בני גנץ: "המודיעין של צוק איתן? מוכן לצאת איתו למלחמה הבאה"

הרמטכ"ל לשעבר תוקף את מסקנות מבקר המדינה על צוק איתן, "אני לא מקבל את מה שנכתב שם". הכתב הצבאי יוסי יהושוע מטיל ספק בגרסתו של גנץ

חדשות כיפה משה ויסטוך 26/02/17 08:33 ל בשבט התשעז

בני גנץ: "המודיעין של צוק איתן? מוכן לצאת איתו למלחמה הבאה"
דובר צה"ל, צילום: דובר צה"ל

דו"ח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן יתפרסם בעוד יומיים, אך לרמטכ"ל לשעבר שהוביל את המערכה בעזה אין ספק שהביקורת שנכתבה בו, בין היתר עליו, אינה נכונה.

"אני לא מקבל את מה שנכתב שם", כך צוטט הבוקר בידיעות אחרונות (א') רא"ל במיל' בני גנץ, בכנס תוכנית המצויינות של חיל המודיעין שנערך שלשום. לדבריו, "אי־אפשר להפעיל מערכות ולנצח מלחמות בלי מודיעין. בצוק איתן היה מודיעין משובח, מעולה, מונגש, לא תמיד מושלם. אני מוכן ללכת למערכה הבאה עם מודיעין כמו שהיה לנו במערכה הקודמת".

גנץ הגיב גם על הטענות לפיהן הצבא לא היה ערוך להרחבת המבצע, "היה אפשר לכבוש את עזה", אך, "בשום נקודת זמן לא ביקשו מאיתנו ולא המלצנו. התוצאה הייתה (שהחליטו) לעשות פגיעה קשה בחמאס, לשבש את המנהרות, לייצר הרתעה, וחמאס נשאר בשטח. עזוב מה שאומרים. זה מה שאמרו המדינאים וזה מה שהמלצנו וזה הושג. האמת היא שלאף אחד אין אינטרס לחזור לאחוז בעזה".

הרמטכ"ל לשעבר התייחס גם לפרשת אזריה. "אנחנו חייבים לדבוק בדרך המוסרית", הוא אמר תוך גיבוי מלא לרמטכ"ל איזנקוט ולמערכת הצבאית כולה, "מה שנעשה באירוע היה לא תקין. הפרקליט הצבאי הראשי חייב להיות עצמאי ורמטכ״ל חייב להוביל דרך מוסרית. כך הצבא התייחס לאירוע".

הכתב הצבאי של 'ידיעות אחרונות יוסי יהושוע כתב במקביל לראיון, טור המטיל ספק בגירסתו של גנץ וכתב: "גנץ ויעלון הם הכוכבים הראשיים של הדו"ח מעבר לכל ספק, ובעידן של עובדות אלטרנטיביות אין שום בעיה לייצר מציאות או לספר סיפור שינסה לקעקע את העובדות שיוצפו בדו"ח המעמיק שהכין תא"ל (מיל') יוסי ביינהורן ממשרד המבקר".

כך לדוגמא מזכיר יהושוע את את נושא ההכנה לצה"ל ודיוני הקבינט: "לאור כל מה שנחשפנו אליו במהלך המבצע, וכמובן גם בתחקירים הצבאיים שלאחר מכן, לצה"ל לא היתה תוכנית מבצעית מסודרת, ומה שכן נעשה היה פרי אלתור שנעשה שבוע לפני הכניסה הקרקעית לעזה.

כך שהרמטכ"ל לשעבר אחראי לא רק לפערי המודיעין אלא גם להכנה הלקויה של כוחות צה"ל למבצע, מחדל חמור ביותר. וזה עוד לפני שעסקנו בדיוני הקבינט עצמם, שתוכנם נחשף ב"ידיעות אחרונות", אז התברר עד כמה גנץ, כוכבי ויעלון לא קוראים נכון את תמונת המצב והמודיעין של חמאס. ההערכות שהם סיפקו היו הפוכות מהמציאות, ולא ניתן היה להתרשם שהרמטכ"ל דאז דוחף למבצע, גם אם מוגבל, מול איום המנהרות. גם לאחר תחילת המבצע האווירי, וגם נוכח התרעה ספציפית (שהתממשה) על מנהרה חודרת מול קיבוץ סופה, הוא דחף יחד עם יעלון ללכת להפסקת אש ולהותיר את האיום על כנו. שרים שהשתתפו בדיוני הקבינט סיפרו כי גנץ כמעט לא הזכיר את איום המנהרות, וגם כשעשה זאת - הדבר היה בדרך אגב, אזכור בודד פה ושם".

לסיכום אומר יהושוע על דברי הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, כי עדיף היה לו לא להתראיין ולשכתב את המציאות: "כשרמטכ"ל לשעבר אומר שהמודיעין ערב צוק איתן היה משובח, זה צריך להדאיג את כולנו. לא רק שמבקר המדינה צפוי לכפור בכך, גם בצבא יש תמימות דעים בנושא זה. ספק אם אפילו אלוף אביב כוכבי, ראש אמ"ן דאז, מוכן לחתום על האמירה הזאת. לפעמים כדאי לתת לגל הביקורת לחלוף, להוריד את הראש, ולא לשכתב את המציאות".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן