בסידור של נדלר ז"ל ניתן לשים לב למדבקה יחסית חדשה, עליה רשומים שמם של המלך דאז, ג'ורג' השישי ושל הנסיכה אליזבת', לימים מלכת אנגליה שמכהנת בתפקיד עד היום.

(צילום: באדיבות משפחת רביבי)

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן