האם גרושה שבזמן החתונה היתה הרה, זכאית לקבל את דמי כתובתה?

זוג החליט להתגרש לאחר שהגבר בגד באשתו. בפני בית הדין הרבני הוא דרש לפטור אותו מתשלום הכתובה, מאחר ולטענתו אשתו היתה הרה בזמן הנישואין. מה פסקו הדיינים?

חדשות כיפה משה ויסטוך 07/12/16 07:07 ז בכסלו התשעז

האם גרושה שבזמן החתונה היתה הרה, זכאית לקבל את דמי כתובתה?
Shutterstock, צילום: Shutterstock

גבר שבגד ואשתו סירב לשלם את דמי הכתובה להם התחייב בסך 360 אלף ש"ח. בפני בית הדין הרבני בפתח תקווה הוא טען, שמכיוון שאשתו היתה בהריון בזמן החופה, תנאי הכתובה לא התקיים. לאחר דיונים ארוכים וכדי להימנע מתקדימים פסקו הדיינים כי על הבעל לשלם את מלוא סכום הכתובה לו התחייב במעמד הנישואין.

בדיון הודה הגבר שהריון האשה היה ממנו ובכל זאת הוא דרש להיפטר מתשלום הכתובה. לטענתו, האשה לא עמדה 'בדרישות' מאחר והזכות לקבל את דמי הכתובה הינה 'מוהר הבתולות'. בא כוח האישה ציין כי כאשר הבעל עמד מתחת לחופה, הוא חתם על סכום בסך 360 אלף שקלים כדמי הכתובה. המשמעות ההלכתית, לטענת האשה, היא שהוא "סבר וקיבל" - כלומר התחייב על תשלום דמי הכתובה במצב הנתון.

שלושת הדיינים ידעו שלתביעה זו היו עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת. זאת מאחר ויתכן שכל כלה שחיה עם החתן או אחר לפני הנישואין עלולה לאבד את דמי הכתובה. בסופו של דבר פסקו, אב"ד הרב יגאל לרר והדיינים הרב מנחם הגר והרב דוד בר-שלטון, כי הבעל חייב בתשלום מלוא דמי הכתובה, בסך 360 אלף שקלים.

יחד עם זאת החליט בית הדין שלא לחייב את הבעל בפיצויי גירושין כתוספת לדמי הכתובה. כמו כן החליט בית הדין לדחות את בקשת האישה להצמדת דמי הכתובה למדד, והבעל חויב בסופו של דבר בסכום המקורי עליו התחייב מתחת לחופה בסך 360 אלף שקלים.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן