האם 1,600 קציני משטרה יחוייבו לעבור בדיקת פוליגרף?

הצעת חוק של ח"כ דודי אמסלם, לפיה קציני חקירות ייאלצו לעבור בדיקות פוליגרף, מעוררת התנגדויות רבות בקרב המשטרה ופוליטיקאים מימין ומשמאל. השר ארדן תומך ביוזמה בטענה שכך המשטרה תימנע ממינויים שאינם ראויים

חדשות כיפה 15/05/17 14:51 יט באייר התשעז

האם 1,600 קציני משטרה יחוייבו לעבור בדיקת פוליגרף?
ארדן, אלשך, משטרה, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

האם שוטרים יחוייבו לעבור בדיקת פוליגרף? הצעת חוק חדשה עוררה היום (שני) סערה בועדת הפנים בכנסת, לאחר שח"כים מימין ומשמאל תקפו את היוזמה של יו"ר הועדה ח"כ דודי אמסלם.

מדובר בהצעת חוק ממשלתית, שהיא פרי יוזמתו של השר לביטחון הפנים גלעד ארדן. במסגרתה יחוייבו קציני החקירות במשטרה לעבור בדיקות פוליגרף, כשבמידה והחוק יעבור יותר מ-1,600 שוטרים ייאלצו לעבור את הבדיקה. ארדן הסביר הבוקר בראיון לגלי צה"ל את ההצעה בכך שהיא תמנע מקצינים עם עבר בעייתי לשמש בתפקידים רגישים.

במשטרה הציעו להגביל את נושא הבדיקה לדרגי הפיקוד הבכיר, אך ח"כ אמסלם ביקש להרחיב את החיוב ולהכילו על כל קציני החקירות. ח"כ בני בגין מהליכוד, טען כי יש בהצעה פגיעה בכבוד האדם וחרותו. חברתו למפלגה ח"כ נאוה בוקר, שבעלה שירת שנים רבות במשטרה ונהרג באסון הכרמל, הצטרפה גם היא למתנגדים ואמרה כי ההצעה מעמידה את כל השוטרים באור עברייני.

ח"כ מיקי לוי שפיקד בעבר על מחוז ירושלים טען כי "ההכלה הגורפת הזאת מטרידה". עם זאת הוא אמר כי "המפכ"ל בא מהשב"כ וההצעה לפוליגרף  היא ביוזמתו. צריך לתת לו קרדיט שהוא יודע מה הוא רוצה".

נציג המשטרה בדיון, המשנה ליועץ המשפטי של המשטרה נצ"מ אלעזר כהנא, הסביר את התנגדות המשטרה להצעה כשאמר  כי המפכ"ל מבקש לקיים בדיקות רק לקצינים מדרגת ניצב ומעלה "משום שסדק בדרגות האלה יכול לגרום לזעזוע רוחבי במשטרה לכן אותם קצינים ראוי שיהיו נתונים לפיקוח. יש להסתפק בבקשה להחיל בדיקות רק על הספ"ק".

מנכ״לית ארגון נשות השוטרים והסוהרים, אביגיל שררה הביעה זעם על היוזמה ואמרה כי "החיוב בפוליגרף גורף לקציני החקירות במשטרה פוגע קשות בפרטיות הקצינים, יוצר חוסר אמון מובנה בתוך המערכת ומעמיד את הקצינים בחזקת חשודים מיידיים, עבריינים בפוטנציה".

"צר לי", היא הוסיפה, "כי בכנסת ישראל יש כאלו החושבים כי זו הדרך לנהוג בקציני משטרה מסורים, אנשים מובחרים, ערכיים וראויים ביותר, העושים לילות כימים למען ביטחון ישראל. לקראת קיום הדיון בוועדת הפנים היום, פנינו לכל חברי הוועדה על מנת שידחו מכל וכל את ההצעה של ח"כ אמסלם. במידה והנושא לא ייפתר- נוציא את משפחות כל השוטרים להפגין".