דניאלה וייס: "אורית ובצלאל נכנסו ללופ של החוקים"

דניאלה וייס בראיון ל´כיפה´, לקראת עצרת התמיכה בעמונה. על חוק ההסדרה: "מצווה הבאה בעבירה", על הימין: "חייבים להציב את הרף המקסימלי בפני נתניהו, שום הרס של שום יישוב". על חבריה בבית היהודי: "הם נמצאים בשבי בתוך המערכת"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 11/12/16 17:55 יא בכסלו התשעז

דניאלה וייס: "אורית ובצלאל נכנסו ללופ של החוקים"
יח"צ, צילום: יח"צ

ביום שלישי הקרוב תיערך הפגנת תמיכה בעמונה בכיכר פריז בירושלים. ההפגנה מאורגנת על ידי תנועת 'נחלה' ומטה המאבק עמונה. בין היוזמים של האירוע ניתן למצוא את דניאלה וייס, מראשי תנועת גוש אמונים וראש המועצה המקומית קדומים לשעבר. וייס לא מפחדת ממזג האוויר הסוער שצפוי להיות בירושלים באותו הערב "יש הפגנות עם מטריות, אז יביאו מטריות. זה פרט קטן".

בראיון ל'כיפה' מדגישה וייס כי היא לא רואה את חוק ההסדרה כהישג "קודם כל הוא עוד לא עבר. אנשים שהם קצת יותר ריאליסטיים מאוד חוששים שהוא לא יתקבל. אני גם חושבת שאם עומד על הפרק הריסה של יישוב ועוד שכונה בתוך עפרה ועוד שכונה בגוש עציון, אפשר לקרוא לזה מצווה שבאה בעבירה, אם זו מצווה. לא הייתי הולכת על זה, אני מאוד מאוד נגד חוק ההסדרה אם הוא לא כולל את סעיף עמונה".

את חוששת שבכנסת לא יצליחו להעביר אותו או שהוא ייחסם בבג"ץ?
"סביר להניח שבג"ץ יטרפד אותו. מעבר לזה גם החוק עצמו כולל מעט מאוד התחייבות שלא להרוס. יש כל כך הרבה מאחזים שלא נכנסים תחת ההגדרה של החוק, יכולה להיות גם התנגדות מחודשת של בג"ץ. יכולות להיות הרבה בעיות. בינתיים מדובר על להרוס יישוב ואחר כך לנסות להעביר את החוק".

"חוק ההסדרה הוא לא פריצת דרך בהתיישבות, זה לא יישום תכנית ההתיישבות של יצחק שמיר שדיברה על שני מיליון יהודים ביהודה ושומרון. אני רואה את ההרס ואילו ההישג עדיין בסימן שאלה, וגם אם הוא קיים הוא מאוד מינורי".

וייס טוענת כי התשובה להתיישבות ביהודה ושומרון ניתנה למדינת ישראל כבר לפני 50 שנה: "שואלים אותי מה ההישג בחוק ההסדרה ואני לא יודעת להצביע על שום דבר. מה ההישג הוא שאם יתברר עכשיו שערבי טוען שהשטח שלו אז לא ישעו לבקשתו? אבל אנחנו יודעים שיש כבר צו משנת 67, מייד אחרי מלחמת ששת הימים, שקבע כי ממשלת ישראל צריכה להחיל את החוק והשיפוט הישראלים על יהודה ושומרון. איך אמר מנדלבליט בשבוע שעבר- עד עכשיו זה רק לא הוחל ומעכשיו אפשר יהיה להחיל אותו אם נרצה. אז בשביל מה צריך את חוק ההסדרה? בשביל מה צריך להרוס את עמונה ואת עפרה?".

אומרים שבשביל להרוויח את הסדרת ההתיישבות ביהודה ושומרון שווה להקריב את עמונה
"אבל לא מרוויחים את ההסדרה של הההתיישבות. אם ערבי יבוא בטענות לבעלות על הקרקע ויסתבר שטענותיו נכונות הוא יפוצה, כמו בתחומי מדינת ישראל. אבל האפשרות להחיל את החוק והשיפוט הישראלים על יהודה ושומרון זו אפשרות שקיימת כבר מ-1967 ולא יושמה. אז למה להביא חוק חדש שכולל הרס של יישוב כשאפשר ליישם צו שהוא בן 50 שנה? זה פשוט תוהו ובוהו. לא נורמאלי. החוק גורם לכך שהורסים יישובים ואת מה שנרוויח אפשר להרוויח גם בלי להרוס יישובים אם מממשים תקנה קיימת".

אוהבי ההתיישבות כמו אורית סטרוק ובצלאל סמוטריץ' תומכים בחוק ההסדרה גם בלי סעיף עמונה, איך את מסבירה את זה?
"לדעתי מה שקרה לאורית ובצלאל זה שהם נכנסו לתוך הלופ, הסחרור של החוקים. הם הרגישו שהם מתקדמים, הייתה התקדמות פורמאלית מקריאה טרומית לקריאה ראשונה והייתה תחושה שהנה מתקדם משהו. בתוך כל זה ובתוך האיום שהולכים להרוס עוד אלפיים בתים שנמצאים באותה קטגוריה כמו עמונה- רצו להציל אותם. אבל כשאדם נמצא בתוך סחרור הוא לא שם לב לחולשות של אותו מסלול שבו הוא הולך. החולשות הן רבות. לדוגמא החוק עוד לא עבר, בג"ץ יכול לשים מכשולים אחרים בפני החוק, השמאל עלול להזדרז ולהגיש בג"צים על מקומות נוספים לפני שהחוק עובר. בנוסף החוק מדבר רק על יחידות דיור קיימות, אבל יש הקפאה כבר שנים, 20 שנה לא בנו יישובים חדשים. לא מדובר על בנייה של יחידת דיור אחת חדשה. הם נמצאים בשבי בתוך המערכת שהם נמצאים בה".

"יש תחושה של הצלחות כשאתה נמצא בתוך מערכת ואתה לא שם לב לחולשות. יש אנשים שגם מאמינים שהתקדמות טכנית משלב לשלב זה המקסימום שאליו אפשר להגיע. אני שייכת לחשיבה, לפילוסופיה שאומרת 'אנחנו חייבים להציב את הרף המקסימלי בפני נתניהו. והרף המקסימלי הוא שום הרס של שום יישוב, הוא ימצא את הדרך. כמו שראש ממשלה מוצא דרך לאשר מבנים של בדואים בנגב, כמו שראש ממשלה מוצא דרך לשחרר מחבלים שעל ראשם גזר דין חלוט, כמו שראש ממשלה עוצם עין על פסקי דין חלוטים לגבי הריסה של עשרות אלפי יחידות דיור של ערבים בירושלים. מצליחים, הוא יצליח גם בזה. צריך לדאוג לכך שעמונה ועפרה ונתיב האבות ישארו במקומם".

(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

אומרים שעמונה היא מגש הכסף של ההתיישבות?
"אני חושבת שזו מחמאה שאמורה להמתיק את הגלולה המרה אבל על הגלולה המרה שמים ציפוי מתקתק שהוא יותר גרוע מההתמודדות עם המר עצמו. אי אפשר להגיד 'אני יהודי, הורס אותך, יהודי אחר, כדי להציל יהודי שלישי'. זה מנוגד להלכה, לחשיבה המוסרית, לתפיסה ערכית. אני לא יודעת איך המציאו את זה".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מסר בתגובה לדברים: "אני מעריך ומוקיר את דניאלה על עשרות שנים של עשייה בהתיישבות ולמען ארץ ישראל. בהרבה דברים אני רואה את עצמי כתלמיד שלה ואני בוודאי מסכים איתה שחורבן עמונה זה עוול נוראי ולכן אנחנו פועלים כל העת להסדרת ההתיישבות ולהשארת עמונה על ההר".

חברת הכנסת לשעבר אורית סטרוק לא מסרה תגובה עד לפרסום הראיון. כשתשלח נעדכן את הכתבה.