בש"ס מכריזים מלחמה על נשות הכותל

בש"ס מנסים לקדם הצעת חוק שתאסור על תפילות ללא מחיצה ותמנע מנשים להניח טלית ותפילין במתחם. "הצעת חוק זה משקפת נאמנה את דעת הרוב". נשות הכותל: "צעד הראשון בדרך למדינת הלכה וניסיון לפגוע בנשות הכותל"

חדשות כיפה משה ויסטוך 29/11/16 12:31 כח בחשון התשעז

בש"ס מכריזים מלחמה על נשות הכותל
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בש"ס פועלים לקידום הצעת חוק שתסדיר את מעמדו של הכותל המערבי, כך שהסמכות הבלעדית שתקבע את אופי ההתנהלות במקום תהיה הרבנות הראשית.

נכון להיום, מעמדו ההלכתי והשיפוטי של הכותל המערבי לא מוסדר בחוק, כך שכל גורם רשאי להתנהל במקום על פי השקפתו, מה שהוביל לא פעם למחלוקות ומהומות רבות. הצעת החוק מבית מדרשה של ש"ס, נועדה להסדיר באופן חקיקתי את הפעולות שמותר ואסור לעשות במתחם.

בהצעת החוק נכתב בין היתר: "מוצע בזה לקבל חוק שיסדיר הן שמירת סדרי התפילה ברחבת התפילה של הכותל המערבי וכן את שמירת מעמדה וקדושתה של רחבת הכותל כולה". החוק גם מפרט אילו מעשים ייאסרו על מבקרי הכותל, מעשים כמו חילולי שבת ואי הצבת מחיצות בין מתפללים למתפללות. בנוסף לכך החוק נוגע בנוהל הטקסים שנערכים במקום, "עריכת טקס, לרבות טקס דתי, שלא על פי מנהג המקום, הפוגע ברגשות ציבור המתפללים כלפי המקום".

התייחסות נוספת של החוק מדברת על האיסור לבצע "בכל שטח רחבת הכותל המערבי - מעשה העלול להפריע את המתפללים בתפילתם, תפילה מעורבת של גברים ונשים". בנוסף לכך, החוק יסדיר את ההתנהלות בעזרת נשים ויאסור "טקס הכולל הוצאת ספר תורה וקריאה בו, תקיעת שופרות, לבישת טליתות או תפילין". מי שיעבור על הנאמר בחוק צפוי להסתכם בבעונש מאסר של "ששה חדשים או קנס 10,000 שקלים".

יוזמי החוק, חברי הכנסת מסיעת ש"ס אמרו כי "החוק בא לעשות סדר חיוני במקום המקודש ביותר לעם היהודי ולהסדיר את מעמדו ההלכתי. לא יתכן שהמקום ממנו לא זזה השכינה, שדורות רבים של יהודים נכספו אליו, יהיה מוקד לעימותים מחפירים ופגיעה במיליוני יהודים הפוקדים אותו תמידין כסדרן. אין לנו ספק כי הצעת חוק זה משקפת נאמנה את דעת הרוב המכריע של הציבור בישראל והיא תשיב לו את מעמדו הראוי, כבודו וקדושתו".

מארגון נשות הכותל, שצפוי להיות הנפגע העיקרי מהחוק, אמרו בתגובה כי "מגילת העצמאות מבטיחה חופש פולחן ודת ושוויון מגדרי. דין תורה אותו מנסות המפלגות החרדיות להעביר בכנסת ב'חוק הכותל' הוא הצעד הראשון בדרך למדינת הלכה. מי שחושב שדין התורה יתחיל ויסתיים בכותל המערבי טועה טעות מרה, ומי שחושב שמדובר בעוד ניסיון לפגוע בנשות הכותל יגלה מהר מאוד שהיעד הוא ניהול המדינה לפי תפיסות עולם מיושנות תוך מחיקת הזכויות הדמוקרטיות הבסיסיות ביותר".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן