המוסלמים חוגגים, היהודים יאלצו להסתפק במחצית מערת המכפלה

יום הכיפורים יחול השנה יחד עם חג מוסלמי מה שיותיר את המערה מחולקת ואת אלפי המתפללים היהודים מחוץ למערה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 08/09/15 09:28 כד באלול התשעה

המוסלמים חוגגים, היהודים יאלצו להסתפק במחצית מערת המכפלה
Shutterstock, צילום: Shutterstock

בניגוד לכל שנה ביום הכיפורים בו מקבלים היהודים את כל מערת המכפלה, השנה יחול באותו תאריך גם החג המוסלמי "עיד אל אדחא" (הנמשך שלושה ימים) ובמקרה כזה המערה תישאר מחולקת כבכל השנה כשאלפי היהודים שמגיעים למערת המכפלה מידי יום כיפור יאלצו להסתפק במחצית מהמערה בלבד וחלקם יאלצו להיוותר מחוצה לה.

לפי הסדרי הביטחון שנוצרו בעקבות מעשה הרצח שביצע ברוך גולדשטיין בפורים 1994, מידי שנה ישנם עשרה ימים בהם המערה שייכת כולה ליהודים (ראש השנה, יום הכיפורים, ימים ספורים בחוה"מ סוכות ופסח, אחד מעשרת ימי תשובה, בשבת "חיי שרה", וב"יום כיפור קטן" של ראש חודש אלול). ועשרה ימים שהמערה סגורה כולה עבור המוסלמים, בשאר הימים אולם יצחק (המפואר והגדול במערה) וג'ועליה למוסלמים, ואולם הבריתות, אולם יוסופיה, חצר פנימית, אוהל יעקב ואוהל אברהם ליהודים.

"אנו נערכים בהתאם באוהלים גדולים מחוץ למערה" אומר ל'כיפה' נועם ארנון דובר הישוב היהודי בחברון כשהוא מציין כי הם מצפים לאלפי בני אדם שיגיעו להתפלל במערה במהלך היום הקדוש, "בשנה שעברה הגיעו 6000 בני אדם ומידי שנה המספר הולך וגדל וישנם מניינים חדשים שנפתחים מידי שנה", הוא מספר. הגעת האלפים למערה בימים הנוראים ובמיוחד ביום כיפור הפכה בשנים האחרונות לתופעה של ממש שיש שמכנים אותה כבר "אומן של יום כיפור".

מערת המכפלה:

[embed]

]

בחברון נערכים גם לאירוח האלפים שחלקם יאכלו במערה המכפלה גם את הסעודה המפסקת וכמובן בסיום הצום, הכנסת האורחים חברון והיישוב היהודי חברון נערכים כמידי שנה לחלוקת כיבוד עשיר לאלפים הרבים.

גם בשנה שעברה הייתה בעיה דומה של תאריך חופף של חג הקרבן המוסלמי עם יום הכיפורים ובהתערבות השר אורי אריאל שביקש משר הביטחון לפעול בנושא הוחלט שבליל יום הכיפורים המערה תהיה כולה בידי המתפללים היהודים ובשאר החג היא תוותר בחלוקה הרגילה כמו בימים רגילים ללא שינוי. השנה ככל הנראה לא יהיה "חריג יהודי" כלל והמערה תוותר במצב הסטטוס קוו שלה.