בוגרת אולפנה בת 18? את כנראה מטומטמת

לא ברור מה חשבו לעצמם בארגון חותם כשהוציאו את הסרטון המביך הזה. בכל סצינה עולות שתי מסקנות: החילונים הם טיפשים, והאולפניסטיות הן גם טיפשות וגם תמימות כי הן קונות את הלוקשים של הסרטון. ורק בשירות הלאומי הכל סבבה.

חדשות כיפה משה מאירסדורף 26/01/17 22:58 כח בטבת התשעז

בוגרת אולפנה בת 18? את כנראה מטומטמת
צילום מסך, צילום: צילום מסך

בשנה האחרונה סיקרנו באתר 'כיפה' המון מקרים בצבא של פגיעה בחיילים דתיים. הזקנים, ופקודת השירות המשותף, ואיסור התרומות, וסגירת ענף תודעה יהודית, והפגיעה ברבצ"ר, והזלזול בראשי הישיבות ועוד ועוד. יש שטוענים בתוקף שזה צירוף מקרים לא נעים. יש שיגידו שיש פה מגמה להרחיק ולפגוע בחיילים הדתיים בצבא. אני אישית מאמין שזה בכלל לא מקרה ולא צירוף מקרים.

במהלך השנה הזו נשמעו בשוליים איומים מראשי ישיבות אבל היה די ברור שזה נשאר בגדר איום: אפשר להניח די בוודאות שאף ראש ישיבה בציונות הדתית לא היה מורה לתלמידיו שלצבא הזה יש איסור להתגייס.

אבל כשמדובר בבנות בגיל 18, צבא ההגנה לישראל הופך בעיניו של ארגון חותם לצבא הפולני שיהודים לפני 70 שנה היו חותכים לעצמם אצבע כדי לפסול את עצמם מגיוס ושיוכלו להישאר יהודים.

אין כמעט מחלוקת שכל גדולי ישראל, פסקו בצורה חד משמעית שלבת אסור להתגייס לצבא. אין גם מחלוקת שחלק מהסצינות שמובאות בסרטון הזה על פי ארגון חותם, מבוססות על מקרים אמיתיים. אז למה הרגשתי כל כך מובך כשצפיתי בו? כי הוא שטחי, חד מימדי, קצת גזעני ובעיקר מעליב את האינטליגנציה.

הסרטון שארגון 'חותם' הפיץ היום כחלק מהקמת קו סיוע לבנות לפני שירות לאומי, הוא סרטון תעמולה. וכמו כל תעמולה טובה מעורבבים בו גם אמת, גם שקר, והרבה הגזמה שלא קשורה למסקנה הסופית.

[embed]

]

נתחיל מהאמת: קשה להיות דתי בצבא גם אם אתה חייל וגם אם אתה חיילת. הצבא היא מסגרת של חוקים, תקנות ולוחות זמנים צפופים (בטח בתחילת השירות), וגם הדת היא כזו. כשמלבישים את החוקים והכללים של המערכת הצבאית על מערכת ההלכות והתקנות של הדת נוצר חיכוך שלא פעם ולא פעמיים דווקא המערכת הדתית יוצאת ממנו נפסדת. ועכשיו שאמרנו את זה, אפשר לשאול: אז מה?

אני יכול לכתוב ספר על כל הבעיות הדתיות שנתקלתי בהן בצבא, על כל הקשיים, על ההתלבטויות, על ההצלחות ועל הנפילות שהיו לי. במכינה שבה למדתי דיברו איתנו על זה שוב ושוב. למעשה, המכינות הקדם צבאיות לבנים הוקמו בין השאר גם בגלל הסיבה הזו. מישהו חשב להוציא סרטון כדי לשכנע שמינסטים לא להתגייס? אולי המסקנה מהסרטון הזה תהיה שצריך להקים יותר מכינות לבנות שיכינו אותן לשירות הצבאי?

נמשיך לשקרים וההגזמות: בחורה בצבא עושה קפה למג"ד? בטיעונים שלפני 30 שנים כבר נשמעו ארכאיים, אתם רוצים לשכנע בחורה אינטלגנטית בת 18 בשנת 2017? הצבא רק פותח יותר ויותר תפקידים משמעותיים לבנות בצבא. אבל ארגון חותם כנראה חושבים שאפשר למכור לאולפניסטית תמימה כל בלוף.

אפשר לעבור כמעט בכל פריים של הסרטון הזה ולהוכיח בדיוק את ההפך ממה שארגון חותם ביקש להוכיח:

אי אפשר לספר למפקד על בעיות נשיות? צאי לפיקוד. חסר מפקדות.

המפקד לא מבין שאת מברכת ברכת המזון? הוא מוכיח בורות הלכתית? (כלומר, לא רק הבחורה מהאולפנה טפשה ואפשר להפחיד אותה, עכשיו גם המפקד שלה אהבל). המסקנה ההפוכה צריכה להיות: אולי תלמדי איתו חברותא? אולי אפילו תזכי להחזיר אותו בתשובה.

המפקד שם עלייך יד ואת שומרת נגיעה? לא בסדר. באמת. זה לא נורא פשוט, ואפילו יהיה מובן לגמרי, אם תבקשי ממנו לא לעשות זה? אצל המנהל שתעבדי אצלו בבנק, או אצל המרצה באוניברסיטה זה לא יכול לקרות? החילונים בסרטון הזה הם לא רק טפשים מסתבר, הם גם לא רגישים.

הלאה. סצינה הבאה: החיילת אומרת שהבטיחו לה שהיא תשמור רק עם בנות ועונה לה המפקד: "נכון, אבל מה לעשות שאין מספיק חיילות?". לא יודע, בהבנת הנשמע שלי, אני הבנתי מהסצינה הזו שחסרות בנות בצבא.

הסצינה במגדל השמירה נוגעת באותו מקום. החילוני הוא טיפש (יש פה גם ניחוח קצת גזעני כלפי המזרחיים אבל זה ממש למדקדקים), שומע מוזיקה ואי אפשר לדבר איתו על נושאים ברומו של עולם שמשותפים לשניהם. מהשירות הצבאי שלי אני זוכר אומנם חילונים דפרים אבל זכורים לי גם כמה אינטליגנטים. כנראה שאצל זה שכתב את התסריט היו בשירות הצבאי רק חילונים טפשים. אגב, זה אולי יישמע בדיוני, אבל יש גם דתיים טפשים. אף פעם לא פגשתי, אבל סיפרו לי.

הסצינה הכי מפחידה אולי, היא זו שבה חייל חילוני, אומר לגיבורת הסרטון שהיא ממש מוצאת חן בעיניו והוא ישמח לצאת איתה לסרט. אללי, האימה!!! כי זה לא יכול לקרות בבני עקיבא, או ביישוב, או בעבודה. החילוניים האלה, כאלה חסרי עכבות וחסרי צניעות שאין דברים כאלה. ככה להציע לבת ישראל צנועה וטהורה לצאת לסרט? שומו שמיים ותרעד הארץ.

ושיא השיאים של הבלוף: החיילת האולפניסטית הגיבורה, מדברת עם חברה שלה בשירות הלאומי ושם, איך לא, הכל דבש. היא תורמת לעם ישראל בבוקר ובערב ועושה דברים משמעותיים. אין בשירות הלאומי בעיות צניעות, אין גברים שאחראים עליה, אין סיטואציות שבהן היא יכולה להיתקע באותו חדר עם גבר, אף אחד לא אומר לה שהיא מוצאת חן בעיניו, אין בשרות הלאומי בכלל תפקידים משעממים, או עבודות משרדיות או טכניות, אין שם חילוניים ואף אחד לא ישים עלייך יד. הכל תמיד ממלא, מרומם, מספק. ועל הגן עדן הזה האולפניסטית שלנו מוותרת? איך היא לא רואה שהיא עושה טעות כשהכל מוצג כל כך ברור? ממש לא ברור.

יש שני מאפיינים בולטים בסרטי תעמולה: הראשון, שהם שטחיים ומציגים עולם של טוב ורע ללא מורכבות. והשני, שהם יוצאים מנקודת הנחה שהסרטון הוא מקור המידע היחיד של הצופה. וזה מעליב. כאילו אין עיתונים, ואין אינטרנט, ואין גוגל, ואין פייסבוק. אם את אולפניסטית בת 18, כך חושבים בארגון חותם, אפשר לספר לך שכל מה שתעשי בצבא יהיה להכין קפה למג"ד. כאילו שלא קראת רק לפני שבוע ראיון עם מג"דית. אפשר לספר לך שנשחקים בצבא מבחינה דתית כאילו שלא שמעת מאח שלך כמה קשה לו בגדוד אבל שהוא מצליח להתמודד או קראת על דרור ווינברג או אחרים שהצליחו להיות גם חיילים מעולים וגם נאמנים לדבר ה'. אפשר למכור לך שהחילונים הם טפשים כי בארגון חותם בטוחים שמעולם לא פגשת אחד כזה.

הבת הגדולה שלי בת 9. בעוד 8 שנים כשהיא תבחן את האפשרויות העומדת בפניה אני ככל הנראה אהיה רגוע יותר אם היא תלך לשירות לאומי. המסגרת האזרחית של השירות הלאומי, הרבה פחות נוקשה וניתנת לשינויים מזו הצבאית. אני גם מקווה שהפסיקות של כל גדולי ישראל מאז קום המדינה יהיו פקטור בהחלטה שלה. דבר אחד בטוח: אם היא תחליט ללכת לצבא, לא רק שאני אחזק אותה ואנסה להכין אותה בצורה הכי טובה, אני בטח לא אמכור לה לוקשים כמו הסרטון של חותם.

ובתכלס, זה מה שהכי הרגיז אותי בסרטון הזה: הוא כמעט הפך אותי ממי שחושב שעדיף לבת דתייה ללכת לשירות לאומי לתומך נלהב בשירות צבאי לבנות.