בנט: "צריך לפנות יישובים". נתניהו: "הצעת בנט נכונה". יעלון: "יכול להיות"

בדיון בקבינט שנערך פחות משבוע לפני תחילת מבצע צוק איתן, דרש יו"ר הבית היהודי לפנות יישובים בעקבות התראות לחדירה. ראש הממשלה גיבה, אך בפועל יעלון לא נתן את ההוראה

חדשות כיפה משה ויסטוך 05/03/17 09:48 ז באדר התשעז

בנט: "צריך לפנות יישובים". נתניהו: "הצעת בנט נכונה". יעלון: "יכול להיות"
פלאש 90, צילום: פלאש 90

תמלול דיון בקבינט שנערך סמוך לצוק איתן ופורסם ע"י ידיעות אחרונות, מגלה שבעקבות התראה על חדירת מחבלים באמצעות מנהרה לתוך יישובי עוטף עזה, הציע השר בנט לפנות באופן זמני את היישובים. למרות שנתניהו הסכים, שר הביטחון דאז יעלוןן, לא פעל בנושא.

למעטים, אם בכלל, יש את המידע כמה מנהרות חדירה קיימות בגבול רצועת עזה. כחלק מהפקת הלקחים ממבצע צוק איתן , בצה"ל החליטו שבסבב הלחימה הבא, בעזה או בגבול הצפון, תושבי היישובים הסמוכים לגבול יפונו מבתיהם. ההחלטה התקבלה במטרה למנוע פגיעות בנפש מירי טילים קצרי טווח שעליהם קשה מאוד להתריע מראש וכן בשל החשש שמחבלים יעשו שימוש במנהרות ויחדרו לתוך היישובים.

מחשיפת תמלול הדיון שנערך ב-2 ביולי 2014 עולה, כי כבר אז, בעקבות התראה שהתקבלה על חדירה לאחד היישובים, אמר השר בנט: "אני מציע לפנות את היישובים". שר הביטחון דאז משה יעלון, אמר בתגובה: "אנחנו נדע מה לעשות". בנט לא הרפה ודרש שוב מיעלון: "תפנה את הישובים האזרחיים", כשהפעם ראש הממשלה בנימין נתניהו מגבה את יריבו הפוליטי ואומר כי "ההערה של בנט חשובה. אני מפנה אותה לשר הביטחון ולרמטכ"ל". יעלון בתגובה ענה בלקוניות: "אנחנו נסתכל על זה".

בהמשך הדיון ביקש בנט לפנות גם מוצבים סמוכים ונתניהו שוב הסכים עמו ואמר כי "הצעת בנט נכונה. לא צריך להחזיק ישוב כמו כרם־שלום". יו"ר הבית היהודי סבר שגם אם בסופו של דבר הפינוי יתברר בדיעבד כבלתי נצרך, עדיין צריך להוציאו אל הפועל: ""המחיר של פינוי שווא קיים אך נסבל, המחיר של הפעלת פיגועי חמאס ללא פינוי הוא בלתי נסבל - לכן הייתי עושה את זה". על זה ענה יעלון בשתי מילים בלבד: "יכול להיות".

בסופו של דבר היישובים לא פונו, אך ההתרעה התממשה באופן חלקי. ב- 17 ביולי חדרו 13 מחבלים ממנהרה שבין כרם שלום לקיבוץ סופה, בדרכם לבצע פיגוע. בצה"ל זיהו את החדירה ובסופו של דבר חלק מהמחבלים חוסלו וחלקם ברחו בחזרה לרצועת עזה. באירוע הזה לא היו נפגעים, אך הוא היווה את האות לאישור הקבינט לכניסת כוחות הקרקע לתוך הרצועה.