גזענות כלפי יוצאי אתיופיה בברית המילה: "אתה מתנסה עליהם, הם בשר תותחים"

כיצד ניתן להפוך להיות מוהל בדרך הקצרה ביותר? משלמים 11 אלף דולר, מוציאים תעודת מוהל מוסמך ו'מתנסים' על חלק מיהודי אתיופיה, סודנים ותאילנדים. "למה אלה, גם אם תחתוך עקום, לא יגידו לך כלום"

חדשות כיפה משה ויסטוך 29/11/16 07:32 כח בחשון התשעז

"מי אמר שאברהם לא היה שחור". כך כתב ושר הזמר אהוד בנאי. חבל שבישראל של ימינו, עדיין ישנם כאלה שמודדים אנשים על פי צבע עורם. מוהלים מוסמכים מטעם הרבנות הראשית מציגים: תמורת סכום כסף גדול, הנפקת תעודה ועריכת בריתות ניסיוניות על אוכלוסיות קשות יום, כל אחד יכול להפוך להיות מוהל. כך פורסם בתחקיר משותף של 'כאן' וחדשות 2 בחשיפה של אוריה אלקיים.

בתחקיר נחשפה שיטת 'ההכשרה' המהירה של כמה מהמוהלים הותיקים והידועים, כמו הרב אליהו אסולין. הרב אסולין הוא מוהל מוסמך מחדרה, בעל ותק של עשרות שנים שככל הנראה סובר שיש תינוקות שלא 'זכאים' שהוא ימול אותם אלא מוהלים מתלמדים שלא ערכו ברית מילה מעולם.

בכתבה נצפה המוהל אסולין אומר לתחקירן שביקש לקבל הכשרה כמוהל: "בשבוע הבא אתה עושה כרטיס ביקור שלך: 'מוהל', ואתה מחלק בגני ילדים ובטיפות חלב, שיידעו שאתה מוהל. אני שם לך תעודה ברבנות הראשית, אני כבר מקדם אותך שנה, אבל אתה לא מראה אותה לאף אחד. זה רק בשביל שזה יקדם אותך ברבנות". על פי המוהל הותיק, השלב הבא הוא התנסות חיה על תינוקות מסוג מאוד מסויים כמו יהודים יוצאי אתיופיה, סודנים פיליפינים וכדומה, "למה אלה, אין להם אבא, אין להם אמא, אז מה שתעשה - אין שום בעיה. הבנת? גם אם תחתוך עקום, לא יגידו לך כלום, כי הם לא מבינים כלום. אתה הבנת?".

עלות 'ההכשרה' עומדת על 11 אלף דולר ולגבי דאגת המתלמדים מכך שלא יהיה להם ביקוש, משיב הרב אסולין: "הם אתיופים, אתה עושה לאתיופים. הם לא מבינים מי נגד מי, אל תדאג, את זה תשאיר לי. יש את האתיופים הרגילים ויש גם סודנים, יותר גרועים. הם שחורים כמו כושים".

בתיעוד שמובא בתחקיר, הרב מציע למתלמד הטרי להתלוות אליו למשפחה ממוצא אריתראי. אל העסקה הזו, בין התלמיד למוהל המומחה, מתווסף "מתווך". הוא המקשר בין משפחות של עובדים זרים, בעיקר בדרום תל אביב, לבין מוהלים שמביאים איתם, ללא ידיעת המשפחות, תלמידים מתנסים. כשהתחקירן מסרב ברגע האמת לערוך את הברית, הרב נאלץ לבצע את ההליך בעצמו ולאחר מכן אומר למתלמד שהתינוקות האלה, "זה בשר תותחים, כמו שאומרים". כשבמידה ונעשית חלילה טעות על ידי המתלמד "לא קרה שום דבר אנחנו מתקנים את זה. יש לנו כלים, חוט קשירה, יש הכל".

מסתבר שהמוהל אסולין לא לבד. בתחקיר מובאת שיחה עם מוהל בראשון לציון שמזהיר ואומר שעם יוצאי אתיופיה העניין כבר לא כל כך פשוט: "עם אתיופים אתה לא יכול לבוא. היה מקרה באשדוד, שבאו וניסו להתחכם והמוהל עמד ועשה לתלמיד שלו: 'קח תעשה', והוא עשה. אחר כך הגישו תביעה לבית המשפט. היום חלק מהאתיופים נהיו אינטליגנטיים גם כן, אל תחשוב - עברה תקופה, הם למדו".

[embed]

]

הרב אליהו אסולין מסר בתגובה: "מדובר בקלטת מבושלת, חתוכה וערוכה שהוזמנה על ידי גורמים פוליטיים בחדרה המבקשים לפגוע במפעל חיים של 35 שנה. לא אתייחס לאסופת רכילויות והשמצות שבוימו ביד גסה לצורך הכתבה. זכיתי למול אלפי ילדים מהעדה האתיופית ואני רואה בזאת שליחות קודש. אמשיך להקדיש את חיי לציבור".

מהרבנות הראשית נמסר: "איננו מסכימים להליך המקוצר שעולה מהכתבה ורואים אותו בחומרה, כמו גם את ניצול השכבות החלשות. אם הדברים המתוארים בכתבה נכונים, אנו רואים זאת בחומרה".