בית המשפט פסק: כרבע מיליון ש"ח פיצויים לנשים טובלות במקוואות

בית המשפט המחוזי במרכז קבע כי המועצות דתיות יחויבו במתן 230,000 ש"ח פיצויים בעקבות גביית אגרות במקוואות בסכומים מעל המותר בתקנות

חדשות כיפה 08/05/17 19:54 יב באייר התשעז

בית המשפט פסק: כרבע מיליון ש"ח פיצויים לנשים טובלות במקוואות
מקווה, צילום: Uri Lenz/FLASH90

בית המשפט המחוזי במרכז קבע בשבוע שעבר כי המועצות דתיות יחויבו במתן 230,000 ש"ח פיצויים בעקבות גביית אגרות במקוואות בסכומים מעל המותר בתקנות, זאת בעקבות עתירת ארגון 'עתים' בשיתוף עם המכון לאסטרטגיה ציונית.

מתוך 19 מועצות נגדן הוגשה העתירה 13 נמצאו חייבות במתן גמול לנשים טובלות וכן נפסק כי הן חייבות בשכר הטרחה על הוצאות המשפט. 2 מועצות אחרות הגיעו לסיום התביעה באמצעות הליך של גישור ו-4 המועצות האחרות הוצאו מכתב התביעה במשום שהמועצה הדתית בתחומן אינה תחת אחריות המועצה הדתית הממלכתית. בין המועצות החייבות בתשלום הפיצויים ניתן למצוא את ירושלים, רחובות, גבעת שמואל, ראשון לציון ועוד.

התביעה נועדה מחד להשיב את התשלומים העודפים לנשים שחויבו באגרות שלא כדין אך ככלל וכעיקר נועדה התביעה ליצור אפקט הרתעה בקרב המועצות הדתיות ולהבטיח כי יעמדו מעתה ואילך באחריותן לדאוג לכך שהגבייה במקוואות עבור הטבילה תתבצע כחוק.

פערי התשלום באגרת הטבילה במקוואות נגזרים מסוג החדר אותו תבחר הטובלת כחדר הכנה לטבילה. חדר הכולל מקלחת לעומת חדר הכולל אמבטיה יובילו לפערים בתשלום האגרה הבסיסית כך שעל פי החוק האגרה צריכה לעמוד על 15-30 שקלים בהתאמה. כמו כן כלה בשנה הראשונה לנישואיה זכאית לפטור מלא מאגרת הטבילה. עם זאת, נמצא כי במקוואות שונים במועצות הדתיות הנתבעות סכום הגביה נע בין 20, 30 ולעיתים אף 35 שקלים לטובלת המעוניינת במקלחת בלבד והאגרה עבור שימוש באמבטיה הגיע אף ל-40 שקלים. בנוסף, פעמים רבות שכלה בשנת נישואיה הראשונה מתבקשת לשלם את הסכום המלא לטבילה.

 

הסכום כולל שכר טרחה וגמול לנשים שבשמן הוגשה התובענה הייצוגית. בפסיקתה של השופטת מיכל נד"ב נכתב כי "בקשת האישור הביאה להסדרת נושא אגרות הטבילה ולשינוי מדיניות הגבייה" שכן הסדרת נושא גביית האגרות מביאה תועלת "לחברות הקבוצה [התובעות] ואף למשלמות אגרת הטבילה העתידיות לגבי השנים הבאות אשר ישלמו אגרה, בהתאם להוראות התקנות".

מירי שלם, מנכל"ית המכון לאסטרטגיה ציונית, הביעה אף היא את שביעות רצונה מהצלחת התובענה הייצוגית, וציינה כי שמחתה כפולה: "ראשית, התובענה הייצוגית נוצרה בעקבות מחקר של המכון לאסטרטגיה ציונית ואנו במכון שמחים על שעלה בידנו לסייע בנושא חשוב זה. כמו כן, אני שמחה שהתוצאה של התביעה היא שמחירי הטבילה ירדו בצורה דרסטית דבר שמשפיע על הכיס של כל אחד ואחת".

הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון 'עתים': "אנו שמחים על שנפלה לידינו הזכות להוביל את המהלך למיצוי הצדק והדאגה לכל אותן נשים שכל רצונן הוא לקיים את המצווה היסודית והחשובה הזאת".