האיחוד הלאומי: הצענו לבנט ללכת לפריימריז ונתקלנו בסירוב

מזכ"ל האיחוד הלאומי על השאיפה להנהגה: "זה נראה לי מהיר מדי". על מיזוג: "הצענו שיטת בחירה איטגרטיבית- פריימריז, גוף בוחר ומרכז משותף". על ששת המנדטים הנוספים בסקר בערוץ 2: "כמנדט וחצי היה שלנו"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 11/09/16 14:02 ח באלול התשעו

האיחוד הלאומי: הצענו לבנט ללכת לפריימריז ונתקלנו בסירוב
יחצ, צילום: יחצ

מזכ"ל האיחוד הלאומי אופיר סופר מעוניין במיזוג עם הבית היהודי אבל לא בטוח בנכונות של הצד השני, אומר שהמפלגה הציעה לבנט ללכת לפריימריז בתנאים מסויימים ונתקלה בסירוב ושהדרך של הבית היהודי להנהגת המדינה, כנראה עדיין לא באופק, למרות העלייה בסקרים "לציונות הדתית יש 14 מנדטים לפחות, כשהיא יודעת לעשות את זה כמו שצריך" הוא אומר.

בשיחה לכיפה מגלה סופר כי "עד לפני כשלושה חודשים פעלנו בצורה מאומצת כדי להשלים תהליך של מיזוג. אני סבור שהצענו כמעט את כל הפתרונות הפרוצדורליים והבירוקרטיים על מנת להגיע למיזוג. התחושה הייתה, ומעבר לתחושה, שבעצם לא מדובר פה בעניין טכני אלא בעניין מהותי. בעניין של דרך ולכן הבית היהודי לא מעוניינת במיזוג עם האיחוד הלאומי".

"כשמדברים על הנהגה וכשמדברים על שלטון ורוצים לעשות את זה קצת יותר מהיר מהקצב של הגאולה, אתה מבין שהדרך העתידית האפשרית שהבית היהודי עלול לבחור בה בקדנציה הבאה לא בהכרח תתאים לרוח התנועתית של האיחוד הלאומי" אומר סופר וחושש ככל הנראה מויתורים מהותיים של הבית היהודי לצורך הגעה להנהגה. "האיחוד הלאומי רואה את עצמה כמפלגה שפונה לכלל הציונות הדתית בוודאי מייצגת נאמנה את נאמני ארץ ישראל" הוא מדגיש.

"עד שלא משקמים את העניין המהותי בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי אין מה לחבר מוסדות" מסביר סופר אך מדגיש כי האיחוד הלאומי עדיין שואפת למיזוג. "אנחנו בוודאי נשמח לעשות את זה וגם עכשיו ידינו מושטת בהקשר הזה אבל אנחנו מרגישים שזה מיותר להגיע ולפנות כל פעם מחדש בהקשר הזה".

הסכמתם להצטרף לפריימריז בבית היהודי?
"הצענו שיטת בחירה איטגרטיבית שכוללת כמה מסלולי בחירה, והתרשמתי שהבעיה היא לא עם שיטת הבחירה, אלא יותר בעיה מהותית. אנחנו הצענו, בין השאר בשיטה האינטגרטיבית, שגם מסלול הפריימריז יוגבל בהוצעות ושיהיה פרסום אחיד, אבל שזה לא יהיה רק פריימריז אלא שיהיו גם עוד ערוצי התמודדות אחרים של גוף בוחר ושל מרכז משותף. בצורה כזאת שזה היה הוגן כלפי כל אחד מהמתמודדים, זו הייתה שיטת בחירה מרוסנת יותר".

על הסקר שפורסם בערוץ 2 בשבוע שעבר לפיו הבית היהודי הופכת למפלגה השלישית בגודלה עם 14 מנדטים, אומר סופר "אני חושב שבסקר ראינו קולות ימין שברחו לליכוד וקולות שברחו בזמנו ליחד חוזרים לבית היהודי או בעצם לאיחוד הלאומי ומשם לבית היהודי- בגלל אמון שהם נותנים בנבחרים שלנו. נבחרים שמייצגים את המאבק על השבת, על מתווה הכותל ובוודאי ובוודאי על ארץ ישראל. אני חושב שכמנדט וחצי היה שלנו".

אם הבית היהודי יקבלו 14 מנדטים בבחירות הבאות כמה מקומות תדרשו לאיחוד הלאומי?
"זה לא צריך להיות בצורה הזו. אני חושב שראוי ובמידה ומחליטים ללכת ביחד צריכים להחליט על מוסדות משותפים ועל שיטת בחירה משותפת ועל הכל משותף ואחד. אבל בשביל שזה יקרה ראוי שנשב ונחליט שהולכים ביחד. כרגע אין החלטה כזאת".

אתה חושב שבדיעבד בבחירות הקודמות הייתם צריכים לרוץ עם יחד לדוגמא?
"אני חושב שמה שנעשה עד היום זה טוב ושצריך לעשות קדימה יותר טוב. יותר טוב זאת אומרת שנכון להשלים את התהליך של המיזוג. תהליך שבסופו תהיה מפלגה אחת ברורה, שיודעת מה היא רוצה מעצמה, ומייצגת נאמנה את הציונות הדתית".

הבית היהודי הכריזה עם פתיחת המפקד שהיא פונה לקהלים חדשים, הפנייה הזו רלוונטית גם עבורכם?
"אין לנו בעיה עם קהלים חדשים" אומר סופר, אך מציין כי צריך לבחון את המחיר. "ההמצאה הזאת של 'להיפתח לקהלים חדשים' היא לא המצאה חדשה. השאלה היא תמיד מה המחיר של כל דבר. בכל מקרה עד שמגיעים לקהלים החדשים אני חושב שלציונות הדתית יש 14 מנדטים לפחות, כשהיא יודעת לעשות את זה כמו שצריך".

השאיפה של הבית היהודי להגיע להנהגה היא ריאלית?
"אני חושב שכבר היום כשאתה שר החקלאות של כולם, שר החינוך של כולם ושר המשפטים של כולם, זה נקרא הנהגה. האם ההגעה לראשות הממשלה דרך היא רלוונטית בקדנציה הקרובה? לא יודע. אני לא איש סקרים אבל זה נראה לי קצת מהיר מדי".