ברגע האחרון: סרבני הגט יוכרחו ללבוש מדי אסיר

החוק השולל הטבות מסרבני גט הנמצאים במאסר עבר בקריאה שלישית. אתמול בוועדת חוקה נוספה סנקציה נוספת: האסיר לא יורשה להסתובב בבגדים אזרחיים אלא רק בבגדי אסיר. לח"כ שטרן היו הצעות יחודיות משלו לטיפול בסרבנים

חדשות כיפה משה מאירסדורף 22/03/17 13:43 כד באדר התשעז

ברגע האחרון: סרבני הגט יוכרחו ללבוש מדי אסיר
Moshe Shai, פלאש 90, צילום: Moshe Shai, פלאש 90

אתמול (ג') במהלך הכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית נוספה סנקציה נוספת לחוק של יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם השולל הטבות מסוימות מסרבני גט המרצים עונשי מאסר. על פי התוספת אסיר לא יורשה ללבוש את בגדיו האישיים: "הורה בית דין רבני כאמור, יחויב האסיר או העצור ללבוש בגדי אסיר במקומות הציבוריים בבית הסוהר או מחוצה לו".

הצעת החוק שקודמה בשיתוף פעולה עם תנועת 'אמונה', נועדה להקשות על סרבני גט, בניסיון לשחרר את נשותיהם מעגינותם. במסגרת החוק המוצע, ישללו מסרבן גט שורת פריבילגיות דתיות כמו שהות באגף התורני, לימודים ואחזקת ספרים, השתתפות בשיעורי תורה, שימוש בספרי קודש ומניעת ארוחות בכשרות מהודרת. יש לציין כי המהלך נתמך ע"י הרב דוד לאו והרבנות הראשית כולה.

(צילום: Hadas Parush, פלאש 90)

כשעלה החוק במליאה לקריאה ראשונה אחד המתנגדים העיקריים לו היה ח"כ אלעזר שטרן שטען שהוא מאוד נקודתי ולא פותר את הבעיה. לדבריו בהצעת החוק הזו, כשהיא מקודמת לבדה, יש "סוג של מסך ערפל למערכת שמתעללת בנשים. סוג של כאילו הליכה לקראת הנשים". לדבריו החוק המוצע מתייחס לארבעה סרבנים בלבד מתוך מאות ואלפי סרבנים קיימים.

במהלך נאומו ניסתה ח"כ רחל עזריה מכולנו להתערב בדבריו של שטרן שלא נותר חייב והטיח בה: "תטפלו במאות עגונות ולא בארבע נשים במקרה הטוב. בשביל זה אתם בקואליציה הזאת? בשביל לסתום את הפה? תגידי לנשים מסורבות הגט מה עשית להם באמת. עשית להם אפס! את לוקחת את הגלאט כושר מסרבני גט אחרי ששנים התעללו בנשים שלהם. על זה תהיה תקומתנו?"

במהלך הדיון אתמול בוועדת חוקה הגיש ח"כ אלעזר שטרן שורה של הסתייגיות שבסופו של דבר משך ולא נערכה עליהן הצבעה. בין ההצעות: במקום אוכל בכשרות מהודרת הציע שטרן כי הסרבן יקבל "מזון, למעט מים, לחם ותפוחי אדמה, במידה הנדרשת להישרדותו".

בנוסף לאיסור לקיים קשר טלפוני כאשר הוא בבידוד, הציע ח"כ שטרן כי יוסיפו ללשון החוק את המילים: "או לעשות שימוש באמצעי תקשורת, בין אם לצורך תקשורת עם בני אדם ובין אם לצורך תקשורת עם ריבונו של עולם".

מייסדת ארגון 'משפחה חדשה' עו"ד אירית רוזנבלום הגיבה לאחר אישור החוק ואמרה: "במקום להטיל סנקציות כאלו ואחרות על סרבני גט הגיע הזמן לעצור את הסרבנות עצמה. כל עוד הכוח יהיה בידי הגבר ומאפשר לכבול את אשתו לכל חיה, לא יהיה לאישה ישועה ומזור. סרבנות גט לא יכולה להתרחש בחסות חוקיה של מדינה אזרחית".