דוד בארי וצביקה לוי הם הזוכים בפרס ישראל על מפעל חיים

שר החינוך נפתלי בנט אישר היום את המלצת ועדת הפרס ואמר כי "לוי הוא מבניה היפים של הארץ שלנו דמות מופת לציונות ובארי מגדולי בוני ירושלים בעת החדשה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 16/03/17 16:17 יח באדר התשעז

דוד בארי וצביקה לוי הם הזוכים בפרס ישראל על מפעל חיים
Abir Sultan/Flash 90, צילום: Abir Sultan/Flash 90

שר החינוך נפתלי בנט הודיע היום (חמישי) על זכייתם של אל"מ במיל' צביקה לוי ומנכ"ל עמותת אלעד דוד בארי, בפרס ישראל על מפעל חיים.

אל"מ במיל' לוי זכה לכינוי "האבא של החיילים הבודדים", לאחר שבמשך שנים פעל לרווחתם של אלפי חיילים שחיו לבדם, חלקם הגדול עולים חדשים. בשנים האחרונות נלחם לוי על חייו לאור התמודדותו עם מחלת ניוון השרירים בה לקה. עם זאת, בראיונות שונים הוא אמר כי הוא לא מתכוון לוותר בקלות.

בארי פועל כבר שנים רבות לחידוש ההתיישבות היהודית בשכונת עיר דוד. הוא הקים את עמותת אלע"ד, הפועלת להעמקת הקשר היהודי אל ירושלים. בעבר הצהיר כי הוא תומך בשמירת יחסים טובים בין יהודים לערבים וכי הוא מנסה להמעיט בחיכוכים.

השר בנט אישר את המלצת ועדת הפרס שבראשה עומד פרופ' משה בר אשר וחבריה הנוספים הם אייל גבאי, צבי האוזר, ד"ר פנינה טרומר ודלית שטאובר. על צביקה לוי אמר השר בנט כי "אל"מ במיל' צביקה לוי הוא מבניה היפים של הארץ שלנו - דמות מופת לציונות, ומעל הכל אבא של אלפי חיילים וחיילות בודדים שמצאו בו כתובת, והוא להם אבא, אמא, אוזן קשבת, חבר ואח. מפעל חייו של צביקה הוא סל ערכינו כחברה, הוא תרומה אדירה לאחדות החברה ולביטחון ישראל".

שר החינוך בירך גם את הזוכה השני דוד בארי ואמר כי "שנת ה-50 לאיחודה המחודש של ירושלים היא הזדמנות מצוינת להוקיר טובה לדוד (דוידל'ה) בארי מגדולי בוני ירושלים בעת החדשה. שנים רבות חלמנו, התפללנו ושאפנו, לחזור אל העיר בה דוד חנה ולבנות אותה מחדש. דוד מביא את החלום לידי מעשה. בזכות דוד בארי מיליוני חיילים, סטודנטים ותלמידים נחשפים אל ההיסטוריה של ירושלים, כפי שלא יכלו לעשות זאת מעולם. דוד בארי, איש חזון ומעשה, קצין בסיירת מטכ"ל וביחידת דובדבן, איש ספרא וסייפא, ראוי לתודה שלנו על מפעל חייו, שהוא מפעל חיינו״.

בנימוקי ועדת הפרס צוין כי: "צבי (צביקה) לוי, איש קיבוץ יפעת בעמק יזרעאל, הרים תרומה מכרעת למדינה בהתגייסות למען חיילי צה"ל הבודדים. זה עשרות בשנים שהוא עושה למען מאות ואלפי החיילים מחוסרי האמצעים ומטפל במסירות ראויה לשבח במשפחות שכולות. את פועלו החשוב הוא הוביל בתנועה הקיבוצית. מדובר במפעל חיים של אדם אחד, שהיה לפעילות של תנועה שלמה.

על בארי נאמר כי "לדוד (דוידלה) בארי מוענק הפרס על תרומתו למדינה, בכינון המפעל היחיד שלו שהיה למפעל לאומי - עיר דוד. הפרס ניתן לו במלאות חמישים שנה לאיחוד העיר. הוא יזם, הקים, הוביל ומוביל את העשייה המבורכת שהפכה את עיר דוד לאתר מורשת, חינוך ותיירות לאומי ובינלאומי מן המעלה הראשונה. עיר דוד היא הגרעין ההיסטורי שממנו צמחה ירושלים - לבו של העם היהודי ומוקדו של ספר הספרים".

ח"כ אלעזר שטרן מיש עתיד, בירך על ההכרזה ואמר: "ברכות לשר החינוך נפתלי בנט על בחירה ראויה של שני חתני פרס ישראל למפעל חיים לשנת תשע"ז: דוידל'ה בארי מעיר דוד וצביקה לוי מיפעת. שני חברים ותיקים שבשניהם אני מביט כבר עשרות שנים בהשתאות עמוקה. יופיה של הארץ הזאת בכל אחד מהם לחוד וגם בשילוב של שניהם יחד: הציונות הדתית והתנועה הקיבוצית".

יש לציין כי ח"כ שטרן הציע לועדת הפרס ולשר בנט את מועמדותו של אל"מ לוי וכן בזמן שירותו בצה"ל, יזם הבאת חיילים לסיורים בעיר דוד, בשיתוף פעולה עם המיזם של בארי.