הבית הלבן על העברת השגרירות לירושלים: מתחילים לדון בנושא

מימוש הבטחת בחירות או מריחת זמן? תלוי את מי שואלים. ההודעה הרשמית של הבית הלבן בנוגע למעבר השגרירות לירושלים, שמחה חלק מהמערכת הפוליטית שטענו כי זו הכרזה היסטורית. לעומתם היו שאמרו בדאגה שהמסרים של טראמפ לפני הבחירות היו הרבה יות נחרצים

חדשות כיפה משה ויסטוך 23/01/17 09:24 כה בטבת התשעז

הבית הלבן על העברת השגרירות לירושלים: מתחילים לדון בנושא
פלאש 90. קובי גדעון, צילום: פלאש 90. קובי גדעון

"אנחנו בשלבים הראשונים ביותר של אפילו לדון בנושא". זו ההודעה הרשמית של דובר הבית הלבן בנוגע לאחת מהבטחת הבחירות של דונלד טראמפ, להעברת השגרירות האמריקנית מת"א לירושלים. במערכת הפוליטית יש מי שזה סיפק אותם, אך לצדם נשמעים גם קולות אחקרים המטילים ספק בקיום ההבטחה

במארס 2016, בזמן שהיה המועמד המוביל מטעם המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארצות הברית, נאם טראמפ בוועידת איפא"ק והצהיר שהוא יעביר את השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים. בישראל תלו תקוות רבות בהצהרה זו, כמו בהבטחות נחרצות נוספות של מי שנתפס כפוליטיקאי נטול תקינות פוליטית שלאוב ולרע, פיו ולבו שווים.

במערכת הפוליטית הגיבו ברגשות מעורבים להודעת הבית הלבן. חלק מהשרים טענו כי מסתמן שממשל טראמפ יקעיים את הבטחותיו. ראש עירית ירושלים ניר ברקת, אף כינה את ההודעה כהיסטורית. לעומתם, גורמים פוליטים אחריםטענו שהם לא יכולים להתעלם מהעובדה שמדובר בהודעה כללית שמדיף ממנה ריח של מריחת זמן.

יש לציין כי לגורמים הספקנים יש על מה לסמוך. נשיאים אמריקנים שחררו הודעות דומות בעבר, אך בפועל דבר לא השתנה. הנשיא לשעבר ביל קלינטון אמר בראיון בשנת 2000 כי בכוונתו לשקול להעתיק את השגרירות לירושלים, "תמיד רציתי בכך, יש לנו כבר אתר בעיר, אולם לא הוריתי על כך קודם כדי לא לפגוע ביכולתה של ארה"ב לשמש כמתווך במשא ומתן". נשיא נוסף שהתבטא באופן נחרץ כמו טראמם היה ג'ורג' בוש הבן שהכריז בשנת 1999 כי "ביום הראשון שלי בחדר הסגלגל, אני אעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים". 2 ההבטחות כאמור, עדיין לא קויימו.

המשנה לראש העיר ירושלים דב קלמנוביץ הגיב להודעה הרשמית של הבית הלבן בנוגע להעברת השגרירות ואמר כי "ממשלת ישראל חייבת לחזק את ממשל טראמפ ולגבות את החיבוק החם אותו אנו מקבלים וכעת להוציא הודעה מיידית על תמיכתה בהעברת השגרירות לירושלים". לדבריו, "אנו בעירייה רוצים בכך, מכשירים את השטח לכך ונסייע בכל מה שדרוש. הגיעה העת להימנע מהפחד שתוקף אותנו בכל הזדמנות להוכיח שירושלים היא בירתנו ואף לחזק ולבנות אותה כפי שאנו מצהירים השכם והערב".

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא האמריקני הנכנס, שוחחו אמש בטלפון בשיחה שהוגדרה כ- "נחמדה מאוד". השניים דנו בגרעין האיראני ובסכסוך עם הפלסטינים. טראמפ הזמין את נתניהו לביקור רשמי בוושניגטון בעוד כשבועיים. אמש החליט הקבינט מדיני-בטחוני לדחות את ההצבעה על חוק הריבונות במעלה אדומים, זאת לאור בקשתו של נתניהו מהשר בנט לחכות עם היוזמה כדי "לא להפתיע את ממשל טראמפ".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן