בית אל: אבנים הושלכו לעבר כוחות הביטחון, ראש המועצה הותקף בידי שוטרים

מאות עדיין מתגודדים מחוץ לבנייני דריינוף ובשטח נרשמו עימותים עם כוחות הביטחון. בשא-נור נמצאים עדיין 250 מתיישבים. מתשובת המדינה לבג"צ עולה כי הממשלה פועלת להכשרת בתי דריינוף בבית אל

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 28/07/15 19:20 יב באב התשעה

בית אל: אבנים הושלכו לעבר כוחות הביטחון, ראש המועצה הותקף בידי שוטרים
Nati Shohat, פלאש 90, צילום: Nati Shohat, פלאש 90

בערב לאחר הפינוי האלים של בתי דריינוף, הרוחות בבית אל עדיין סוערות, ובשעות הצהריים המאוחרות נעשה ניסיון לפרוץ לבניינים עליהם שולטים כעת לוחמי מג"ב. בשעות הערב חודשו ההפגנות הסוערות והעימותים בין שוטרי מג"ב לבין המפגינים, ופעילים הבעירו פח אשפה וידו אבנים לעבר השוטרים. דיווחים על כך שראש מועצת בית אל הותקף בידי שוטרים.

על היישוב בית אל הוטל כעת צו שטח צבאי סגור, שיהיה כרגע בתוקף עד הראשון באוגוסט, וביישוב הסמוך, גבעת אסף, נערכות בדיקות ברכבים הנכנסים למקום. במקביל, השיבה המדינה לבג"צ בנושא, וקבעה כי הממשלה פועלת להכשרת בתי דריינוף בבית אל ואין עילה להריסתם. מתשובת המדינה עולה כי תהליכי ההסדרה והרישום בתב"ע הוסדרו, ועל כן אין סיבה להרס הבתים.

(צילום: הלל מאיר - סוכנות תצפית)

מאיר דריינוף, הקבלן אשר בנה את 'בנייני דריינוף' שפונו היום לפנות בוקר, קרא למתגודדים במקום שלא להתנגד פיזית לחיילים. בדברים שנשא מחוץ לבניינים המיועדים להריסה, הוא אמר כי ההתנגדות היא זו שהורסת, וכי אם המתנגדים יקבלו את פני החיילים באהבה ייתכן שהבניינים לא יהרסו. "אני מתחנן לפני כל הציבור", אמר בסרטון שהגיע לידי 'כיפה'. "לא להתנגד לחיילים. כל אישה שמעריכה את עצמה ורוצה לחנך את הילדים שלה לדרך ארץ ולתורה שתדע לה להביא עוגות לפה כמו שמביאים לכל אישה שיולדת. יש בכם המון אהבה, תקבלו כל חייל, כל שוטר - אם הוא דרוזי, עיראקי, אתיופי, לא מעניין אותי מה הוא. דברו איתו באהבה".

"אל תקללו. אל תתנהגו כך", הוסיף דריינוף. "אנחנו בימים בהם יש המון שנאה והיא זו שהורסת. אם נקבל את פניהם באהבה, אני מבטיח לכם - יכול להיות שהבניינים האלו לא יהרסו. קבלו את החיילים באהבה".

[embed]http://upload-community.kipa.co.il/magazine/728201553697.mp4[/embed]

הבוקר הגיעו מאות שוטרי יס"מ ומג"ב לבתי דריינוף המיועדים להריסה ביישוב בית אל והשתלטו עליהם. עשרות צעירים התבצרו בבניינים, ובמקום הופעלה אלימות קשה על מנת לפנותם. מהדיווחים שהגיעו במהלך הלילה עלה, כי עיקר ההתנגדות הייתה בבניין אחד מתוך השניים, כשמהמתחם כולו הוצאו כ-50 עצורים.

לאחר מספר שעות הושלם פינוי שני הבניינים, והעימותים הופסקו. עם זאת, סמוך לשער אוהד ביישוב התרכזו כמה מאות אנשים ובמקום דווח על עימותים. מארגון חוננו נמסר כי בפינוי בתי דריינוף בבית אל דווח על למעלה מחמישים מעוכבים שהועלו לאוטובוס בידי המשטרה. טרם ברור האם יעצרו או ישוחררו ללא שיגיעו לתחנת משטרה.

[embed]

]

ראש מועצת בית אל שי אלון ויו"ר מועצת יש"ע אבי רואה, אמרו הבוקר: "מקומם ומצער שראש הממשלה ושר הביטחון אדריכלי חנק ההתיישבות לא אפשרו להתיישבות למצות את ההליכים המשפטיים והפכו לקבלני הביצוע של מדיניות השמאל. אנו קוראים לראש הממשלה להפעיל את כל כובד משקלו לתגובת המדינה לבגץ. למנוע את הריסת הבתים שנכון להיום הם חוקיים לפי כל דין".

בכירים בליכוד: יעלון היה צריך להתנהל אחרת.

מוקדם יותר היום הגיע בנט לבתי דריינוף ונשא נאום, בו האשים את שר הביטחון יעלון בפרובוקציה. "הלילה נעשה מעשה פזיז, קיצוני ומתסיס ע"י גורם בכיר בממשלה. המעשה הזה סותר את יסודות הממשלה ואת ערכיה, וסותר גם התנהגות אחראית וממלכתית שאני מצפה מהממשלה הזאת. לא ניתן לכך יד".

"שוחחתי לפנות בוקר עם ראש הממשלה, ודרשתי שהמדינה תודיע מיידית לבג"צ שממשלת ישראל מתנגדת באופן רשמי להריסה. אני רוצה לומר באופן ברור: עשר שנים להתנתקות, בדיוק היום, ואנחנו כאן כדי שהדברים יראו אחרת, והם יראו אחרת הפעם. התשובה לטרור הפלסטיני היא התיישבות ולא פחדנות".

[embed]http://upload-community.kipa.co.il/magazine/72820158305.mp4[/embed]

(צילום: הלל מאיר - סוכנות תצפית)

בהמשך הערב צפויים השרים זאב אלקין, יריב לוין ואורי אריאל להגיע אף הם לבתי דריינוף. בדברים חריפים שאמר הבוקר אלקין ל'כיפה' הוא האשים את המנהל האזרחי ואת עמיתו למפלגה יעלון בפרובוקציה מכוונת ולא לגיטימית. "הייתי מצפה משר הביטחון להשקיע מאמצים בהשלמת תהליך האישורים לבנייני דריינוף וקידום שכונת מגורים חדשה בהתאם להסכם האולפנה, במקום בפינוי מתיישבים. אין אבסורד יותר גדול מאשר להרוס בניינים שדקה אחרי זה יהיה אפשר לבנותם מחדש. בימים שאנחנו מציינים בכאב רב את אסון הגירוש מגוש קטיף וצפון שומרון הגיעה עת לבנות ולא עת להרוס!״, אמר אלקין.

"לצערי ממשלת ימין הורסת במקום לבנות", אמר אלקין. "זה מעשה שלא צריך היה להיעשות. אין לי ספק שמבחינה תפיסתית שר הביטחון רוצה לקדם את ההתיישבות, אבל אפשר לעשות הרבה יותר מול הפקידות של המנהל האזרחי. הייתי מצפה מכל המערכת הרבה יותר יצירתיות ולחץ על הפקידות כדי למצוא פתרונות".

בדבריו תקף אלקין את המנהל האזרחי. "הייעוץ המשפטי של המנהל האזרחי הוא בעייתי ומנסה לקדם אג'נדות עצמאיות. אני מצפה משר הביטחון ומשרת המשפטים להשתלט על המנהל האזרחי ולפתור את הבעיות. צריך הרבה יותר נחישות מול הפקידות. ניתן לאשר את הבניינים תוך ימים ספורים, ובמקביל לקדם את בניית השכונה כחלק מהסכם האולפנה. אפשר כבר להתחיל בעבודות תוך קבלת האישורים, עשינו את זה בטיפול עם מגורשי גוש קטיף ואפשר לעשות את זה כאן".

(צילום: פלאש 90)

שר הביטחון שבר שתיקה של שעות ארוכות וצייץ בטוויטר את תגובתו לפינוי בתי דריינוף: "פעלתי ואני פועל למען ההתיישבות ביו"ש, כולל בבית אל, והרוב השפוי והממלכתי שם יודע זאת. אך מי שחושב שאפר את החוק - טועה. לא אתן ידי להפקרות".

שא-נור - האולטימטום פקע, המתיישבים נשארו

בינתיים, בשא-נור ממשיכים כ-250 מתיישבים לשהות ביישוב החרב, זאת למרות אולטימטום של צה"ל, שמסר כי אם המתיישבים לא יפונו בעצמם, יפנו אותם בכוח.

ביישוב מספרים על חשש כבד לפינוי המתיישבים. המשפחות, שפונו במהלך תכנית ההתנתקות, ושבו לאזור לראשונה למטרת התיישבות, החלו בעבודות הכשרה של המצודה במקום למגורים. יחד עם המשפחות הגיעו כ-200 תומכים מכל רחבי הארץ אשר הצהירו כי חזרו הביתה לשא-נור וזאת בכדי להישאר ולחדש את ההתיישבות היהודית במקום.

(צילום: חומש תחילה)

הבוקר שיגרו המשפחות מכתב לרה"מ ולשר הביטחון "זה העת להפסיק עם הדיבורים על העוול ולעבור למעשים" כתבו המשפחות, "אנו חזרנו לביתנו בכדי להישאר. אנו קוראים לכם הצטרפו למהלך השיבה ואשרו את חזרתנו" המשיכו וקראו במכתבם.

בסיום מכתבם פנו המשפחות בדרישה כי לא יערבו את צה"ל בפנויים, "חייל צה"ל הם אחינו אהובנו, בשר מבשרנו. אנו דורשים לא לחזור על טראומת הגירוש, ולא לכפות על חיילי צה"ל לגרש אותנו שוב מביתנו." דרשו המשפחות במכתב.

המשפחות הביעו חשש כי המדינה תשתמש בפינוי בחיילים ובחיילי מג"ב לגרשם. "העמדת החיילים מול אחיהם המתיישבים הינה הוספת חטא על פשע. גם אם ברצון הממשלה לגרש יהודים מביתם ומאדמתם, יש לעשות זאת ע"י שוטרים, ולא ע"י חיילים וחיילי מג"ב בסדיר אשר מוסרים את מיטב שנותיהם למען ביטחון ישראל" אמרו המשפחות במקום.

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', אשר נמצא אף הוא בשטח, דרש בראיון ל'כיפה' מהבית היהודי להכריז על מרד בקואליציה בעקבות פינוי בתי דריינוף, ואמר כי העליה לשא-נור הינה סנונית ראשונה. "צריך לומר שאם יש פינויים לא יהיה מתווה גז. או שהקואליציה מתפקדת או שהיא לא. אם כחלון יכול להחליט שהוא לא רוצה לעסוק בנושא הגז אנחנו יכולים להפעיל סנקציות משלנו", אמר באשר לבתי דריינוף.

בהתייחסו להתיישבות המחודשת בשא-נור אמר: "לא חשבנו לרגע שישאירו אותנו, אבל זו פעם ראשונה מני רבות. החבר'ה כאן גיבורים ונחושים ואין סיבה שלא לחזור. פרקו כאן יישובים על כלום. כולנו צפינו במצעד המצטערים והמתנצלים, אבל התשובה היא לתקן את המעוות. אין שום סיבה בעולם שלא להחזיר את הנוכחות לשאנור ולחומש. מה הבעיה להכניס ישיבה? לאכלס את המצודה? זה המקום הכי טבעי לתקן בו את העוול שנעשה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן