גדעון סער: הזהות היהודית לא פחות חשובה מהביטחון

שר הפנים גדעון סער התייחס לסערה סביב נושא השבת, ולסגירת המרכולים בתל אביב. "מהשיח אפשר לחשוב שאופי השבת הוא להיות בAP:PM"

חדשות כיפה דניאל בשך, כיפה 02/07/14 15:59 ד בתמוז התשעד

גדעון סער: הזהות היהודית לא פחות חשובה מהביטחון
מוקי שוורץ, צילום: מוקי שוורץ

"תראו איזה שיח נהיה פה סביב נושא השבת. מהשיח אפשר לחשוב שאופי השבת הוא להיות בAM:PM" כך אמר שר הפנים גדעון סער, לאחרונה בטקס סיום של תכנית המצטיינים לזהות ומדיניות של המכללה למדינאות, בעקבות הביקורת שהוטחה בו לאחר שהחליט כי מכולות ורשתות שיווק ומזון לא יפתחו בשבת בתל אביב.

"כולנו חיים בחברה פלורליסטית, אבל איך קרה שבמלאכת האיזונים אנחנו בורחים מעולם התרבות והעינוגים לעולם של מסחר טהור", תוקף סער את מבקריו, "איכשהו הניסיון לשמור על מכנה משותף בפרסיה הישראלית הוא ניסיון שמתויג לזרם מסוים".

כזכור, בשבוע שעבר שר הפנים גדעון סער החליט לאמץ את פסק הדין שניתן בבית המשפט ב-2012, על פיו מרכולים ורשתות שיווק ומזון לא יפתחו בשבת בתל אביב. החלטתה שגררה אחריה ביקורת רבה על פגיעה בצביון החילוני של תל אביב.

על אף הביקורת והשיח, דוחה סער את הטענה כי מדובר במאבק ציבורי. "השיח מתנהל בצורה כזו שהשבת שייכת לחרדים. אני לא חושב שהציבור חושב כך. אני משוכנע שהציבור לא רוצה שבת בצורה של יום חול, והחלטתי היא חלק ממלאכת איזונים ותיחומים".

"החלטות מתקבלות לא רק על איכות החיים, אלא גם החיים עצמם. אני מדבר גם על הזהות עצמה. מעבר למדינות שמקיפות אותנו, ישנו איום נוסף על המדינה, שלא מרבים לדבר עליו, והוא נושא הזהות", מוסיף שר הפנים. "יש בעיות רבות בחברה הישראלית, גם בכלכלה וגם בביטחון וכולן נכונות, אבל חלק מהמרכיבי ההישרדות שלנו כעם, הוא לא רק העוצמה הבטחונית, אלא גם המחנה המשותף והזהות שלנו".

בכנס נכחו, עשרות סטודנטים שסיימו מסלול שנתי של הכשרה ומנהיגות ציבורית, סער חידד בפניהם כי הוא מאמין שהשבת צריכה להיות בעלת אופי יהודי, אך אין לו כוונה לסגור את מקומות הבילויים. "הוויכוח הוא לא על תרבות ונופש. אנחנו פה כדי למנוע את המסחר בשבת, שהיא ציפור הנפש שלנו, כדי שלא נאבד את המשמעות האמיתית של יום המנוחה השבועי. השיח מתנהל בצורה שמתעלמת מאנשים שנאלצים לעבוד בשבת, אכפת לשיח רק מכוחות השוק".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן