האם פולמוס סירוב הפקודה חוזר?

במהלך סיור שערכו קצינים בכירים בצה"ל בשומרון, נפגש הרב מלמד עם הקצינים והבהיר להם כי "ההלכה גוברת על פקודת הצבא"

חדשות כיפה נריה כנפו, כיפה 03/11/15 21:24 כא בחשון התשעו

האם פולמוס סירוב הפקודה חוזר?
יוסי זליגר / פלאש90, צילום: יוסי זליגר / פלאש90

הערב (ג') נחשף בערוץ 2 סרטון בו נראה הרב אליעזר מלמד, ראש ישיבת הר ברכה, בשיחה עם עשרות קצינים, במהלך השיחה הבהיר הרב מלמד כי במקרה של התנגשות בין ההלכה לבין פקודות צה"ל - ההלכה תגבר ועל החייל לסרב פקודה. בתגובה לשאלה אם יורה להם לסרב פקודה זמן פינוי ישובים ענה: "בפינוי - חייל לא ישתתף. אם היינו חושבים שפינוי זה פיקוח נפש, אז כן. אם לא - אז לא".

הרב הדגיש במהלך דבריו כי במקרה של צורך בטחוני על החיילים להישמע לפקודות הצבא ולא לסרב פקודה, אבל כאשר מדובר בפקודה הנוגדת את ההלכה ואין בה צורך כזה - עליהם לסרב פקודה.

את הדברים אמר הרב מלמד במהלך מפגש עם עשרות קצינים , בניהם אלוף פקמ"ז לשעבר ניצן אלון, שסיירו בשומרון במסגרת יום עיון לציון יום רצח רבין.

בדובר צה"ל פרסמו בתגובה לפרסום בערוץ 2: "לציון יום השנה ה-20 לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל התקיים יום עיון מקצועי לקציני אגף המבצעים במרחב בנימין שעניינו הכרת הדעות השונות באזור יהודה ושומרון. בפני הקצינים סקרו גורמים ממערכת הביטחון, מההתיישבות, מהחברה הפלסטינית ועוד. מטבע הדברים במהלך היום הוצגו דעות שונות שחלקן עומדות בניגוד גמור לעמדות צה״ל אך קיימות בשטח ואין בשמיעתן בכדי לקבלן כלגיטימיות".

יש לציין כי בעבר נשמעו דברים דומים מפיו של הרב מלמד, בעקבותיהם הורה שר הבטחון דאז, אהוד ברק, שלא לתקצב את ישיבת ההסדר "הר ברכה" בראשה עומד הרב מלמד. בהמשך החזיר שר הבטחון הנוכחי, משה יעלון, את התקציב לישיבה.