האח הגדול: מאות פרופילים פיקטיביים באתרי הכרויות

נושא השימוש באתרי השידוכים השונים עלה לכותרות בשבועות האחרונים בשל סיפורים שעלו. כיצד מתמודדים באתרים עם כרטיסים מזויפים והאם ניתן להתמודד עם התופעה הבזויה?

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 30/07/15 14:03 יד באב התשעה

האח הגדול: מאות פרופילים פיקטיביים באתרי הכרויות
shutterstock, צילום: shutterstock

ימיו של חכם חנוכה בן משה הלוי כמעט ועברו מן העולם, רבים מכירים את בן או בת זוגם באתרי האינטרנט השונים העוסקים במציאת בן זוג. התופעה הולכת ומתרחבת בשנים האחרונות עם הגידול בשימוש ברשת האינטרנט והגישה הקלה מכל מקום. אלא שאת אותה הקלות ישנם שמנצלים לרעה כדי להונות משתמשים תמימים (או בדרך כלל משתמשות תמימות) ולנצל אותם.

בשבועות האחרונים שמענו על מספר מקרים של שימוש לרעה בדמות ווירטואלית שקרית כך גם במהלך הפרסומים על הרב שיינברג פורסם שאף שהוא השתמש בדמות פיקטיבית בפייסבוק לצורך חלק ממעשיו. כמות המקרים הרבה הביאה אותנו לבדוק בעצמנו את זירת אתרי ההיכרויות ולראות עד כמה זה באמת פשוט לנהוג בנוכלות.

בדיקה פשוטה שערכנו בעצמנו לימדה אותנו שהרצון של אתרי ההכרויות להקל על הנרשמים ולא להכביד עליהם יוצר מצב בו ניתן לפתוח כרטיס חדש תוך פחות מחמש דקות, לאחריהן ניתן כבר לפנות למשתמשים אחרים באתר ולהציע את מרכולתך המזויפת.

"מי שנכנס לאתרי היכרויות במטרה להכיר בן או בת זוג צריך לקחת בחשבון שהמועמדים לא פעם ׳מעגלים נתונים׳ ומציגים את עצמם עם תמונה לא עדכנית, סטטוס לא מדויק לגבי היות המועמד פנוי לקשר זוגי מחייב, גיל לא עדכני (למרות שהגיל מתעדכן אוטומטית ברבות השנים), עיסוק מקצועי ועוד. לכן, יש לקחת את כל הנתונים בעירבון מוגבל ולדלג על כרטיסים חשודים הנראים יותר מדי מושלמים" אומר ל'כיפה' עורך הדין אורי ישראל פז, הוא מציין כי מפעילי אתרי היכרויות מנסים למזער נזקים אבל לא תמיד בהצלחה.

"אתר היכרויות, כמו כל פלטפורמה חברתית אחרת, כמו פייסבוק ואפילו כמו הפורומים של כיפה, מצריך כללי זהירות בסיסיים ומינימום של "אינטליגנציית רשת"", אומר ל'כיפה' צוריאל מלמד מהאתר 'שליש גן עדן'. "כמו בחיים, בדיוק כמו שמקבלים המלצה על מישהו מחברה, ממורה או פוגשים במקום העבודה, אנשים צריכים להפעיל שיקול דעת: לראות חברים משותפים בפייסבוק ולנהוג לפי כללי זהירות בסיסיים, ומי שלא מסוגל לכך עדיף שלא יירשם לאתר היכרויות. שיקול דעת אף פעם לא מזיק" הוא אומר.

לטענתו באתר מופעלת מערכת הגנה שמסננת כרטיסים חשודים או כאלו שהתלוננו עליהם, "אחד הסיבות להצלחת האתר שלנו, היא הזהירות וההקפדה שלנו בנושא. אצלנו קיימת מערכת בקרה שמקבלת דיווחים והתראות, בין היתר גם מגולשים שלנו, ודואגת לחסום ולסנן משתמשים שמשקרים לגבי פרטים מסוימים. כמו כן, הכללים אצלנו לגבי ההתנהגות וההתנהלות של המשתמשים באתר, מאוד נוקשים", הוא מוסיף.

כל מצטרף לאחד מאתרי ההכרויות צריך לאשר כי קרא את התקנון וכי הוא מודע לפרטיו. בתקנונים אכן מנסים האתרים למנוע הונאות כך לדוגמא ניתן לראות בנוסח התקנון של האתר הפופלארי 'שניים שהם אחד': "הנך מסכים/ה לספק נתונים נכונים, עדכניים,מדויקים ומלאים על עצמך כפי שטופס ההרשמה דורש. לעדכן, כשהדבר יידרש, את מאגר המידע לגביך על-מנת לוודא כי המידע שמסרת אכן עדכני ומדויק. היה וימצא כי המידע שנמסר על-ידך איננו מדויק ו/או מלא ו/או עדכני,החברה שומרת לעצמה את הזכות להשהות או לסיים את חברותך וזכויותיך, וכן לתבוע אותך בגין כל נזק ישיר ועקיף שיכול להיגרם לחברה או למי ממשתמשיה". האיום אולי נשמע מפחיד כשקוראים אותו בעיון אך בפועל לא ידוע על אתר הכרויות שתבע את אחד ממשתמשיו בגין הצגת פרטים לא נכונים.

בשניים שהם אחד אף מפרטים בצורה ברורה כי "השימוש באתר זה אסור לנשואים! כל אדם שהינו נשוי ועל-אף כן, מפרסם ומציג עצמו באתר באופן שקרי, כרווק/פנוי/גרוש/אלמן, עובר על הוראות סעיפים 415 ו- 441 לחוק העונשין, התשל"ז- 1977, כמו-גם על הוראות סעיף 56 לפקודת הנזיקין, וצפוי לעונש מאסר של עד 5 שנים, בנוסף לתביעה אזרחית ולתשלום פיצויים".

לשאלה עד כמה איומים כאלו אכן תקפים ונכונים, מעבר לעובדה שלא בכל האתרים ישנו נוסח שכזה עונה עו"ד פז כי נוסח כזה יכול באמת להוות עילה לתביעה ואפילו במידה והוא אינו מצוין בפרוש בתקנון, "רצוי לציין. לא חובה. החוק חל על כולם באופן שווה בין אם מסכימים או לא מסכימים לו".

הוא מסביר, כי ישנו פער משמעותי בין סתם שקר של אדם ברחוב לבין שקר שמועבר באתר הכרויות, "מי שמגיעה לאתר היכרויות באה במטרה להכיר גבר פנוי לקשר זוגי. מה שאין כן מישהי ברחוב שיודעת כי היא תפגוש גברים בכל מיני סוגים של סטטוסים שונים וגם שם תיתכן עילה לתביעה תלוי מה היה אופי הקשר ביניהם ועד מתי הציג את עצמו כרווק.

אלו מבין הקוראים שמכירים מעט את נושא אתרי ההיכרויות נתקלו בוודאי בסיפורים כאלה או אחרים על נוכלים שמציגים את עצמם כדמות אחרת בעלת פרטים שונים מהאמת המרה בדרך כלל. האם ניתן לאמת את כל פרטי הנרשמים לאתרים? האם ניתן לעקוב כל העת ולראות שמצבם לא השתנה? שהבחור הנחמד הרווק מאתמול לא הספיק כבר להתחתן? הסיכוי אפסי.

"אני חושב שכתבה כזו כפי שאתם עורכים כעת חשובה ויכולה בהחלט להגביר את המודעות לעניין ולתרום לערנות של הגולשים ולהביא אותם לדווח לנו כדי שנבדוק", אומר מלמד ומוסיף כי על אף הבעיות שיכולות להיווצר החזרה של הגולשים לאתר מלמדת שככל הנראה הן שוליות, "הכרויות זה נושא רגיש. אנשים צריכים לבחור בנו כל יום מחדש, ואם רובם עושים את זה שוב ושוב כנראה שהם מקבלים את מה שהם מחפשים".

האתגר שעומד בפני בעלי האתרים כאמור, אינו פשוט והם צריכים כל הזמן לעקוב אחר שביעות הרצון של הגולשים. גורם בכיר באחד האתרים המוכרים ציין ל'כיפה' שבשנה האחרונה הוסרו מהאתר אלפי כרטיסים חשודים שלא ניתן היה לאמת את פרטיהם ואילו באתר אחר מי שמעדכן את הפרטים לאתר הוא דווקא שדכן אנושי ולא הגולש עצמו. השדכן מאמת את הפרטים ורק אז מאשר את הכרטיס. באתר של ערוץ הידברות מצהירים מראש כי כל ההודעות באתר עוברות ניטור ידני על ידי הצוות והודעות בעלות תוכן שלילי יביאו למחיקתן ולמחיקת השולח מהמאגר.

"בסופו של דבר, המטרה של כל משתמש שנכנס לאתר היכרויות היא לא לגלוש באתר לאורך זמן, אלא לצאת ממנו כמה שיותר מהר ואנחנו פועלים כל הזמן ודואגים מצד אחד ל"הפגיש" כל משתמש עם כמה שיותר אופציות שיכולות להתאים לו ומצד שני לשמור על המשתמשים ולוודא שחווית הגלישה תהיה כמה שיותר בטוחה ונעימה למשתמש", אומר מלמד.

בכל מקרה אם החלטתםן לגלוש באתר היכרויות אל תתביישו להיות חשדניים ולדרוש אמצעי זיהוי ואימות לפרטים של בןבת הזוג הפוטנציאליים. מי שאין לו מה להסתיר ייתן את פרטיו, מי שמסרב ברחו ממנו כמו מאש... ושיהיה במזל טוב.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן