הממשלה תחליט: שיתוף פעולה תרבותי עם אירופה ללא ההתנחלויות

ראש הממשלה, בתמיכת השרה רגב, יביא היום לממשלה הצעת החלטה, להצטרף לקרן של האיחוד האירופי בנושאי תרבות ומדיה. ההסכם יכלול סעיף שמחריג פעילות תרבותית ביו"ש, מזרח ירושלים והגולן

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/01/17 09:01 ב בשבט התשעז

הממשלה תחליט: שיתוף פעולה תרבותי עם אירופה ללא ההתנחלויות
Hadas Parush/Flash90, צילום: Hadas Parush/Flash90

ראש הממשלה בנימין נתניהו יביא היום (ראשון) לאישור הממשלה החלטה על הצטרפות להסכם עם האיחוד האירופי על שיתוף פעולה בתחום התרבות והמדיה. ההסכם יכלול סעיף שמונע ממוסדות תרבות או מדיה מההתנחלויות בגדה המערבית, במזרח ירושלים וברמת הגולן לקבל מענקים אירופיים, כיוון שאינם מהווים חלק מישראל.

כך מפרסם היום ברק רביד, הכתב המדיני של 'הארץ'.

משמעות ההחלטה היא הסכמה מעשית של ממשלת ישראל לחרם אירופי על ההתנחלויות. היא כוללת גם העברת 1.28 מיליון אירו מכספי משלם המסים הישראלי לאיחוד האירופי, בעבור השתתפות בתוכנית שממנה יוחרגו מוסדות ויוצרים מההתנחלויות.

בהצעת הההחלטה נאמר כי שרת התרבות מירי רגב תומכת במהלך. נזכיר, כי בעבר פעלה רגב נגד החרמת של מוסדות תרבות ביו"ש ואף איימה לשלול תקציבים מתיאטרון שיצהיר כי איננו מופיע מעבר לקו הירוק. לפני כשנה פרסמה השרה רגב מבחני תמיכה מעודכנים בתיאטראות ובתזמורות, הכוללים הטבה תקציבית שתינתן למוסדות שיופיעו בהתנחלויות בגדה ושלילת תמיכה נקודתית מאלה שלא יופיעו בגדה, בנגב ובגליל.

לפני כשלוש שנים נתקלה ישראל בדרישה דומה. ישראל ביקשה להצטרף לקרן של האיחוד האירופי העוסקת בנושאי פיתוח מדעי ומחקר הוריזון 2020. ישראל צירפה אז מכתב הסתייגות, שלא יהיה חלק אינטגרלי מההסכם, לפיו היא שומרת על עמדתה העקרונית בנושא ההתנחלויות, וזאת כדי לאפשר את השתתפותה, חרף הפערים בינה לבין האיחוד האירופי בנושא הפלסטיני. מכתב ההסתייגות הישראלי הנו צעד סמלי שנועד בעיקר לצרכים פוליטיים פנימיים ואינו משנה באופן מעשי את תוכן ההסכם.

על פי הצעת המחליטים מכתב דומה ינוסח ויצורף להסכם הנוכחי.