הזילות של המוות בכיכר העיר

בפייסבוק ובטוויטר כבר רצחו את ספי ריבלין, שיבדל לבריאות ולחיים טובים וארוכים, עד שהגיעה הודעת ההכחשה הרשמית. אבינועם הרש מציע לחשוב פעמיים לפני שלוחצים על הכפתור

חדשות כיפה אבינועם הרש 03/12/13 15:28 ל בכסלו התשעד

הזילות של המוות בכיכר העיר
Franco Bouly-cc-by-nd, צילום: Franco Bouly-cc-by-nd

זה שהתקשורת החליפה את כיכר העיר בחריצת גורלות ומשמשת בעידן הניו מדיה החדש על שלל הלייקים וקבוצות הלחץ שלו כבית דין שדה ידענו כבר מזמן, אבל נראה שהמקרה הבא מתאר מצוין את חוסר הפרופורציות בין עוצמת ההשפעה של אותה המדיה לבין השטחיות וחוסר האחריות הנשפך ממנה.

בפייסבוק של ערוץ 10 העלו סטטוס עם דיוקנו המחייך של ספי ריבלין שהכריז קבל עם: "השחקן ספי ריבלין נפטר בגיל 76". במקביל הסתבר שגם בדף הרשמי של 'הבימה' פורסם הסטטוס הבא: ""התיאטרון הלאומי הבימה, השחקנים, העובדים וההנהלה, אבלים על מותו של השחקן ספי ריבלין, שחקן התיאטרון הלאומי הבימה. תפקידו האחרון על הבמה היה בהצגת גיבורים".

ואם זה לא מספיק, הגיע הסמכות העליונה ביותר ברחבי הרשת ה'וויקיפדיה ארעבע' ובה נקבע שחור על גבי לבן שיוסף ספי ריבלין נולד ב-7 בנובמבר 1947 ונפטר ב-27 בנובמבר 2013.

מאחר ששרפה בשדה קוצים זה סלואו מושן לעומת קצב התרחשויות הדברים ברשת, החלו תוך שניות זמזומים על זה שעצוב וכואב שספי ריבלין כבר איננו בין החיים. רק המשפחה העקשנית והקטנונית התעקשה להטיל דופי במהימנות האייטם ולהדוף את השמועות מהסיבה השולית והזניחה: ריבלין עדיין חי. אבל נראה שגם הם הבינו שיותר קל להילחם בתחנות רוח מאשר להכחיש חמישה אמצעי מדיה שונים שטוענים ביקר להם מכל שיקירם הלך לעולם שכולו טוב.

בחודש האחרון נתקלנו מעל דפי הפייסבוק, ציוצי הטוויטר וברכבי הרשת בכמה פרשיות של ידוענים מוכרים אשר טרם נפתחה נגדם חקירה וכבר נחרץ דינם בשיח הוירטואלי בצורה כל כך בטוחה שכל ניסיון לשחות כנגד הזרם, לכפור בעיקר ולחכות קצת למען ה' בכדי לבסס יותר את הנתונים הפך אותך לטיפוס תמוה במקרה הטוב, ואיש רע בעליל במקרה הפחות טוב שכן יש כנראה סיבה שרק אתה ואלוקים יודעים על מה ולמה קפצת להגן על העבריין.

המשותף לכל הפרשיות הוא שהעיסוק האובססיבי יש לומר, התרכז בעיקר בחשוד העיקרי, בקריירה שלו רגע לפני ההתרסקות הגדולה ומה בעצם חשבנו לעצמנו כשבכלל המלכנו אותו עלינו מלכתחילה. כמות המיקוד כלפי הקורבנות הייתה זניחה לחלוטין והתרכזה בעיקר בהאשמות החמורות ובהשלכות שלהם עלהמשך הקריירה של החשוד.

מה קרה עם החיים של הקורבנות במידה והחשוד אכן הואשם? תזכירו לי את מי זה מעניין? נוכח דברים אלו קשה להשתחרר מהמחשבה שמישהו כאן התמכר לגמרי לצעקה: 'מוות בכיכר העיר'. אולי יבדקו שוב לגבי אמיתות הידיעה אודות פטירת ריבלין? אולי יחשבו על עגמת הנפש שתגרם למשפחות? הבלים. האייטם מקדש את כל האמצעים ורק חסר לנו שמישהו יתקע את החץ המורעל לפנינו. ואם טעינו?

אל דאגה. נארוב כבר עם השיניים החשופות לאייטם הבא.

לתגובות והזמנת שיחות לנוער בנושאים אקטואליים, ניתן לפנות ל: Avinoam811@gmail.com חלק מהנתונים נלקחו מאתר 'המזבלה'. המאמר יתפרסם השבת בעלון ”גילוי דעת“.