המסורת מתחזקת: מהדורות החדשות בליל שישי מתרסקות ברייטינג

הציבור בישראל מסורתי יותר ועכשיו רואים את זה גם בטבלאות הרייטינג. אחרי שנים של הובלה ירידה משמעותית בצפייה במהדורות החדשות המורחבות של סופי השבוע שנובעת ממסורתיים רבים שהחליטו לזנוח את הצפייה בטלוויזיה בשבת

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 22/05/16 14:52 יד באייר התשעו

המסורת מתחזקת: מהדורות החדשות בליל שישי מתרסקות ברייטינג
Moshe Shai/FLASH90, צילום: Moshe Shai/FLASH90

אחרי הנהי והיללה של עיתון 'הארץ' בשבוע שעבר על העלמות החזיר מהמסעדות בישראל, ראיה נוספת לכך שהציבור בישראל מחובר בצורה עמוקה יותר למסורת היהודית גם מבלי שנכפה עליו דבר.

נתוני הוועדה הישראלית למדרוג מראים בבירור כי פחות ופחות אנשים צופים בימי שישי בטלוויזיה. מאז ומעולם, באופן טבעי, ציבור דתי רחב לא היה חלק ממפת הצפייה בליל שבת. סך הצפייה בין 20:00 ל-21:30 בליל שבת עמד לפני שנתיים (בין מאי 2013 לסוף אפריל 2014) על כמעט 50% צפייה. היום, 2016, הוא ירד בירידה תלולה למעט יותר מ-45%. מדובר בירידה דרמטית יותר מזו של סך הצפייה בימי חול. רוב הישראלים - יהודים וערבים - לא צופים בטלוויזיה בליל שבת כלל, כך דווח בגלובס בידיעה של לי-אור אברבוך ב'גלובס', שעוסקת בהתרסקות אולפני השישי.

מהדורת "אולפן שישי" ירדה בתקופות שנמדדו מ-17.5% לפני שנתיים, ל-16% בשנה שעברה ול-14.9% לשנה שנמשכה מ-1 במאי 2015 ל-30 באפריל 2016. יש לציין, כי מאז ראשית 2016 הנתונים האמירו ל-16.2%, אך הם עדיין נמוכים מימי השיא של 2013, ובשבועות האחרונים אף נרשם נתון נמוך מהממוצע.

אמנם בערוץ 10 רשמו בתחילת השנה עלייה עם הגעתה של אילה חסון מערוץ 1 אליהם. הדבר הביא את מהדורת "שישי" לעלייה בנתונים בתקופה שנמדדה, מ-6.5% אשתקד ל-6.8% השנה. עם זאת, בשבועות האחרונים גם נקודת השיא שאליה הגיע המגזין סביב הגעתה של חסון התקזזה, והמהדורה - עם רצועת החדשות של חדשות 10 כולה - ירדה לנתון של פחות מ-6% צפייה. "יומן" של ערוץ 1 התרסק עם העזיבה של חסון, ועומד כיום על ממוצע צפייה של 4% בלבד.

אלה לא רק הדתיים שלא צופים, מסבירים ל'גלובס' בוועדה למדרוג. בעוד שהאחוז היחסי של הצופים הדתיים בטלוויזיה (באופן כללי לא בשבתות כמובן) נותר סטטי ואולי רושם עלייה קלה (כמובן שחרדים לא נכללים), בשנים האחרונות יש מגזר אחר שהולך וגדל ומגיע כמעט ל-40% מכלל הפאנל והוא אלה שמגדירים את עצמם "מסורתיים". המגזר הגדול והשקוף הזה אומר את דברו ומצטרף לחילונים גמורים, שמעדיפים לשבת בחיק משפחתם ולכבות את מקלט הטלוויזיה. בשל העובדה שהמיקוד של מגזיני השישי הוא לא חדשותי בהכרח, יש מי שמרגישים שהם אינם מפסידים דבר ואפשר להקליט או להשלים בעת הצורך את הכתבה הרצויה בצפייה באינטרנט.

התחזקות המסורת בקרב קהלים רבים בישראל בשנים האחרונות אינה מלמדת על דתיות במובן השולחן ערוך אלא חיבור עמוק יותר למסורת ישראל והרגשת זהות יהודית חזקה יותר שמשפיעה כאמור על מסעדות החזיר שנעלמות להן ועל השבת בישראל.

בתחנות הטלוויזיה משתעשעים כעת במחשבה להעביר את המהדורה המרכזית של השבוע לימי חמישי ואף מגישי הטלוויזיה מעודדים את זה לנוכח העובדה שטלנטים רבים בערוצים השונים שומרי שבת ומסרבים להצטלם למהדורה גם אם יופיע הכיתוב "צולם ביום חול". בעידן בו עמית סגל חובש הכיפה הוא הפרשן הפוליטי המוביל בישראל מהדורה פוליטית בלעדיו היא מגוחכת וחשיבותה נמוכה בהרבה. האם המסורת היהודית תנצח את המסורת הטלוויזיונית?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן