המשרד לביטחון פנים: דקירות? החינוך אשם

האם אכן יחול שינוי בנושא הדקירה? בשנה האחרונה נרצחו יותר מ-11 בני אדם באירועים שונים על ידי דקירות. ד"ר יעל לוין פנתה עם הנתונים למשרד לביטחון פנים שמטיל את האחריות דווקא על החינוך ובתי המשפט שלא עושים די

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 20/08/15 17:32 ה באלול התשעה

המשרד לביטחון פנים: דקירות? החינוך אשם
shutterstock, צילום: shutterstock

הדברים המדאיגים נאמרו על רקע פנייתה של ד"ר יעל לוין בנושא התופעה המדאיגה של דקירות שלא על רקע לאומני שפורסמה על ידה במקור במאמרים ב'כיפה'. הפניה נענתה השבוע על ידי המשרד לביטחון פנים ששיבח אותה על פעילותה בנושא והבטיח שהפנייה הועברה לגורמים המקצועיים, אם כי מהדברים הכתובים במכתב עולה כי המשרד טוען שהאשמה אינה על המשטרה אלא דווקא על מערכת החינוך.

מדובר במכתב שנשלח לשר ארדן בו עמדה ד"ר לוין על הצורך הדחוף להתייחס לתופעה החברתית המצערת של מקרי דקירות, תופעה שהפכה למרבה הצער למכת מדינה במדינת ישראל. לקראת סיום מכתב הפנייה כתבה: "אני סבורה שעל המשרד לביטחון פנים להידרש לתופעה הנוראה הזו בהקדם, ואולי לקיים דיון במסגרת הכנסת והממשלה. מדינת ישראל נאלצת להתמודד עם איומים והתקפות על אזרחים בידי אויבינו. במקביל, התופעה של אירועי דקירה במדינת ישראל מצריכה הידרשות מיידית ועקבית, על מנת למצוא דרכים לצמצם את היקפה ולמגרה לרווחת כלל תושבי המדינה. נחוץ למצוא דרכים למנוע את התופעה בין היתר באמצעות הגברת אמצעי הענישה וחינוך מחדש".

ד"ר לוין הגישה לשר לביטחון פנים גלעד ארדן, נתונים מחרידים בדבר מקרי דקירות במדינת ישראל שלא על רקע לאומני. זאת בעקבות מעקב ואיסוף מידע שנערכו בנושא במשך כמחצית השנה; משלהי חודש דצמבר 2014 ועד ה-20 ביוני 2015. בפרק זמן זה נדקרו למוות 11 בני אדם, ובני אדם רבים נפצעו מאירועי דקירה בדרגות שונות. מציאות זו פוגעת בבני אדם רבים החפים מפשע.

מהמשרד לבטחון פנים השיבו לד"ר לוין כי פירוט המקרים המופיעים בפניה והצעותיה למיגור התופעה בין היתר באמצעות הגברת אמצעי הענישה וחינוך מחדש נבחנו בעיון רב. אם כי המשטרה עושה לדברי המשרד הכל כדי למנוע את המקרים והן בדרישה לעונשים המחמירים ביותר לחוק. במכתב נרמז כי העונשים הקלים יחסית מגיעים בשל החלטות בית המשפט, "מלאכת גזירת הדין נתונה בידי מערכת המשפט בלבד", לשון המכתב.

התנערות מטרידה נוספת של המשרד נוגעת להטלת האחריות על מערכת החינוך, "אין לנו אלא להסכים כי דרך משמעותית למיגור התופעה הינה באמצעות חינוך משמעותי של אוכלוסיות שונות בנושא. בכל הנוגע לנוער מבצעת המשטרה פעולות הסברה בתחום. עם זאת נראה כי נדרשת פעילות רבה ע"י גורמים נוספים משרד החינוך צה"ל וכדומה ואנו נפעל לקידום דיון רב תחומי בנושא" הבטיח עדי צברי ראש מטה השר שחתום על המכתב.

במשרד שיבחו את פעילותה של ד"ר לוין בנושא, "נראה כי בפרסומים השונים מטעמך בנושא יש משום תרומה משמעותית להגברת המודעות לנושא ואנו מברכים אותך על פועלך בכלל ועל פרסומם של מאמרים אלו בפרט", נכתב במכתב.

"העיסוק שלי בנושא זה מלמד שאזרח הנוקט יוזמה והפועל והחותר לתיקון עניינים חברתיים - יש בכוחו אמנם להשפיע ולתרום לשינוי פני החברה לטובה", אומרת לוין ל'כיפה' בתגובה. עתה לא נותר אלא להמתין ולראות אם אכן תעשה פעילות ממשית בנושא והדברים לא יישארו בגדר הבטחות ריקות.