היועץ המשפטי לכנסת: "חוק עמאר" בעייתי מבחינה משפטית

בחוות דעת שהגיש עו"ד אייל ינון, הוא קובע כי ישנה בעייתיות בהארכת כהונתו של רב ראשי מכהן, היות והרבנים הראשיים חברים בגוף הבוחר הממנה את מחליפיהם

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 10/06/13 15:55 ב בתמוז התשעג

היועץ המשפטי לכנסת: "חוק עמאר" בעייתי מבחינה משפטית
עידן סבאח, צילום: עידן סבאח

היועץ המשפטי לכנסת, עו“ד אייל ינון, הגיש היום (ב‘) חוות דעת בנוגע ל“חוק עמאר“, שאושר בקריאה טאומית בשבוע שעבר, לפיה ישנה בעייתיות חוקית בהארכת כהונתו של רב מכהן, בין היתר מפני שהרבנים הראשיים חברים בגוף הבוחר הממנה את מחליפיהם.

בחוות הדעת כתב עו“ד ינון כי ”סמכויות אלה יסודן בהנחה לפיה הרבנים המכהנים מנועים מלהתמודד לכהונה נוספת, ועל כן הם אינם יכולים להשתמש בסמכויות האמורות כדי לקדם את מועמדותם שלהם... מובן כי החלטה בדבר מתן אפשרות לרב ראשי מכהן להתמודד בשנית מחייבת תיקון גם בעניין סמכויותיו בקשר להליך הבחירות, ובכלל זה בקשר להרכב האסיפה הבוחרת“.

בסיכומה של חוות הדעת ציין עו“ד ינון כי ”לנוכח האמור אני רואה קושי, בוודאי במישור המשפטי - בהחלת ההסדרים המתחייבים מהצעת הוק הנדונה על הבחירות הקרובות“.

בתוך כך, בג“ץ הוציא היום צו על תנאי המורה לממשלה ולמועצת הרבנות הראשית לנמק מדוע לא יתקיימו הבחירות לרבנות הראשית במועדן - הקבוע בסוף החודש הבא. עתירה אחרת שהגישו ארגוני נשים בבקשה להגדיל את הגוף הבוחר את הרבנים הראשיים ולכלול בו גם נשים, נדחתה על ידי השופטת מרים נאור, שטענה כי הכנסת היא המקום הנכון לנהל מאבקים מהסוג הזה.