ברגע האחרון: נתניהו הצליח להרכיב ממשלה, הבית היהודי בקואליציה

שעה וחצי לפני תום הזמן להקמת הקואליציה נחתמו הבנות בין הליכוד לבית היהודי בנוגע לתיקים אותם תקבל המפלגה. הדיונים ימשכו הלילה ומחר בנוגע לדרישות נוספות

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 06/05/15 22:53 יז באייר התשעה

ברגע האחרון: נתניהו הצליח להרכיב ממשלה, הבית היהודי בקואליציה
דוברות, צילום: דוברות

ברגע האחרון שעה וחצי בלבד לפני תום המועד, יותר מחודש וחצי אחרי הבחירות הצליח בנימין נתניהו להשלים לאחר החתימה עם הבית היהודי את ההסכמים הקואליציוניים הדרושים להקמת קואליציה צרה בת 61 חברים שתהווה את ממשלתו הרביעית.

המשא ומתן עם הבית היהודי סבל מקשיים חמורים דווקא ואולי בגלל שהבית היהודי היה אמור להיות השותף הטבעי של הליכוד כפי שהכריז בעצמו נתניהו לפני הבחירות שהטלפון הראשון יהיה לבנט מסתבר שגם האחרון.

בסופו של יום הצליח בנט לצאת עם הישג נאה ביותר של מינויה של ח"כ איילת שקד לשרת המשפטים - מינוי שלו הסכים נתניהו בחוסר רצון בולט ואילוץ הזמן עשה את שלו כשהיה נראה שהבית היהודי אכן מוכן לשבת באופוזיציה.

מעבר למינוי לשרת המשפטים מדובר בהישג גדול לבית היהודי, מאחר שלמעשה נענה נתניהו לכל הדרישות של המפלגה בנוגע לתיקים. ההסכם עדיין לא נחתם באופן רשמי, והסיבה לכך היא שבנט רוצה לסגור ב-24 השעות הקרובות סוגיות הנוגעות לתקציב משרד החינוך. ככל הנראה מדובר בדרישתו המוקדמת של בנט לקבל מיליארד שקלים נוספים לתקציב המשרד.

לפי ההסכם, מפלגת הבית היהודי קיבלה את משרד החינוך בו יכהן בנט כשר, משרד החקלאות לאורי אריאל וכאמור משרד המשפטים לשקד - כולל סמכותה בוועדת שרים לחקיקה ובוועדה למינוי שופטים (אך ללא הוועדה למינוי דיינים בשל ההסכם עם יהדות התורה וככל הנראה לא תהיה בקבינט הבטחוני). בנוסף, ימונה מהמפלגה סגן שר ביטחון, והסיעה תקבל אחריות על החטיבה להתיישבות ואת ראשות ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת. בנוסף, על פי הדיווחים הובטח לבנט יישום מתווה פראוור להסדרת היישובים הבדואים בנגב.

לאורך היום התקיימו בין הליכוד והבית היהודי דיונים מרתוניים סביב הדרישות של בנט, בראש ובראשונה סוגיית שקד ומשרד המשפטים. בליכוד לא שללו את ההצעה על הסף, מתוך הבנה שאין להם ברירות בשל הודעתו של ליברמן שלא יצטרף לממשלה בשום אופן. עיקר המחלוקת הייתה הוועדה למינוי שופטים וועדת שרים לחקיקה שבבית היהודי התעקשו שיישארו במשרד המשפטים תחת שקד.

בבית היהודי ידרשו ששקד תושבע כבר בסבב הראשון של מינויי השרים ועוד לפני הגדלת הממשלה ככל הנראה בשל החשש שמספר השרים לא יגדל לבסוף. הסבב הראשון של השבעת השרים במליאת הכנסת יתקיים ככל הנראה כבר ביום שני הקרוב.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן