הדלקת נרות חנוכה בכותל? "לא הישועה למעמד האישה"

ליאורה מינקה, יו"ר תנועת הנשים "אמונה", לא מתרגשת מיוזמת נשות הכותל להדלקת נרות ברחבת הכותל

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 26/11/15 09:33 יד בכסלו התשעו

הדלקת נרות חנוכה בכותל? "לא הישועה למעמד האישה"
Miriam Alster/FLASH90, צילום: Miriam Alster/FLASH90

הדלקת נרות חנוכה בכותל מתקיימת מדי יום במהלך שמונת ימי החנוכה, בשלושה מוקדים בכותל: בעזרת הגברים, על מרפסת ישיבת אידרא ובמנהרות הכותל. בשלושת הטקסים, גברים בלבד מתכבדים בהדלקת הנרות, ביניהם: רוה"מ, שרים, ח"כים, ראש עיריית ירושלים, רבנים ועוד. נשות הכותל פנו לאחרונה לרב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ', על מנת שזה יאפשר במתחם הכותל גם הדלקת נרות על ידי נשים. תמי גוטליב, סגנית יו"ר נשות הכותל אמרה כי עצם נטילת האפשרות מהנשים לקחת חלק בטקס היא "אפלייה הנובעת משיקולים זרים, ותפישות שגויות, שתוצאותיהן בפועל הן הדרת נשים מהמרחב הציבורי והשתקת קולן". במכתבה ציינה עוד גוטליב, כי אין מניעה הלכתית משיתוף נשים בהדלקת נרות חנוכה אלא להפך: "לפי ההלכה מצוות הדלקת נרות והברכה עליהם מחייבת נשים בדיוק כמו שהיא מחייבת גברים".

אמש הודיע הרב רבינוביץ' כי פנה לרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, במטרה לבחון אפשרות של הדלקת נרות חנוכה בעזרת נשים בכותל המערבי. בעבר אמר הרב רבינוביץ', כי הוא חושש שמדובר בפרובוקציה תקשורתית כש"נראה שלא הבין כי הכוונה לטקס בעזרת נשים, ולא מעורב.

הבוקר אומרת לכיפה יו"ר תנועת הנשים "אמונה", ליאורה מינקה, כי טקס הדלקת נרות בעזרת הנשים הוא יוזמה מבורכת אך לא הכרחית. "זה לא נגד ההלכה וגם לא שנוי במחלוקת כמו התעטפות בטלית או קריאה בתורה ולכן אין בזה שום בעיה" אמרה.

כשנשאלה האם תנועת 'אמונה' תצטרף ליוזמה של נשות הכותל ולטקס עצמו בחנוכה, אמרה כי "זהו אחד ההבדלים בין תנועת אמונה לתנועות הללו (נשות הכותל, קולך - א"ק) כי אנחנו מעוניינות לקיים פעילות שתאפשר לנשים דתיות להביע את צרכיהן, לא נגד ההלכה".

עוד הוסיפה מינקה כי "אנחנו לא רואות בהדלקת הנרות בעזרת הנשים מהפכה או פריצת גדר, וזו גם לא הישועה למעמד האישה בישראל. זה פשוט עניין של קיום מצוות, אני בכל אופן מעדיפה להדליק נרות עם בני משפחתי או עם ילדים בסיכון. כל עוד זה לא מנוגד להלכה אנחנו בעד".