בנט: לנצל את אזור הדמדומים בארה"ב כדי להחיל את החוק ביו"ש"

בתגובה לדבריו של מנדלבליט על חוק ההסדרה אומר יו"ר הבית היהודי: "היועץ המשפטי יכול להמליץ לממשלה מה עמדתו אך אין לו שום כוח מול הכנסת. הכנסת היא ריבון לחוקק חוקים"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 26/09/16 13:50 כג באלול התשעו

בנט: לנצל את אזור הדמדומים בארה"ב כדי להחיל את החוק ביו"ש"
פלאש 90, צילום: פלאש 90

שר החינוך נפתלי בנט אומר כי הוא משקיע זמן רב במציאת פיתרון כולל לעמונה ולהתיישבות אך לא הסכים להתחייב כי היישוב לא יפונה "לא יכול להבטיח הבטחות שווא", מדגיש כי תפקידו של היועץ המשפטי לממשלה הוא מוגבל "תפקידו לייעץ לנו ותפקידנו כממשלה לקבל החלטות", ואומר כי חוק ההסדרה עומד על הפרק אך יש פתרונות נוספים שנבחנים להסדרת עמונה.

שר החינוך נפתלי בנט התראיין הבוקר לקלמן ליבסקינד בתחנת הרדיו "גלי ישראל", בנט נשאל על מידת הזמן שמושקע מצידו בניסיון למצוא פתרון לעמונה "הרבה. בשנה וחצי האחרונות הייתי כל כולי כמעט סביב חינוך. אבל בהחלט בשבועיים האחרונים אנחנו עמלים מאוד מאוד קשה, לא רק על עמונה, עמונה זו הבעיה הטקטית הנקודתית, אלא על פיתרון כולל לבעיית הבג"צים האלה כנגד אלפי בתים שנבנו בתום לב על קרקע לא מוסדרת" אמר בנט.

בנוסף נשאל בנט האם הוא יכול להבטיח לתושבי עמונה כי הם לא יפונו והיישוב לא ייהרס, בתגובה אמר בנט כי "אני יכול להגיד שאנחנו עושים הכל כולל מהלכים חדשים ויצירתיים כדי שעמונה תישאר על אותה גבעה שהיא נמצאת. אני לא יכול להבטיח הבטחות שווא. אני לא קוסם".

בתגובה לדבריו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי חוק ההסדרה הוא "סוף הדמוקרטיה", אמר בנט כי "יש מורכבויות בחוק ההסדרה, אני לא אגיד שלא, אבל זה ממש לא סוף הדמוקרטיה. תפקיד היועץ לייעץ לנו ותפקידנו כממשלה לקבל החלטות. אנחנו צריכים להחליט מה המתווה הריאלי ביותר להציל את עמונה ולמנוע את המשך הבעיות האלה. יחד עם איילת שקד הקמנו צוותי משפטנים שכרגע עמלים גם בשדה הבינלאומי וגם בחוק הישראלי. הם צריכים להציג לי ולאיילת בימים הקרובים את האופציות ואז אנחנו נקבל החלטה ונלך על זה. חוק ההסדרה על הפרק, חד משמעית זו אחת האפשרויות".

בנט הדגיש כי מקומו של מנדלבליט מוגבל וכי דעתו אינה מחייבת את הממשלה. "היועץ המשפטי יכול להמליץ לממשלה מה עמדתו אך אין לו שום כוח מול הכנסת. הכנסת היא ריבון לחוקק חוקים. יש מורכבויות לא קטנות עם החוק, אבל יש גם מורכבויות לא קטנות אם החוק לא יעבור".

"אני שר מזה שלוש וחצי שנים, הרבה מאוד פעמים היועצים המשפטיים שלי, גם במשרד הכלכלה וגם במשרד החינוך ייעצו לי 'אלף' ועשיתי 'בית'. הרבה פעמים כן קיבלתי את עמדתם אבל זה לא 'ראה וקדש'".

על השאלה האם הבית היהודי תפיל את הממשלה בעניין עמונה אמר בנט: "אני לא בשלב שאני רוצה לאיים, אנחנו מצליחים להבקיע גם בלי איומים ואני לא בעד לאיים כל הזמן. כרגע אני שבע רצון מזה שראש הממשלה זורם על הכיוונים שאנחנו מעלים. אם נראה שיש התנגדות פוליטית אז נעצים את הכוח הפוליטי".

בנושא נאומו של ראש הממשלה באו"ם בנט נשאל האם גם הוא היה רוצה לראות את אבו מאזן נואם בכנסת, תשובתו של בנט הייתה שלילית. "לא אני ולא סיעתי נשב לשמוע מכחיש שואה שגם היום פועל בצורה מאוד אגרסיבית כדי להסית לרצח יהודים, הוא קורא לרוצחי ילדים יהודים גיבורים וקורא לכיכרות על שם רוצחים. הבית היהודי לא יישב וישמע נאום של אדם כזה" אמר בנט והדגיש כי "אני שם את זה בצד, אני חושב שהיה נאום טוב מאוד של נתניהו, נתניהו ייצג אותנו בכבוד גדול. נכון, יש לנו מחלוקות פוליטיות, הוא בעד הקמת מדינה פלשתינית ואני נגד, זה לגיטימי".

בנט סירב לחוות את דעתו לגבי המתמודדים לראשות הנשיאות בארה"ב "אני בוודאי לא אתן להם ציונים". אך הדגיש כי המצב הנוכחי במזרח התיכון משחק לטובתה של ישראל "כל תקופת הדמדומים שאנחנו נמצאים בה, מה שקורה בסוריה, קריסת כל המדינות הלאום באיזור, זו הזדמנות היסטורית לנאום את 'נאום בר אילן שתיים' שאומר 'לא תקום מדינה פלשתינית' ולצאת לדרך להחלת החוק ביהודה ושומרון בשטחים הישראלים. זה בעצם פתרון היסוד לכל סוגיות העמונה למיניהן. ברגע שזאת תהיה מדינת ישראל, ברגע שעפרה ועמונה תהיה חלק ממדינת ישראל בחוקי התכנון והבנייה הסטנדרטיים וחוקי המקרקעין יחולו, הרבה מאוד מהבעיות שלנו יעלמו".

נכון להיום, אמר בנט, 'הבית היהודי' אינה מסוגלת לחוקק חוקים שיסדירו את המצב ביהודה ושומרון."אין לנו מה להגיש הצעות חוק כשיש לנו שמונה מנדטים בכנסת, כשיהיו לנו 30 מנדטים לא רק נגיש הצעת חוק אלא גם נתחיל ביישום הדבר הזה".

"לפני שמונה שנים היה קונצנזוס שתקום פה מדינה פלשתינית ואני חושב שבמדינה רבה הפעולות שלנו יחד עם עוד דברים גרמו לכך שהיום כולם יודעים שלא תקום מדינה פלשתינית. לפני חמש שנים היה קונצנזוס שמשחררים מחבלים והיום יש קונצנזוס שלא משחררים מחבלים, כלומר יש אפשרות לשנות תודעה לאומית כוללת. בעניין יהודה ושומרון אנחנו לאט לאט מתקרבים, יותר ויותר אנשים רוצים שמעלה אדומים תהיה כמו הרצליה ועפרה תהיה כמו כפר סבא. זה יקרה, אבל אנחנו צריכים כל הזמן לא להרפות מהדבר הזה וכמובן אנחנו צריכים 30 מנדטים".