האם מצביעי הבית היהודי תומכים בהדלקת נרות חנוכה ע"י נשים ברחבת הכותל?

סקר שבדק את מידת התמיכה של הציבור בהדלקת נרות חנוכה ע"י נשים ברחבת הכותל, מלמד שרבע מקרב הציבור הדתי תומך בכך, לעומת 7% מהציבור החרדי. מה חושבים על זה מצביעי הבית היהודי?

חדשות כיפה משה ויסטוך 27/12/16 12:19 כז בכסלו התשעז

האם מצביעי הבית היהודי תומכים בהדלקת נרות חנוכה ע"י נשים ברחבת הכותל?
Miriam Alster/FLASH90, צילום: Miriam Alster/FLASH90

נשות הכותל נלחמות בשנים האחרונות על זכותן להדליק נרות חנוכה ברחבת הכותל. מסקר שנערך עבור עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, 69% מהציבור היהודי בישראל לא מתנגד לאפשרות שאשה תדליק נרות חנוכה בעזרת הנשים שברחבת הכותל.

בסקר שנערך על ידי מכון סמית, נשאלו 500 בני אדם מתוך האוכלוסיה היהודית הבוגרת, באיזו עמדה הם תומכים "בעמדת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה שטוענת שמניעת השתתפותן של נשים בטקסים ממלכתיים בכותל מהיותן נשים זאת אפליה פסולה, כלומר תומכת במתן אפשרות לנשים להדליק נרות חנוכה במעמד זה, או בעמדת רב הכותל שמתנגד לכך שנשים ידליקו נרות חנוכה בטקסים ממלכתיים ברחבת הכותל או בעזרת נשים בכותל".

(צילום: עמותת חדוש)

90% מהנשאלים החילונים תמכו בהדלקת נרות חנוכה על ידי נשים, בקרב הדתיים התמיכה עמדה על רבע לעומת 7% שתומכים בנושא מבין הנשאלים מהמגזר החרדי. הסקר גם בחן את עמדת משתתפי הסקר ביחס למפלגות הקואליציה להם הצביעו. המפלגה עם אחוזי התמיכה הגדולים ביותר בהדלקת נרות חנוכה על ידי נשים בעזרת נשים, היתה 'ישראל ביתנו' עם 92%, בליכוד תמכו ביוזמה 65% ואילו בבית היהודי מעט יותר ממחצית (53%).

(צילום: עמותת חדוש)

מנכ"ל חדו"ש הרב עו"ד אורי רגב אמר בתגובה כי "ישראל ניצבת בין עמדות קוטביות באשר לזהותה כמדינה יהודית ודמוקרטית. למרבה הצער, לאחר שחרור הכותל, הוא נפל שבי בידי הממסד האורתודוכסי החרדי, אשר בניגוד גמור לרצון הציבור מנסה להשליט את דעתו באמצעים של סחטנות פוליטית. המאבק על הכותל הוא מאבק על שוויון מעמד האשה ועל ערכי חופש הדת, והעלה את ישראל על מסלול התנגשות עם יהדות התפוצות. הגיע הזמן לממש את הבטחת מגילת העצמאות לחופש דת ומצפון ולהחזיר את הכותל לעם היהודי כולו".

רגב, שבעברו היה נשיא האגוד העולמי ליהדות מתקדמת, מוסיף כי "אסור להשלים עם תרגיליו של רב הכותל בשנה שעברה, בהם הרחיק את הנשים מרחבת הכותל אל מרפסת הישיבה המשקיפה עליה. אם אין רב הכותל רוצה לשתף נשים בהדלקה בעזרת הגברים, יואיל להעתיק את ההדלקה הממלכתית אל הרחבה המשותפת שמאחוריה".