הוראה תמוהה: מדוע לא נותנים לקבוצות מעורבות להיכנס למקוואות לסיורים?

תנועת התעוררות בירושלים טוענת כי מנהלי מקוואות בעיר לא נותנות לקבוצות של נשים וגברים להיכנס למקווה, גם בשעות היום, כאשר אין פעילות. המשרד לשירותי דת: "התופעה אינה מוכרת"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 22/06/14 17:59 כד בסיון התשעד

הוראה תמוהה: מדוע לא נותנים לקבוצות מעורבות להיכנס למקוואות לסיורים?
ChameleonsEye / Shutterstock.com, צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com

האם בירושלים אוסרים על גברים או קבוצות מעורבות להיכנס למבני מקוואות בשעות היום בטענה שהדבר אינו צנוע? כך לפחות טוענים בתנועת התעוררות הירושלמית.

חנן רובין, חבר מועצת העיר ירושלים ומחזיק תיק הצעירים שיגר מכתב לסגן השר לשרותי דת הרב אלי בן דהן בו טען שקיבל פניה המצביעה על בעיה בהבאת קבוצות מבקרים מעורבות למקוואות בירושלים.

מדובר בסיורים של גורמים המעוניינים לחשוף בפני קבוצות את הנושאים הקשורים במקוואות - במקרים של הליכי גיור או תהליכי לימוד שונים. “הדבר חשוב מאוד לצורך שבירת המיתוסים הקיימים על מקוואות, ולצערנו קיימים מיתוסים", כותב רובין.

על פי הטענות, קבוצות המגיעות למקוואות בירושלים נתקלות בסירוב להיכנס, כשהטענה היא שאסור לקבוצות מעורבות להיכנס למקוואות, זאת על אף שמדובר בשעות היום, בו אין פעילות של המקוואות, אלא רק קבוצות נשים בלבד. במקוואות נוספות נטען שאסור לגברים להיכנס לתוך מקוואות נשים, דבר אשר אין לו סימוכין בהלכה. לא מדובר בשעות בהן המקווה פתוח ועובד אלא בשעות היום, כשהמקווה סגור והביקורים נעשים לצורך לימוד וסיור בלבד.

"הלכתי לבדוק בעצמי את העניין בשני מקוואות שונים בירושלים ונאמר לי כי קיימת הנחייה (אותה לא מצאתי) שקבוצות מעורבות לא יכולות לבקר במקוואות (בשעות היום כמובן) אלא רק קבוצות של נשים בלבד. זאת ללא קו מנחה ברור מצד משרדך, שכן במקוואות באזור גוש עציון למשל, הדבר לא מהווה בעיה כלל".

רובין מוסיף וכותב כרי "אין הדבר יכול לעלות בקנה אחד עם ההגיון, ואבקשך לפעול בנושא כדי להסדירו בהקדם על מנת שקבוצות מעורבות יוכלו לבקר במקוואות בשעות היום. הדבר חשוב מאוד לחיזוק הזהות היהודית שלנו”.

מהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה לפניית 'כיפה': "התופעה אינה מוכרת למשרד. ככל שישנן טענות קונקרטיות נשמח לקבל מידע מפורט ומגובה".