הגבלת ארגוני השמאל? עלות החוק 40 ש"ח בלבד

ח"כ שולי מועלם ותנועת 'אם תרצו' הגישו הצעת חוק ש"תגביל את זרימת המידע לארגוני שמאל". בירור קצר העלה כי הפגיעה הכלכלית של החוק, ב"עמותות המתוקצבות במיליונים" מסתכמת ב- 40 ש"ח. ´אם תרצו´ בתגובה: חובה לתקן את מימון המדינה את עוכריה בסעיפים הגדולים והקטנים

חדשות כיפה משה מאירסדורף 26/02/17 18:02 ל בשבט התשעז

הגבלת ארגוני השמאל? עלות החוק 40 ש"ח בלבד
Hadas Parush, פלאש 90, צילום: Hadas Parush, פלאש 90

מלשכתה של ח"כ שולי מועלם נשלחה היום הודעה דרמטית למערכות התקשורת: חוק שיגביל את הפטור שמקבלות עמותות המתוקצבות ביותר מ-50% ממדינות זרות בבואן לקבל מידע על בסיס חוק חופש המידע. בדיקה קצרה של לשון החוק החדש מעלה: במקום 0 שקלים ששילמו עד היום ייאלצו העמותות, אם החוק יעבור, לשלם 20 ש"ח עבור בקשה שכזו.

חוק חופש המידע שחוקק בכנסת בשנת 1998 קבע כי כל אדם המבקש לקבל מידע מרשויות המדינה יצטרך לשלם אגרת בקשה בעלות של 20 שקלים לחודש. החוק גם קבע כי עמותה או ארגון לתועלת הציבור ייהנו מפטור מאותה אגרת בקשה.

החוק של ח"כ שולי מועלם ותנועת 'אם תרצו' מבקש לבטל את הפטור ולהכפיל את סכום אגרת הבקשה כך שבמקום פטור מתשלום ייאלצו העמותות (המתוקצבות ביותר מ-50% מתקציבן ממדינות זרות) לשלם 40 ש"ח.

החוק גם קובע כי כל שעת עבודה מעבר ל-4 שעות טיפול ראשונות, יהיה 30 ש"ח לשעה מהשעה הרביעית לטיפול בבקשה. החוק היה יכול להיות אולי יותר משמעותי אם גם כאן היו נאלצות אותן עמותות לשלם כפליים אבל לשון החוק קובעת כי הכפלת הסכום תהיה רק לגבי אגרת הבקשה שהיא כאמור, 20 ש"ח.

ההודעה לעיתונות, כאמור, הייתה הרבה יותר לוחמנית מלשון החוק עצמו. ח"כ שולי מועלם הבטיחה כי "משלם המיסים הישראלי לא צריך לסחוב על גבו עלויות הפקת מידע לגורמים עוינים הממומנים על ידי האיחוד האירופי ומדינות זרות". כאמור, עלויות הפקת המידע לא נכללות בחוק אלא רק האגרה הראשונית.

יו"ר "אם תרצו" מתן פלג צוטט כאומר: "מטרת הצעת החוק להקטין את המעורבות הבלתי דמוקרטית של ממשלות אירופה בתוככי מדינת ישראל המתקיימת על ידי ארגונים ישראלים בעלי אג'נדות זרות. אותם ארגונים מעסיקים במיליוני שקלים בשנה סוללה של שדלנים, עורכי דין, ובעלי תפקידים נוספים הפועלים כדי לייצר מבפנים דה לגיטימציה כלפי חיילי צה"ל ומדינת ישראל". לא ברור למה ארגונים שמתוקצבים במיליונים כפי שאומר פלג, אמורים להתרגש מסכומים כאלו.

כל זאת, לא הפריע גם לנציגי שמאל ל'הזדעזע' מהצעת החוק הלא דמוקרטית. לדוגמא, פרופסור אביעד קליינברג, מאוניברסיטת תל אביב אמר ליעל דן בגלי צה"ל כי הצעת החוק היא "מופרכת". בעימות מול ח"כ שולי מועלם אמר קליינברג: "מדובר בניסיון צבוע של הממשלה, לשים מכשולים ולהטיל אימה ולהגביל את ארגוני השמאל שחברת הכנסת מועלם רפאלי קבעה שהם קיצוניים".

מתנועת "אם תרצו" נמסר בתגובה כי:

"לא בכדי פועלת ממשלת ישראל בשנה האחרונה לבלימת המעורבות הממשלתית הזרה בתוך החברה הישראלית. תופעה בה ארגונים אנטי ציונים רודפים את חיילי צה"ל, קוראים לסנקציות נגד ישראל בעולם, ומנסים לשנות את מדיניות הבטחון של המדינה בבג"ץ באמצעות מיליוני דולרים בשנה היא תופעה אנטי דמוקרטית מיסודה ואף מסכנת את עתידה של ישראל כמדינה יהודית וציונית.

את תעשיית הדה לגיטימציה הזו משלם המיסים הישראלי לא צריך לממן בשום אופן. לא יתכן שארגונים הפועלים כשתולים לכל דבר ועניין יזכו בתקני שירות לאומי, בחסויות אקדמאיות, בכניסה לבתי ספר ובגישה חינמית למידע על פי חוק חופש המידע. התופעה שבה המדינה מממנת את עוכריה היא מחדל עמוק ולכן חובה לתקנו, כך בסעיפים הגדולים והקטנים כאחד".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן