הכירו: האיש החזק והקיצוני ביותר בעזה

הוא חטף ורצח את החייל נחשון וקסמן, התנגד לעסקת שליט למרות שהשתחרר במסגרתה ונחשב לאיש החזק והקיצוני בקרב ארגון הטרור העזתי. יחיא סנוואר הוא מנהיג החמאס בעזה. ח"כ מועלם: "עסקאות מחבלים מתפוצצות לנו בפנים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 13/02/17 14:11 יז בשבט התשעז

הכירו: האיש החזק והקיצוני ביותר בעזה
צילום מסך מהפייסבוק, צילום: צילום מסך מהפייסבוק

לא רק בגוש עציון יש בחירות, אלא להבדיל, גם בחמאס. ארגון הטרור העזתי בחר את יחיא סנוואר בן ה-55 כמנהיגו החדש ברצועת עזה. כך דווח היום (ב') ברשת אל-ג'זירה.

סנוואר,שוחרר לפני 6 שנים במסגרת עסקת שליט, לאחר 22 שנות מאסר בישראל בגין חלקו בחטיפתו ורציחתו של החייל נחשון וקסמן. מאז שחרורו, הוא צבר כוח פוליטי רב בעזה והפך ל'שר הביטחון' והאיש החזק בחמאס. הוא צפוי להחליף את איסמעיל הניה בתפקידו כראש ממשלת החמאס, תפקיד בעל עוצמה שמקשר בין הזרוע הצבאית לזו המדינית של הארגון. הניה צפוי להפוך ליו"ר הלשכה המדינית ויחליף את חאלד משעל שפורש מתפקידו.

סנוואר זוכה לכבוד רב בקרב פעילי הארגון, לא מעט בשל העובדה שהעדיף להישאר בכלא הישראלי, עד שייחתם הסכם חדש עם ממשלת נתניהו, בטענה שבהסכם שנחתם לא שוחררו מספיק אסירים פלסטינים. עם שחרורו אמר סינוואר: "אנחנו מרגישים שהשארנו את לבנו מאחורינו, השארנו אסירים רבים מאחור. מדובר בניצחון גדול של העם שלנו וההתנגדות שלנו". לפי הדיווחים של גורמי ביטחון ישראלים, גם בזמן שהיה כלוא המשיך מנהיגה החדש של חמאס לתכנן פיגועים.

סנוואר נחשב לדמות קיצונית ביותר שאפילו השייח אחמד יאסין הזהיר בעבר מפניו. הוא מקורב מאוד לזרוע הצבאית, מנהל אורח חיים סגפני ולא שש להופיע בכלי התקשורת. מי שיהיה סגנו ונחשב לגורם קיצוני לא פחות, הוא חליל אל-חיה, שבנו נהרג במהלך מבצע צוק איתן כשחיל האוויר תקף את ביתו.

בתגובה לבחירתו של יחיא סינוואר להנהגת חמאס בעזה, אומרת יו"ר סיעת הבית היהודי ויו"ר השדולה להשבת החיילים ח"כ שולי מועלם רפאלי כי "עסקאות בהן ישראל שחררה מחבלים רוצחים בתמורה לחיילים ואזרחים בקנה מידה חסר פרופורציות, התפוצצו לנו בפנים פעם אחר פעם. יחיא סינוואר הוא לא סתם מחבל ולא סתם רוצח, יש לו כישורי ארגון ומנהיגות ייחודיים להרע ולא סתם הצליח לכבוש את הנהגת חמאס בעזה".

לדבריה, "במקום ללכת על פתרונות שבסופו של יום מתבררים כבכייה לדורות, ישראל יכלה בעבר ויכולה גם כיום ללחוץ את חמאס בכלים רבים דוגמת פגיעה בתנאי הכליאה של מחבלים ומניעת ביקורי משפחות".