בתום הפינוי: שמונה בתים נהרסו, חמישה נעצרו

כוחות צבא ומג"ב סיימו את הרס שמונת בתי מעלה רחבעם חרף ההתנגדויות. חמישה נעצרו בהם קטין בעימותים בין הכוחות למתיישבים. "הרס הבתים הוא שיא של אכיפת חוק מפלה ודראקונית"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 14/05/14 11:27 יד באייר התשעד

בתום הפינוי: שמונה בתים נהרסו, חמישה נעצרו
סוכנות תצפית, צילום: סוכנות תצפית

חמישה עצורים, בהם זוג נשוי, שתי בגירות וקטין בעימותים קשים המתרחשים במעלה רחבעם בפינוי והרס בתים ביישוב במסגרת מבצע פינויים ביהודה ושומרון. במקום הופעלה אלימות קשה על המתיישבים המתנגדים להרס. פועלים ערביים שנשכרו על ידי המנהל האזרחי הכניסו את תכולת הבתים המפונים לתוך מכולות, בשלב זה לא ידוע מה יעלה בגורל החפצים האישיים ולאן המכולות יועברו לאחסון, כך מוסרת סוכנות הידיעות תצפית. הכוחות עזבו את המקום לאחר ביצוע פינויים והריסתם של שמונה מבנים.

ועד מתיישבי שומרון, ועד מתיישבי בנימין וועד מתיישבי הר חברון הוציאו הודעה משותפת בה מחו על הרס הבתים. "הריסות הבתים ביהודה ושומרון בחודשים האחרונים מעלים חשד כי שר הביטחון משה (בוגי) יעלון אובססיבי להרס ההתיישבות", אומרים בוועדי המתיישבים. "יעלון, שמתכוון להתמודד לתפקיד מנהיג המחנה הלאומי, מבצע הלכה למעשה את המדיניות של השמאל הקיצוני".

"נראה שיעלון החליט לשוב לכור מחצבתו בתנועה הקיבוצית. לא יתכן ששר הביטחון מטעם תנועת הליכוד מבצע מדיניות שאפילו קודמו אהוד ברק לא ביצע", הוסיפו.

ח"כ שולי מועלם רפאלי: "רק אתמול הורשע בבית משפט בישראל ראש ממשלה לשעבר שהחריב את היישוב עמונה והבוקר ממשלת ימין מחריבה את בתיהם של יהודים במעלה רחבעם שבגוש עציון. במקום לעצור את הפינוי של שר הבטחון ולדאוג לחיזוק היישוב היהודי בגוש עציון ראש הממשלה משחק במטה פנסוניק ביפן. ההיסטוריה תשפוט"

(צילום: סוכנות תצפית)

מוקדם יותר היום (ד'), הודיעו בגוש עציון כי הוצא צו ביניים של בג"צ נגד פינוי הבתים ביישוב בשל טענת התושבים כי הקרקעות נרכשו כדין והפינוי נעצר. לאחר שעה הוציאה דוברות בית המשפט הודעה האומרת כי לא היה ולא נברא צו על תנאי בעניין מעלה רחבעם. המועצה האזורית גוש עציון מתעקשת כי הם ביצעו את הרכישה וכן שהוציאו צו ביניים לעצירת ההרס. עוד נודע כי מח"ט עציון אל"מ עמית ימין התעקש לקבל אישור מפורש מרמ"ש איו"ש לביצוע ההרס לאחר השמועות בגין הצו.

בעקבות הזמת הטענה אודות צו בית המשפט החלו הכוחות להוציא את התושבים וחפצים מתוך הבית תוך עימותים קשים. כוחות הפינוי עזבו את המקום לאחר הרס שמונת הבתים ביישוב.

"לצערנו ממשלת ישראל תחת הכרזת ריבונות מלאה על כל מרחבי יהודה שומרון ובקעת הירדן וישום החזון עליו נבחרה של הרחבה וחיזוק ההתיישבות ממשיכה בפעולות הריסה ונכנעת ליועצים משפטיים ולבג"ץ. כל הריסת בתים היא ביטוי לחולשה ולרפיון באחיזתנו בארץ ישראל. אך אנו לא נרתע ולא נשקוט נמשיך לבנות להתרחב ולהכות שורשים בגוש עציון ובכל מקום. אנו באנו ארצה לבנות ולהיבנות בה. הגיעה העת להכריז קבל עם ועולם על ריבונותנו על הארץ הזאת. הכרזת ריבונות על כל שטחי המולדת ביהודה, שומרון, בנימין הר חברון ובקעת הירדן כמוה כהכרה בזכותנו הבלעדית והבלתי מעורערת על ארץ ישראל כולה. וזוהי גם הדרך היחידה לשים סוף לסכסוך המתמשך עם הפלסטינים ולהבהיר לעולם כולו כי עם ישראל שב לארצו שולט בכולה ומתכוון להישאר כאן לנצח", אמר ראש מועצת גוש עציון דוידי פרל לתצפית.

ראשי שדולת א"י בכנסת מסרו: "הרס הבתים במעלה רחבעם הוא שיא של אכיפת חוק מפלה ודראקונית, שמתבטאת בצווי התיחום, צוים שגובשו ונחתמים אך ורק נגד יהודים. גם העובדה שהצלחנו למנוע את הריסת הרוב הגדול של המאחזים המתוחמים, אינה מצדיקה את ההרס המתבצע כעת. נפעל לביטולם של צוי התיחום כמו גם לכל אכיפה מפלה".

(צילום: סוכנות תצפית)

תנועת נחלה טוענת כי מבצע הפינוי אינו כולל רק את מעלה רחבעם, גבעת אסף ורמת גלעד אלא יישובים נוספים. "משרד הביטחון מבצע בימים אלו פעולות הרס באחד עשר ישובים ומאחזים: נווה ארז, מצפה דני, ישא ברכה(ליד מצפה יריחו) בת עין מערב, בת עין, תקוע ד', מעלה רחבעם, גבעת אסף, עוז ציון, מצפה יצהר ורמת גלעד. בסך הכל מדובר על עשרות רבות של מבנים מאוכלסים".

"דווקא בעצם ימים אלו כאשר הערבים מפרים כל חוק, סדר והסכם, מפנה משרד הביטחון את כוחות ההרס שלו כנגד ישובים יהודיים. ערבים בונים חופשי ואילו משרד הביטחון הורס דוקא בישובים יהודיים. תנועת נחלה קוראת לשר הביטחון לעצור את מסע ההרס ולחזור למסלול הציוני של בניית ישובים חדשים", אמרו בנחלה.

"הרס בתים הוא מעשה חמור בעיקר לאור העובדה שממשלת ישראל דורשת מהרשויות אחריות על הבניה אך לא נותנת לנו כל סמכויות.

מועצת יש"ע הגיבה גם היא ואמרה כי "מצד אחד ישנה קריאה חוזרת ונשנית מההתיישבות לערוך תוכניות בניה מסודרות ולהסדיר את המבנים, אך מאידך משרד הביטחון וראש הממשלה מייבשים את וועדות התכנון במנהל האזרחי ואת מכרזי הבניה. אנו קוראים לראש הממשלה: לא תוכל להקפיא ולייבש. עליך לבחור בין בניה מוסדרת ומתוכננת שאותה אתה מייבש כעת, לבין המשך עימותים עם ההתיישבות".

בתוך כך, במהלך דיון הבוקר (ד') בוועדת הפנים בנושא מדד האלימות הלאומי וחיזוק הביטחון האישי שאל ח"כ זבולון כלפה את השר לביטחון פנים על תופעה חמורה שהתרחשה הבוקר כאשר חלק גדול מהשוטרים שהגיעו להרוס מבנים במעלה רחבעם שבגוש עציון אינם נושאים עליהם תגי זיהוי. "בדקות אלה יש אנשי משטרה במעלה רחבעם שיצאו לגרש יהודים ללא תגים, איך אתה מטפל בעניין הזה אדוני השר?" שאל ח"כ כלפה.

(צילום: סוכנות תצפית)

ח"כ אורית סטרוק הוסיפה והקשתה על השר באומרה: "שוטר ללא תג הוא כמו מסיכה ששודד שם על הפנים במהלך השוד. חוק התגים שהוועדה הזו החילה עליו דין רציפות תקוע בוועדת שרים בגללך. אנו מצפים ממך לטפל בבעיות הפשיעה החמורות כמו פרוטקשן ומטענים בערי ישראל ולא להקים ימ"ר מיוחד לטיפול רק בעבירות לאומניות מהצד היהודי. הטיפול צריך להיות לפי חומרת העבירות ולא לפי האווירה התקשורתית".

על כך השיב השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ: "שוטרים ללא תגים פועלים בניגוד להנחיות. הנושא ייבדק. אני חושב שכל שוטר צריך לשים תג ויש מפכ"ל שיפקח על הדברים. כל תלונה של אלימות שוטרים צריכה תיבחן במח"ש"