המועצה להשכלה גבוהה הענישה מכללות שפתחו תכניות לימוד לנשים בלבד

המל"ג קבע כי רק מכללות חרדיות יוכלו לפתוח תכניות לימוד נפרדות לנשים וגברים. "אין מקום לאפשר פתיחת תכניות שיש בהן הדרה של קבוצות אוכלוסייה על בסיס דת, גזע או מין"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 24/08/16 14:04 כ באב התשעו

המועצה להשכלה גבוהה הענישה מכללות שפתחו תכניות לימוד לנשים בלבד
Tomasz Bidermann / Shutterstock.com, צילום: Tomasz Bidermann / Shutterstock.com

המכללה האקדמית להנדסה עזריאלי בירושלים פתחה תכניות לימודים בהנדסה פרמצבטית ובהנדסת תעשייה וניהול במסלול ייחודי לנשים בלבד ונענשה על ידי המל"ג, כך פורסם הבוקר באתר וואלה.

גם המכללה האקדמית אחוה פתחה מסלול לימודים לתואר ראשון בפסיכולוגיה לנשים בלבד, ננזפה ונאלצה לבטל את פתיחת התכנית, אך לא קיבלה עונש משום שזו הייתה הפרה ראשונה שלה בתחום.

במועצה להשכלה גבוהה התקבלו החלטות האוסרות על פתיחת תכניות לימודים בהפרדה מגדרית. "אין מקום לאפשר פתיחת תכניות שיש בהן הדרה של קבוצות אוכלוסייה על בסיס דת, גזע או מין", כך על פי הוראות המל"ג. רק למוסדות האוכלוסייה החרדית ניתן אישור לפתיחת מסלולים נפרדים.

מכללת עזריאלי הודיעה לפני כשנה על פתיחת המסלולים לנשים והשקיעה כסף רב בפיתוח ובפרסום התכנית. רק לפני מספר חודשים הוועדה לפיקוח ואכיפה של המל"ג החלה לנקוט בצעדים נגד המכללה והתכנית. מהמל"ג יצאה הודעה שלא יאושרו תכניות לימודים חדשות במכללה עד סוף השנה, ערעור שהגישה מכללת עזריאלי למל"ג לא הואיל.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

המועצה להשכלה גבוהה נימקה את החלטתה בכך ש"המוסד הפר את החלטת המל"ג בנושא תכניות לימודים בהפרדה מגדרית לאוכלוסייה הכללית, תוך התעלמות בוטה מהנחיות מפורשות שנשלחו אל המוסד יותר מפעם אחת". מכללת אחוה לא נענשה אך נדרשה לספק הסברים וקיבלה אזהרה. המכללה הפסיקה לפרסם את התכנית ולרשום אליה בנות.

במרץ 2015 הודיעה המועצה להשכלה גבוהה כי היא אוסרת על הפרדה בין גברים ונשים באקדמיה. "בבסיסה של מערכת ההשכלה הגבוהה עומדים ערכים של שוויון, פלורליזם ושמירה על כבוד האדם. לימודים בהפרדה מגדרית הם חריג ומתקיימים רק במוסדות שיועדו לכך מלכתחילה, או במסגרות המיועדות לאוכלוסייה החרדית. ככל שאין המדובר במקרים הנ"ל, אין מקום לאפשר פתיחת תכניות שיש בהן הדרה של קבוצות אוכלוסייה על בסיס דת, גזע או מין" נקבע במל"ג. גם מוסדות שמורשים לקיים לימודים בהפרדה מגדרית מורשים לקבל רק סטודנטים שלמדו בתיכונים או בישיבות המוגדרות חרדיות ברישומי משרד החינוך.

המכללה האקדמית אחוה מסרה בתגובה לוואלה כי: "במכללה לא פעלה או פועלת תכנית לימודים לתואר ראשון בפסיכולוגיה לנשים בלבד. המכללה פנתה למל"ג בבקשה לבחון קיום תכנית כזו במכללה. הבקשה הוגשה לאגף המתאים ואנו ממתינים לתשובה". ממכללת עזריאלי לא נמסרה תגובה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן