בלעדי לכיפה: רב היישוב עמונה מסכם את המאבק

הרב יאיר פרנק במסר לאלפי המבקרים והמחזקים בימימים המתוחים של קבלת ההכרעות הגורליות: "המאבק שלנו היה ועודנו להביא להצלת הישוב עמונה, ועל הצלת ההתיישבות כולה"

חדשות כיפה הרב יאיר פרנק 19/12/16 20:02 יט בכסלו התשעז

בלעדי לכיפה: רב היישוב עמונה מסכם את המאבק
צילום מסך, צילום: צילום מסך

לכבוד הציבור והנוער היקר והגיבור שהיו עמנו בעמונה,

הייתם איתנו בשעות הגדולות בהסטורייה של עמונה, ושל ההתישבות כולה. ישנתם בקור, הייתם נכונים למאבק נחוש בשביל להביע בצורה נחרצת את אהבתינו לארץ לישראל, ועל העוול הנורא שבהריסת ישוב יהודי נוסף.

אתם יודעים שהיינו נכונים למעשה וברצינות לאירוע של מאבק נחוש ומשמעותי על הישוב. כך עשינו בפועל לפני עשר שנים בעמונה, בזמן הריסת תשעת בתי הקבע, אירוע שנצרב בתודעה הלאומית באמירה הנחרצת כנגד הרס בתי יהודים. כך גם רצינו, והתכוננו באופן מעשי ומפורט, גם כעת. הקמנו בעמל רב מבנים וחממות, מטבחים ושירותים, בכדי לארח אתכם בעמונה. הבאנו לכאן אלפי אנשים בימי חול, ובפרט בשתי השבתות האחרונות, שהיו נפלאות ומרגשות בכל קנה מידה. כל מי שהיה כאן, הרגיש את הרוח הגדולה והגבורה של כולם, את ההתחזקות והגבורה למען הארץ.

המאבק שלנו היה ועודנו להביא להצלת הישוב עמונה, ועל הצלת ההתיישבות כולה. המאבק היה נחוש ומשמעותי, כנגד כל הספקנים וההערכות. ביחס לכלל ההתיישבות - הצלחנו ברוך ה', ואלפי בתים ביהודה ושומרון הוסדרו, ונמנע מהם הרס. לצערנו, מקבלי ההחלטות הוציאו אותנו לצערנו מהחוק, שלא בצדק, והביקורת בנושא הזה צריכה להיות מופנית אליהם גם כיום.

אויבינו מהערבים, וכן השמאל הקיצוני, רצו לעקור את הישוב עמונה כולו, כשם שהם רוצים לעקור ולהרוס את כל ההתיישבות. הם רצו שלא תהיה התיישבות של יהודים על ההר. זאת הייתה מטרתם הברורה. במובן הפשוט הזה - הם הפסידו בגדול, ואנו נצחנו. הצלחנו כאמור באופן מלא ביחס לכלל ההתישבות, ובאופן חלקי אבל מהותי ועיקרי בעמונה. הישוב יישאר על ההר. הנצחון הזה הוא בראשיתו, והוא תלוי בכך שהממשלה תעמוד בהתחייבותה, ותבנה בפועל את בתי התושבים על ההר, בשלב ראשון בצפונו, ובהמשך גם במרכז ובדרום, בכל מרחבי הישוב כיום.

אם היינו הולכים על מאבק של פינוי כפוי בפועל, אומנם היינו זוכים לאירוע הירואי וחשוב ליום אחד, אבל בפועל הישוב היה נהרס כולו, ולא היינו רואים ככל הנראה באופק הקרוב את המשך התיישבות בעמונה. המטרה שלנו הייתה להציל את הישוב עמונה, שלא יעקר ישוב יהודי ממקומו, ואת המטרה הזאת בעזרת ה', ובעזרתכם, השגנו.

דעו לכם, לא חשבנו על טובתינו האישית. אם היינו חושבים במישור הזה, מזמן היינו מקבלים ישוב יפה עם עתיד בטוח ליד שבות רחל. להיפך, אנו הולכים עתה לתקופה מורכבת מאוד מבחינת המשפחות והילדים, כאשר מטרתינו האחת היא - להמשיך את אחיזתינו בהר, שאנו כל כך אוהבים.

הנצחון הזה הוא בזכותכם, אלפי האנשים והנוער שהגיעו לכאן. ביום רביעי קיבלנו החלטה אמיצה כנגד המתווה, כפי שהוצג לנו אז, ומאז הגיעו עוד ועוד המונים אל ההר. ההמונים הללו יצרו לחץ אדיר על הממשלה, והביאו את ראש הממשלה לחתום סוף סוף על התחייבויות מפורטות ונוספות, שכאמור יביאו בעזרת ה' להמשך ההתיישבות היהודית בעמונה.

אנו יודעים שיש שמזדהים עם החלטנו, ויש שלא. זה מובן לגמרי. לאחרונים נאמר: אתם שהייתם כאן ראיתם כי אנשי עמונה אינם חלילה פחדנים, שאנשי עמונה בעלי עמוד שדרה אידיאולגי חזק, וגבורה ואמונה שבאו לידי ביטוי משמעותי בחודשים האחרונים. ההחלטה שלנו נבעה מתוך המקום הזה, מתוך אמונה ואהבה לארץ, ולהר הטוב שאנו יושבים עליו. אפשר לחלוק על ההחלטה, אבל דומני שצריך לכבד ולקבל אותה. אנו גם יודעים שיש גם רבים מכם שמבינים היטב את ההחלטה, עם המורכבות שיש בה, ויודעים כי היא הייתה ההחלטה הנכונה, במצב שהגענו אליו.

לכולם כולם נאמר,

תודה רבה מעומק עומק הלב

נשמח שתבואו לבקר אותנו

לעזור לנו להמשיך לבנות ולנטוע

כנגד כוחות ההרס והחורבן

ולראות בבנייה של עמונה

יאיר פרנק

רב הישוב