הכנסת אישרה בקריאה טרומית שריון מקומות לנשים בוועדה למינוי דיינים

הצעת החוק של חברות הכנסת שולי מועלם ועליזה לביא משריינת מקום לארבע נשים בוועדה למינוי דיינים שתכלול 11 דיינים בסך הכל

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 01/05/13 13:32 כא באייר התשעג

הכנסת אישרה בקריאה טרומית שריון מקומות לנשים בוועדה למינוי דיינים
usharf-cc-by-sa, צילום: usharf-cc-by-sa

הכנסת אישרה היום (ד‘) בקריאה טרומית את הצעת החוק המחייבת ייצוג לנשים בוועדה למינוי דיינים. את הצעת החוק הגישו חברות הכנסת עליזה לביא (”יש עתיד“) ושולי מועלם (”הבית היהודי“). ההצעה משריינת מקום לארבע נשים בוועדה למינוי דיינים שתכלול 11 דיינים בסך הכל.

בתי הדין הרבניים אמונים על סוגיית המעמד האישי של יהודים במדינת ישראל. בבתי הדין מכהנים, על פי ההלכה היהודית, דיינים גברים בלבד, כנהוג מקדמת דנא. בתי הדין עוסקים בשאלות המעמד האישי ומופיעים בפניהם גברים ונשים כאחד.

בחברה מודרנית, פתוחה ודמוקרטית שמורה זכות השוויון המגדרי, אולם בשל אופיים של בתי הדין הרבניים, שוויון זה אינו בא לידי ביטוי בהרכב הדיינים בבתי הדין. הדרך היחידה בה נשים יכולות להשפיע ולעצב את אופיים של בתי הדין הרבניים היא דרך הועדה למינוי דיינים, אולם על אף שלאורך השנים כיהנו נשים בוועדה, כיום לא מכהנת בה אף לא אישה אחת.

על פי הצעת החוק מחצית מנציגי הממשלה, הכנסת ולשכת עורכי הדין יהיו נשים ובנוסף לכך קובעת ההצעה כי טוענת רבנית תצטרף כחברה נוספת לוועדה ותשמש בה כחברה האחת עשרה.

ח“כ לביא אמרה היום כי ”בעשרות השנים האחרונות, רובם המכריע של הדיינים שמונו ייצגו קו נוקשה ומחמיר המעיד על חוסר הכרות עם החברה בישראל, והועדה למיוני דיינים סבלה מייצוג נשי מועט עד שלא נותרה בה ולו אישה אחת. ארבע נשים בוועדה למינוי דיינים יובילו למינוי דיינים מתונים, קשובים ומחוברים לחברה הישראלית“.